BankNews.ro - The Business Republic

Peste 45% dintre romani au redus consumul in acest an din cauza crizei
Actualitate | Data Publicarii: 27-11-2009

Peste 45% dintre romani au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica, in timp ce 16% dintre ei au achizitionat produse mai ieftine si in cantitate mai mica, din cauza situatiei economice actuale, potrivit unui studiu de piata al companiei MEDNET Marketing Research Center.

In acest context, datele studiului releva faptul ca 28,8% dintre respondenti nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine. Astfel, 45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica, 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate, iar 16% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica.

Potrivit MEDNET, cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care s-au declarat ca fiind afectati intr-o foarte mica masura sau chiar deloc de criza, adica tineri, fara copii, care au venituri peste 3.000 lei/familie si au studii superioare.

Cele mai afectate de criza economica se declara a fi femeile, cu varsta cuprinsa in intervalul 55-65 ani, cu un nivel de educatie "sub liceu" si cu un venit mai mic de 1.500 lei/familie.

Totodata, aproape 40% dintre romani resimt efectele crizei in foarte mare si mare masura. Studiul de piata arata ca efectele crizei sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor, 17,1% dintre acestia afirmand ca sunt afectati de criza intr-o foarte mare masura, iar 19,3% in mare masura.

Procentul celor care pot afirma ca in acest an criza nu i-a afectat deloc a fost de 12,3%.

In plus, comparativ cu inceputul anului 2009, mai exact luna februarie, procentul celor care se declara afectati in foarte mare si mare masura de criza este in crestere,de la 28,6% in februarie 2009, la 36,4% in noiembrie 2009. Procentul celor care sunt afectati in mica masura sau deloc este in scadere, de la 38,7% la 26,6%.

Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei, in proportie de 22,4%, reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%).

Printre efecte se mai numara si pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum si cresterea ratelor datorita devalorizarii leului (22,8%). Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost cresterea preturilor, lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei, pensia mica in raport cu cheltuielile, inghetarea si intarzierea platii salariilor, devalorizarea leului, aparitia conceptului de prudenta.

Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 - 23 noiembrie 2009. Au fost intervievate telefonic 854 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18 - 65 ani.

MEDNET Marketing Research CenterĀ  activeaza in domeniul cercetarii de piata din anul 2000 si desfasoara studii in diverse domenii de activitate,precum retail, DIY, banci si asigurari, telecomunicatii, medical si farmaceutic, media, agricultura, automobile, produse industriale etc.

NewsIn

http://www.banknews.ro/stire/34686_peste_45p_dintre_romani_au_redus_consumul_in_acest_an_din_cauza_crizei.html