Tendintele pentru calatorii se dau, de ani buni, in fiecare primavara de la ITB (Internationale Tourismusbörse) Berlin, capitala Germaniei gazduind in 26 de hale, de 150.000 de metri patrati, de la Complexul Expozitional Messe circa 10.000 de expozanti.
Pentru publicul larg, ITB Berlin a fost o oportunitate unică de a explora întreaga lume, în doar câteva ore. Pentru profesioniști, un bun prilej de întâlniri de afaceri ce se vor concretiza în pachete turistice pentru 2017.
ITB este considerat cel mai mare târg de turism din lume. Iar când se spune 'mare' adjectivul nu reflectă în primul rând suprafața expozițională, ci diversitatea tematicilor abordate, calitatea ofertelor, amenajarea standurilor, numărul de profesioniști, grija la fiecare detaliu, tonele de pliante împărțite. Întâlnirile de afaceri sunt stabilite cu săptămâni înainte, iar invitațiile la evenimente, confirmate înainte de începerea târgului.
Primele trei zile ale târgului, organizat în perioada 9 — 13 martie 2016, au fost dedicate întâlnirilor B2B. Cu toate acestea, atmosfera nu a fost sobră, pentru că profesioniștii din turism știu cel mai bine valoarea unui zâmbet, a unei atitudini prietenoase, iar aceasta s-a resimțit în toate standurile, indiferent de mărimea lor.
Christian Goke, CEO al Messe Berlin GmbH, a subliniat la ceremonia de deschidere a manifestării că este nevoie ca experții să arate "și ce consecințe va avea fluxul global de refugiați asupra turismului și modul în care companiile din turism pot contribui la o integrare de succes" prin asigurarea de locuri. Ministrul pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, Gerd Muller, a vorbit despre "Turismul ca factor de succes în țările în curs de dezvoltare și țările nou industrializate".
Vaticanul a fost prezent în premieră la ITB, în 2016, prezentând vizitatorilor Muzeele Vaticanului. Toți jurnaliștii de specialitate au observat o participare puternică a Chinei în sectorul tehnologiei de turism. De altfel, pavilionul Chinei a fost unul dintre cele mai mari și a atras cei mai mulți vizitatori. Messe Berlin a semnat un nou parteneriat cu China, astfel că activitatea internațională a centrului de la Berlin se va extinde în această țară începând cu luna mai 2017, când ITB China va organiza o expoziție mondială și la Shanghai.
Pavilionul Turciei s-a făcut remarcat inclusiv în rândul specialiștilor din turism. Parafrazând, pot spune că "Turcia nu crede în criză", crede însă cu tărie că poate atrage mulți turiști prin arta negocierii de parteneriate. De altfel, așa cum îmi spunea Dragoș Răducan, vicepreședintele FPTR, prima condiție ca să atragi turiști străini este să vrei, nu doar să o declari. Iar turcii au arătat că lor le plac banii pe care turiștii străini îi cheltuie în vacanțe, așa că fiecare regiune a venit cu specificul ei, cu promovarea proprie, plecând de la mărgelușa care te apără de deochi, la hărți, cafele la ibric, spații largi pentru discuții, totul a fost la un nivel ridicat.
Standul Iranului a fost una dintre surprizele plăcute — mare, bine punctată fiecare destinație și tradiție. În schimb, Republica Moldova a avut cel mai mic stand, aproape invizibil, un stand cu pliante puțin atractive. Oamenii de la stand mi-au spus doar că "nu au fost bani, dar e bine și așa". Dacă nu ar fi fost în același pavilion cu România mi-ar fi fost greu să îl descopăr. Tot vecini, cehii nu au avut nici ei o prezență masivă sau remarcabilă, la fel ca slovacii, de altfel.
India a mizat și de această dată pe exotismul destinației, dar a adăugat o tehnologie prietenoasă prin care fiecare vizitator putea petrece câteva minute prin "Incredibila Indie". În plus, oficialii indieni au anunțat că sistemul electronic de vize turistice este deja valabil pentru 150 de țări și acoperă fiecare piață majoră de călătorie. Cererile pot fi făcute direct online. Relaxarea formalităților de intrare înseamnă că India se pregătește pentru o creștere accentuata a turiștilor. Germania se numără printre primele șapte piețe de călătorie. Cea mai mare creștere a numărului de vizitatori este de așteptat din Asia, în special din China. Se speră ca atracțiile religioase, spa și turismul pentru luna de miere să atragă vizitatori noi.
În 2016, ITB Berlin și-a celebrat a 50-a aniversare, marcând o poveste de succes pe plan global 'made in Berlin'.
România a fost o prezență constantă la ITB Berlin, participând cu stand național încă din anul 1970. În acest an, România a fost reprezentată la ITB de 56 de expozanți, iar suprafața standului a fost de aproape 400 mp. Pe lângă operatorii din turism, în standul României s-au regăsit asociații de promovare turistică, precum și consilii județene, care și-au prezentat oferta în special ținând cont de ceea ce preferă piața germană.
"Toți expozanții prezenți au venit să dezvolte incomingul, dar mai ales au dorit să prezinte frumos România prin destinații turistice și produse ajunse la maturitate — circuite turistice, turism de aventură, city break, ecoturism, și, nu în ultimul rând, balnear. Consiliul Județean Satu Mare, invitatul nostru special, a venit cu o prezentare vie, care prezintă valorile destinației, mai ales pe cele umane, punctând tradițiile, precum și viticultura", a spus președintele Autorității Naționale pentru Turism, Anca Pavel-Nedea.
Autenticitatea a fost punctul central al noului concept pe care Autoritatea Națională pentru Turism a mizat în acest an la ITB. Personal, cred că a fost un succes. Urmează să mi-o confirme oamenii de afaceri care au semnat contracte sau au lăsat "ușa deschisă" pentru acestea. Creativitatea a fost, însă, în standul României, la ea acasă. Agenții de turism, asociații de promovare turistică, consilii județene, hoteluri, toți au contribuit la conceptul general de o Românie promovată prin valori. În special prin valorile umane.
Meșterul Istvanfi Gheza este, așa cum spune și soția sa Ema, ultimul artizan al ceramicii sătmărene care încă mai promovează ceramica de Vama, dar și singurul olar care a făcut demersuri pentru învățarea acestui meșteșug în școală, la orele de lucru manual. Meșterul Gheza prelucrează întreaga materie primă, argila și culorile, chiar din natură, iar Ema este "designer-ul'.
Pentru cei care nu și-au planificat întâlniri cu reprezentanții României, maestrul Nicolae Voiculeț, care a susținut zilnic miniconcerte la nai, a vorbit în numele nostru al tuturor românilor. A cântat poveștile fiecărei regiuni, le-a spus necazurile și bucuriile. Ambasador al Turismului Românesc, Nicolae Voiculeț a strâns în jurul său zeci de străini — europeni și asiatici, dornici să participe la un moment de cultură universală.
I-a stat alături ansamblul Ceatăra din Carei, județul Satu Mare. Tinerii din ansamblu au cântat și au dansat cu atâta energie încât se auzeau în trei, patru pavilioane. Și de fiecare dată când când îi vedeam pe flăcăi, unii de nici 18 ani, cum își învârteau mândruțele cu părul strâns în cozi, aveam sentimentul că nouă, românilor, ne este dat să rămânem frumoși, indiferent de momentele istorice prin care trecem.
Realizatoarea de porturi populare tradiționale pentru păpuși Anica Mare din Negrești Oaș, cunoscută drept 'mama păpușilor' din Țara Oașului, a venit la Berlin cu speranța că va face cunoscute lumii întregi comorile noastre. Anica Mare a fost și la alte târguri din străinătate, are comenzi chiar din Dubai, dar cele mai multe dintre păpușile îmbrăcate în costumele cusute de Anica Mare "merg" în Italia și în Ungaria. Crede că după târgul de la Berlin, acestea vor pleca și către Germania. O păpușă care o reprezintă pe Prima doamnă a SUA, Michelle Obama, îmbrăcată în costum tradițional românesc este prezentă în colecția Anicăi pentru că îi "place mult cum vorbește și cum se îmbracă'.
Împreună cu noi, zeci de vizitatori au încercat să încondeieze ouă sau să învârtă roata olarului, iar câteva domnișoare au stat să li se strângă părul în împletituri românești.
Centrul de informare turistică Timișoara a oferit informații de interes inclusiv despre regiune, despre cum să îți petreci un city break în oraș. De altfel, în Timișoara ajung anual 250.000 de turiști, dintre care 60% străini. Conform Luciei Solomon, reprezentanta Oficiului, turiștii germani se află pe locul doi, după cei sârbi.
Una dintre cele mai interesante oferte a fost a Asociației de promovare turistică "Turist în Bistrița-Năsăud". Pe lângă turismul de vânătoare, turismul de aventură și cel ecologic sunt cele mai căutate. Tot aici, în 2015, s-a certificat că există cel mai ozonat aer din România, în stațiunea Colibița, situată la poalele Munților Călimani. asemănător celui din Alpi, aerul de la Cobilița va face ca aceasta zonă să devină un punct de interes pentru mulți vizitatori.
Președintele ANT, Anca Nedea, împreună ambasadorul României în Germania, Emil Hurezeanu, cu reprezentanții autorității și ai Ministerului Economiei au participat la o întâlnire organizată de reprezentanța guvernamentală a landului federal Baden — Wurttemberg în Berlin, întâlnire prin care vrea întărirea parteneriatul între țările riverane Dunării prin acțiuni comune.
'2016 este un an foarte important atât pentru prezența României la ITB. ANT va puncta câteva evenimente de referință. Am prezentat în acest an cu un concept nou de stand, deschis, versatil, viu. Un concept care a atras, pentru care am primit felicitări de la parteneri și oficialități", spune Anca Nedea.
La ITB am înțeles că noi, românii, nu trebuie să fim ca spaniolii, ca nemții, ca turcii. Că este fără folos să te "bați" pe litoral cu turcii, de exemplu. Am înțeles acel concept de "autentic". Că putem fi o destinație de vacanțe mizând pe ce știm să facem bine, pornind de la resurse — naturale și umane. Și chiar dacă Dragoș Răducan are dreptate când spune că banii vin din turismul de volum, putem avea un turism de nișe foarte bun care să atragă turiștii pentru turismul de volum, din balneo, de exemplu.
În 2017, Botswana va fi țara partener oficial al ITB Berlin conform parteneriatului semnat de ministrul Turismului Tshekedi Khama al II-lea și Christian Göke, CEO al Messe Berlin GmbH. "Botswana este cel mai bine păstrat secret al Africii", spune David Ruetz, șeful ITB Berlin. Conform acestuia, "două caracteristici naturale contrastante caracterizează aceasta țară: deșertul Kalahari și Bazinul Okavango. Diversitatea patrimoniului cultural al țării, ospitalitatea precum și turismul durabil face Botswana o destinație de vacanță de neegalat în Africa de Sud". Republica Botswana a fost prezenta la ITB Berlin, în fiecare an, din 1984.
Sursa: Agerpress
http://www.banknews.ro/stire/73364_reportaj_romania_a_prezentat_la_itb_berlin_destinatii_si_produse_mature_circuite,_city_break-uri,_ecoturism,_delta_si_balneo.html