BankNews.ro - The Business Republic

Unii retaileri sustin ca nu impun producatorilor preturile la produsele alimentare
Afaceri | Data Publicarii: 08-03-2008

Reprezentantii companiilor de retail prezente pe piata romaneasca prefera sa nu se implice in "razboiul" iscat de acuzatiile producatoriilor din industria alimentara, insa sustin ca nu sunt implicati in acorduri de impunere a preturilor sau alte practici ilegale.

"Am discutat intern si am decis sa nu ne implicam in acest "razboi". Producatorii, dupa ce au incercat sa reduca TVA-ul pe alimente si se pare ca nu au sorti de izbanda, acum incearca sa-si transfere problemele de costuri si competitivitate asupra retailerilor", a declarat Category manager al retelei de supermarketuri Penny Market, Sebastian Popescu.

Nici reprezentantii Carrefour Romania nu au facut o declaratie relevanta in acest sens, sustinand ca nu doresc "sa comunice asupra acestui subiect". Totusi, potrivit presedintelui Romalimenta, Sorin Minea, reprezentantii Carrefour au acceptat sa participe la negocieri cu patronatele din industria alimentara in cadrul intalnirii programate la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

"Am discutat cu reprezentantul Carrefour care, dupa ce mi-a explicat ce puternice sunt supermarketurile, iar eu i-am spus ca nici noi nu vom renunta, a fost de acord sa ne intalnim si sa discutam, iar acesta inseamna ca primul pas spre negocieri a fost facut", a declarat Sorin Minea.

In schimb, reprezentantii retailerului german Metro Group sustin ca in Romania, ca si in celelalte tari acordurile contractuale ale companiei cu producatorii sunt incheiate in conformitate cu legislatia existenta privitoare la activitatile de comert, dar din motive "ce tin de competitie" aceste acorduri nu pot fi furnizate.

"Atat la nivel international, cat si national avem proceduri  clare de colaborare cu producatorii si furnizorii respectand in totalitate si cu strictete legile si regulamentele fiecarei tari in care suntem prezenti. Nu am fost niciodata implicati in acorduri de impunere a preturilor sau alte practici ilegale. In ceea ce priveste preturile produselor existente in retelele noastre, retailerii actioneaza doar ca un mediator. Preturile produselor comercializate in magazinele noastre sunt o rezultanta a interactiunii dintre cerere si oferta", se arata intr-un comunicat al companiei Metro Group.

Metro Group este prezent in Romania prin cele doua divizii Metro Cash & Carry (divizia de vanzari cash & carry ce se adreseaza profesionistilor) si real,- Hypermarket  (divizia de vanzari cu amanuntul).

Patronatele si sindicatele din industria alimentara au propus saptamana aceasta elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale in vederea eliminarii abuzurilor de putere exercitate de supermarketurile din Romania asupra producatorilor nationali prin impunerea unor conditii contractuale excesive.

Astfel, patronatele si sindicatele sustin ca supermarketurile folosesc in relatiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii si anticoncurentiale impunand producatorilor sa nu comercializeze altor magazine produse la preturi mai mici. De asemenea, "lipsa de transparenta" a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea "taxelor ascunse" se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge pana la 60%, in timp ce producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi.

Patronatele din industria alimentara din Romania recomanda o ancheta din partea Consiliului Concurentei din Romania, impreuna cu ANPC, care sa aiba neaparat un caracter confidential pentru a permite producatorilor si furnizorilor sa isi exprime liber nemultumirile.

NewsIn

http://www.banknews.ro/stire/16146_unii_retaileri_sustin_ca_nu_impun_producatorilor_preturile_la_produsele_alimentare.html