BankNews.ro - The Business Republic

RETROSPECTIVA ANCOM 2016: Serviciile de comunicatii electronice si postale - de la calitate si reclamatii, la piata concurentiala echilibrata
Economie | Data Publicarii: 16-12-2016

Piata serviciilor de comunicatii electronice, precum si piata serviciilor postale din Romania, au cunoscut un salt valoric si de calitate, in ultimul an, si datorita politicilor echilibrate promovate si implementate de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM). In acelasi timp, monitorizarea activitatii operatorilor de piata si adaptarea cadrului legislativ la cerintele actuale ale pietei au reprezentat pentru Autoritate provocari ce vor continua si in decursul anului viitor.

Sursa foto: www.anrcti.ro

Anul 2016 a adus pe lista de activități a arbitrului pieței telecom, printre altele: Legea infrastructurii de acces la rețelele fizice de comunicații electronice, o serie de consultări publice privind alocarea multiplexurilor de radiodifuziune digitală terestră, dar și sancționarea unor operatori de telecomunicații pentru nerespectarea de prevederi legislative în raport cu utilizatorii de servicii specifice.

Legea infrastructurii de acces la rețele, între litigii și investiții

Autoritatea de reglementare anunța, la începutul acestui an, că România a devenit singura țară din Uniunea Europeană (UE) care elimină orice măsură de reglementare la nivelul infrastructurii de acces la utilizatorii finali, în vederea furnizării serviciilor de acces la Internet în bandă largă la puncte fixe. România devine, astfel, singura țară din Uniune care elimină orice măsură de reglementare la nivelul infrastructurii de acces la utilizatorii finali în vederea furnizării de servicii de acces la Internet în bandă ne-garantată. Decizia a fost luată după ce, în 16 noiembrie 2015, Comisia Europeană a înregistrat o notificare din partea autorității române de reglementare în comunicații cu privire la piețele corespunzătoare accesului local la nivel de gros furnizat la puncte fixe și accesului central la nivel de gros furnizat la puncte fixe pentru produse de larg consum în România.

Guvernul a aprobat, în 23 martie, proiectul de Lege privind regimul infrastructurii fizice a rețelelor de comunicații electronice, precum și unele măsuri pentru reducerea costului instalării rețelelor de comunicații electronice. Astfel, măsurile incluse în proiectul de act normativ urmăresc încurajarea investițiilor în extinderea și modernizarea rețelelor de comunicații electronice și a infrastructurilor fizice existente.

Șeful ANCOM declara, la scurt timp după decizia Guvernului, că tarifele maximale pentru acces la rețelele de comunicații electronice aflate pe proprietatea publică, administrată de diverse entități, precum consilii locale, consilii județene, autorități centrale, regii autonome, vor fi stabilite de către Autoritate, iar operatorii de rețea au obligația de a acorda acces la infrastructura fizică pe care o dețin.

În aprilie, Autoritatea publică un ghid privind prevenirea și gestionarea incidentelor care pot afecta rețelele de comunicații.

Începând cu data de 29 iulie, intră în vigoare Legea privind regimul infrastructurii fizice a rețelelor de comunicații electronice (Legea 159/2016), act normativ ce clarifică și stabilește noi reguli pe baza cărora furnizorii vor avea acces pe proprietatea publică sau privată pentru a construi sau întreține rețelele de comunicații electronice și elementele de infrastructură fizică asociate acestora, precum și condițiile în care se face accesul la infrastructura fizică a altor operatori. Legea reglementează, practic, obligația operatorilor de rețea de a acorda acces la infrastructura pe care o dețin (stâlpi, piloni, conducte, canale, căi ferate, drumuri etc.), aceștia neputând refuza accesul decât din motive obiective și temeinic justificate.

Trei luni mai târziu, pe 4 octombrie, Autoritatea de Reglementare lansează în dezbatere publică proiectul de decizie prin care stabilește detaliile procedurii sale de soluționare a litigiilor dintre furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și operatorii de rețea, precum și a litigiilor dintre furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și persoanele care dețin cu orice titlu o infrastructură fizică instalată în interiorul unei clădiri.

Pe data de 16 noiembrie, ANCOM adoptă în cadrul Consiliului Consultativ, decizia prin care litigiile dintre furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și operatorii de rețea, precum și dintre furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și persoanele care dețin cu orice titlu o infrastructură fizică instalată în interiorul unei clădiri urmează să fie soluționate de Autoritate.

Procedura de soluționare a litigiilor privind regimul infrastructurii fizice a rețelelor de comunicații electronice intră în vigoare după trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României.

Noi consultări publice și licitații, demarate de Autoritate

Încă de la începutul anului, ANCOM demarează o serie de consultări publice, iar o primă inițiativă de acest fel fiind lansarea dezbaterii în spațiul public privind alocarea multiplexurilor de radiodifuziune digitală terestră T-DAB (Digital Audio Broadcasting) în banda 216-230 MHz. Practic, la nivel național sunt planificate două acoperiri de T-DAB în spectrul ocupat în prezent de canalele 11 și 12 de televiziune analogică (banda 216-230 MHz), prin intermediul cărora se pot transmite 12 programe (posturi) radio.

La jumătatea lunii martie, Autoritatea anunță organizarea unor examene pentru obținerea certificatelor de radioamator și de operator radio în serviciul mobil terestru. Sesiunile sunt programate în prima parte a anului 2016 (perioada 16 aprilie — 25 mai), prin Direcțiile regionale ale ANCOM din București, Cluj, Iași și Timiș.

Tot în primăvara acestui an, ANCOM propune ca drepturile de utilizare a frecvențelor radio să fie acordate, pentru următorii nouă ani, Societății Române de Radiodifuziune (SRR), în vederea furnizării serviciului public de radiodifuziune. Propunerea autorității de reglementare se referă la asigurarea continuității serviciilor de radiodifuziune publică.

La jumătatea lunii mai, este lansat în dezbatere publică proiectul de strategie de reglementare a comunicațiilor electronice din România, pe termen mediu, iar la începutul lunii iulie intră în consultare publică proiectul de decizie și caietul de sarcini pentru organizarea unei noi licitații, în vederea acordării celor două multiplexuri naționale de televiziune digitală terestră și celor 26 de multiplexuri regionale și 18 locale nealocate până la acel moment.

Pe 15 decembrie, Autoritatea de reglementare lansează o nouă licitație pentru alocarea celor două multiplexuri naționale, 26 de multiplexuri regionale și 18 multiplexuri locale de televiziune digitală terestră, nealocate în procedurile anterioare, ofertele putând fi depuse până la 27 ianuarie 2017. Astfel, cei interesați pot solicita clarificări la caietul de sarcini până la data de 16 ianuarie 2017 și să depună oferta până la data de 27 ianuarie 2017. Ulterior, pe 31 ianuarie 2017, ANCOM va anunța candidații calificați în etapele ulterioare ale procedurii de selecție, iar în data de 13 februarie 2017 va face publice primele oferte câștigătoare și dacă se impune organizarea etapei de licitație pentru anumite categorii de multiplexuri.

ANCOM a organizat, până în prezent, trei licitații pentru acordarea de multiplexuri digitale terestre, respectiv în iunie 2014, februarie și mai 2015.

Traficul de Internet și utilizarea serviciilor de telefonie, la nivel de statistici

Statisticile arbitrului pieței telecom din România nu au lipsit nici în acest an. Analizele și rapoartele au vizat întreg sectorul de comunicații, de la serviciile de televiziune la cele de Internet sau portabilitate a numerelor de telefon.

Astfel, ANCOM anunță, pe 20 octombrie, că peste 3,3 milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie au ales să-și schimbe rețeaua, în ultimii opt ani. Din acest total, 2.679.104 sunt numere de telefonie mobilă și 635.622 numere de telefonie fixă.

Un alt raport al autorității de control, publicat în 14 decembrie, și care are la bază datele aplicației Veritel.ro, relevă că utilizatorii români de telefonie și Internet pe mobil au consumat, în medie, 500 MB trafic/lunar, la nivelul primului semestru al anului, respectiv au trimis 74 de SMS-uri naționale și au apelat 262 de minute de pe terminalul propriu.

Conform aplicației de comparare a ofertelor telecom, în primul semestru din 2016, utilizatorul mediu de telefonie fixă a vorbit, în fiecare lună, 38 de minute în rețea și 30 de minute în afara rețelei, traficul menținându-se constant față de semestrul II din anul anterior.

La finele lunii iulie aflăm că ANCOM a primit peste 1.300 de reclamații din partea utilizatorilor de comunicații din România, în primele șase luni ale anului, mai multe cu 42% față de aceeași perioadă din 2015. Cele mai multe petiții au vizat serviciile de telefonie mobilă, urmate de serviciile poștale, serviciile de acces la internet fix, portarea numerelor de telefon și serviciile de retransmisie a programelor audiovizuale.

În ceea ce privește vitezele de Internet experimentate de către utilizatorii din România, statistica Netograf.ro, instrument administrat de ANCOM, arăta că, în primul semestru al acestui an, media reală pentru download date Internet mobil a fost de 27,72 Mbps, în timp ce pentru download date Internet fix, valoarea s-a situat la 75,07 Mbps.

Pe de altă parte, raportările Autorității arată că, în primele 6 luni din 2016, românii au vorbit aproape 36 de miliarde de minute la telefonul mobil, în creștere cu 4% față de perioada similară a anului trecut, deși numărul utilizatorilor activi de telefonie mobilă din România a rămas la același nivel ca în prima jumătate din 2015, respectiv 22,6 milioane. Aceeași statistică relevă faptul că, în medie, un utilizator român vorbește la mobil 4 ore și 21 de minute într-o lună, cu 8 minute mai mult decât media înregistrată în primul semestru al anului 2015.

În același context, datele ANCOM, publicate în octombrie, arată că gradul de acoperire a Internetului mobil a atins, în România, 95% la jumătatea anului în curs, iar Internetul mobil de bandă largă (broadband, n.r.) înregistra 14,8 milioane conexiuni, respectiv o acoperire de 75% la 100 locuitori, în creștere cu 10 puncte procentuale față de iunie 2015.

Cât privește serviciile de televiziune, și conform datelor oficiale, numărul abonaților a crescut cu 5%, în prima parte a anului 2016, până la 7,2 milioane, din acest total 4,6 milioane fiind abonați la serviciile prin cablu, iar 2,4 milioane la cele prin satelit (DTH).

În octombrie, ANCOM publică și statistica privind accesul utilizatorilor români la conexiunile de Internet fix broadband. Potrivit cifrelor, numărul conexiunilor de acest tip ajunsese, în prima jumătate din 2016, la 4,3 milioane, cele mai multe fiind consemnate în mediul rural, respectiv 3,1 milioane. În plus, traficul de voce generat, în aceeași perioadă, cu aproximativ 14%, comparativ cu primul semestru al anului 2015, până la valoarea de 1,7 miliarde de minute.

Poșta Română și upgrade-ul la tarifele serviciilor poștale

Data de 1 martie vine cu intrarea în vigoare a actualizărilor pentru tarifele la serviciile poștale, conform reglementărilor Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații.

Pe fondul nemulțumirilor din piață și a relatărilor din mass-media, Compania Națională "Poșta Română" (CNPR) precizează că modificările s-au realizat în condițiile în care aceste tarife nu s-a mai schimbat în ultimii 12 ani. Astfel, începând cu 1 martie 2016, pentru trimiterile internaționale de corespondență neprioritară/prioritară, cu greutate până la 2 kg (inclusiv), s-a eliminat tarifarea diferențiată pentru Europa/Restul lumii, în cazul trimiterilor prioritare. De asemenea, la trimiterile internaționale de imprimate internaționale neprioritare/prioritare cu greutate până la 2 kg (inclusiv) s-a eliminat tarifarea diferențiată pentru Europa/Restul lumii, în cazul trimiterilor prioritare, iar tarifele practicate pentru trimiterile internaționale de imprimate neprioritare/prioritare cu greutate până la 2 kg (inclusiv) vor fi la același nivel cu cele aferente trimiterilor de corespondență internațională neprioritară/prioritară cu greutate până la 2 kg (inclusiv).

În ceea ce privește piața serviciilor poștale, statistica ANCOM, dată publicității la finele lunii martie, relevă faptul că persoanele fizice au cheltuit, în 2015, în medie, 87 de lei pentru servicii poștale, cu o medie de 106 lei pe an, în mediul urban, și de 56 de lei pe an în mediul rural.

La finele lunii noiembrie, Autoritatea publică spre consultare publică un proiect de decizie privind regimul de autorizare generală a furnizorilor de servicii poștale, care prevede că orice companie care intenționează să furnizeze servicii poștale trebuie să parcurgă în prealabil procedura de autorizare generală.

Operatori și utilizatori, pe lista controalelor ANCOM

În ceea ce privește sancțiunile aplicate de ANCOM, în decursul anului 2015 autoritatea notează că a amendat cu suma totală de 449.400 de lei diverși operatori de pe piața de profil, iar numărul controalelor efectuate s-a situat la 6.223.

Autoritatea anunță, în 16 iunie, că a aplicat amenzi între 5.000 și 100.000 de lei pentru utilizatorii de echipamente electronice fără marcaj CE. În urma acțiunilor de monitorizare și control a spectrului radio efectuate de către echipele tehnice ale ANCOM s-a constatat că 59 de astfel de cazuri au fost provocate de utilizarea a peste 150 de telefoane fixe wireless (DECT 6.0), care nu aveau marcaj CE. Conform arbitrului pieței locale de comunicații, telefoanele DECT 6.0, provenite în cea mai mare parte din Statele Unite ale Americii sau Canada, dar și din Asia, funcționează în benzi de frecvențe care în România sunt destinate altor servicii, și anume celor de telefonie mobilă și internet mobil de bandă largă de generația a treia.

O nouă serie de sancțiuni pecuniare este anunțată de ANCOM în iulie, de data aceasta pentru furnizorii de comunicații electronice care nu și-au îndeplinit complet obligația de a transmite Autorității datele statistice aferente anului trecut. Practic, din totalul celor 1.089 de furnizori autorizați de ANCOM, 201 furnizori au fost sancționați pentru netransmiterea, transmiterea incompletă sau fără semnătură electronică a datelor statistice aferente anului 2015.

Totodată, în primele șase luni ale anului, arbitrul pieței locale telecom amendează cu 88.750 de operatori de pe piața de comunicații electronice și a serviciilor poștale din România, majoritatea sancțiunilor (52.000 lei) fiind pentru unele companii de pe piața echipamentelor radio și a terminalelor de telecomunicații.

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații amendează cu 900.000 de lei operatorii de telefonie mobilă Orange, Vodafone și Telekom pentru neîndeplinirea obligațiilor de acoperire cu semnal, cea mai mare amendă, în valoare de 720.000 de lei, fiind aplicată companiei Vodafone.

Vodafone și Orange au avut fiecare obligația de a acoperi câte 225 de localități rurale, Cosmote 169, iar RCS&RDS un număr de 57 localități rurale. Termenul până la care operatorii aveau obligația de a acoperi aceste localități a fost 5 aprilie 2016.

Nu mai devreme de 5 septembrie, ANCOM sancționează compania Vodafone România S.A. cu amendă contravențională în valoare de 100.000 de lei, pentru că nu a aplicat plafonul financiar sau de volum maxim care să limiteze consumul de date în roaming la costul implicit de 50 euro/lună (fără TVA) sau la un alt nivel ales de utilizatori dintre cele puse la dispoziție de propriul furnizor. Potrivit Autorității, plafonul maxim trebuie aplicat de furnizorii care oferă servicii de date în roaming tuturor utilizatorilor acestor servicii, inclusiv celor care au optat pentru pachete/extraopțiuni care conțin resurse de date în roaming, după cum se precizează în Regulamentul (UE) nr. 531/2012.

La distanță de peste o lună de la anunțul ANCOM, operatorul telecom Vodafone precizează că instanța, respectiv Curtea de Apel București, a decis suspendarea obligației companiei de a plăti amenda de 100.000 de lei.

În replică, Autoritatea susține că Vodafone nu mai poate percepe utilizatorilor de date în roaming mai mult de 60 de euro/lună (inclusiv TVA), plafon stabilit printr-un Regulament european, deși Curtea de Apel București a suspendat, pentru moment, restituirea sumelor de bani încasate necuvenit de către operatorul telecom.

Vestea bună a scăderii tarifelor în roaming la nivelul UE

Sfârșitul lunii aprilie 2016 aduce scăderea tarifelor de roaming în Uniunea Europeană (UE), aceasta fiind ultima etapă intermediară înainte de eliminarea completă a acestora în UE, prevăzută pentru 15 iunie 2017. ANCOM preciza, la momentul respectiv, că utilizatorii români care au ales planurile tarifare de bază pentru serviciile de roaming pot comunica în țările UE la aceleași costuri ca în România, la care operatorii pot adăuga o taxă suplimentară de maximum 5 eurocenți/minut pentru apelurile efectuate către statele membre ale Uniunii, maximum 1,14 eurocenți/minut pentru apelurile primite, cel mult 2 eurocenți pentru trimiterea unui mesaj text (SMS) către țările UE, în timp ce accesul la internet poate fi taxat suplimentar cu maximum 5 eurocenți/MB (toate fără TVA).

Potrivit sursei citate, dacă un furnizor alege să aplice o suprataxă, fie pentru toate serviciile în roaming (apeluri efectuate, apeluri primite, SMS trimise, date), fie doar pentru anumite servicii, suma dintre tariful național în afara rețelei și suprataxa aplicată nu trebuie să depășească următoarele tarife maxime reglementate: 0,19 euro/minut (fără TVA) pentru apelurile efectuate, 0,06 euro (fără TVA) pentru trimiterea unui mesaj text (SMS), respectiv 0,20 euro/MB (fără TVA) pentru traficul de date. Totuși, pentru călătoriile în afara Uniunii Europene, ANCOM recomandă utilizatorilor să verifice tarifele stabilite de fiecare operator pentru țările pe care le vor vizita, tarifele putând fi în acest caz cu mult mai mari.

Anul 2017 și planul de acțiuni al arbitrului telecom

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații publică în data de 3 noiembrie, anul curent, strategiile și planurile pentru 2017. Documentul arată că realizarea inventarului național al rețelelor publice de comunicații electronice și a elementelor de infrastructură asociate acestora va continua și anul viitor, la fel și organizarea unei noi licitații pentru acordarea unor multiplexuri naționale, regionale și locale de televiziune digitală terestră.

De asemenea, printre cele mai importante proiecte ale anului 2017 ale ANCOM se află acțiunile ce vizează aplicarea efectivă a prevederilor noii legi a infrastructurii — Legea 159/2016, cu scopul de a reduce costurile cu dezvoltarea rețelelor de bandă largă în România. În acest context, arbitrul pieței telecom va continua realizarea inventarului național al rețelelor publice de comunicații electronice și a elementelor de infrastructură asociate acestora, va realiza un punct unic de informare și va stabili tarifele maxime pentru exercitarea dreptului de acces pe proprietatea publică.

În același timp, pentru a crește competitivitatea accesului la rețelele de comunicații, în cursul anului viitor, Autoritatea va revizui piețele relevante corespunzătoare serviciilor de transmisie în format analogic prin intermediul sistemelor radioelectrice terestre a serviciilor publice de programe de televiziune și de radiodifuziune, va revizui tarifele serviciilor auxiliare de interconectare furnizate la un punct de interconectare și va stabili cerințele tehnice standard asociate interconectării bazate pe IP, pentru furnizarea serviciului de terminare a apelurilor (VoIP).

La capitolul monitorizare și control al spectrului radio, în 2017 vor fi demarate mai multe campanii: de determinare a acoperirii cu semnal de telefonie mobilă a drumurilor naționale și județene, de verificare a respectării obligațiilor de către furnizorii care furnizează servicii de comunicații electronice destinate publicului pentru care plata se face în avans, precum și o campanie de verificare a respectării obligațiilor minime pe care furnizorii de servicii de comunicații electronice trebuie să le insereze în contractele încheiate cu utilizatorii finali.

În ceea ce privește piața serviciilor poștale, Autoritatea are în plan mai multe proiecte care vizează accesul la rețeaua poștală publică a CNPR și costurile de acces pentru furnizorii alternativi, dar și activitatea Poștei Române în calitatea sa de furnizor de serviciu universal.

Planul de acțiuni propus pentru anul 2017 a putut fi consultat pe pagina de Internet a Autorității până pe data de 2 decembrie.

Sursa: Agerpress

http://www.banknews.ro/stire/76934_retrospectiva_ancom_2016_serviciile_de_comunicatii_electronice_si_postale_-_de_la_calitate_si_reclamatii,_la_piata_concurentiala_echilibrata.html