BankNews.ro - The Business Republic

Georgescu (BNR): Accesul la credite nu poate fi un drept al consumatorului si o obligatie pentru creditor, ci un serviciu comercial
Economie | Data Publicarii: 13-03-2018

Accesul la credite nu reprezinta si nu poate reprezenta un drept al consumatorului si, implicit, o obligatie pentru creditor, ci este un serviciu eminamente comercial, a declarat, luni, prim-viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei (BNR), Florin Georgescu, la o conferinta de specialitate. "In contextul initiativelor legislative in domeniul protectiei consumatorului trebuie clar punctata, insa, o premisa esentiala a activitatii de creditare este aceea ca accesul la astfel de servicii nu reprezinta si nu poate reprezenta un drept al consumatorului si, implicit, o obligatie pentru creditor, ci este un serviciu eminamente comercial, oferit pe baza cererii si a ofertei, pentru care este necesar acordul ambelor parti in vederea incheierii contractului, cu deplina cunoastere a riscurilor asumate", a spus Florin Georgescu, la evenimentul "Noi tendinte in reglementare, cu focus pe protectia consumatorului". Acesta a afirmat ca problematica protectiei consumatorului reprezinta o importanta deosebita, iar Romania se situeaza, inca, in partea de jos a clasamentelor, atat la nivel european, cat si mondial, in ceea ce priveste educatia financiara, incluziunea si intermedierea financiara. Aceste elemente, coroborate cu gradul ridicat de indatorare, in special in cazul persoanelor cu venituri mici si cu incredere scazuta in sistemul financiar-bancar, conduc in unele cazuri catre o tendinta de reglementare dezechilibrata in sensul supra-protejarii consumatorilor. "Desi o astfel de abordare poate da iluzia solutionarii problemelor, nu trebuie neglijate efectele secundare ale acesteia, atat cele imediate, cat si cele pe termen mediu si lung, respectiv: perturbarea mecanismelor de functionare a pietei creditului si prejudicierea intereselor creditorilor de buna credinta, ce pot conduce chiar la decizii de reamplasare a investitiilor, dar si la influentarea negativa a clientilor prin incetinirea inovatiei in domeniu, restrangerea ofertei de creditare sau stimularea unui comportament caracterizat printr-o responsabilitate scazuta din partea debitorului, cu cresterea gradului de nerambursare a creditelor. De altfel, nu trebuie trecut cu vederea faptul ca, in Romania, complexitatea produselor financiare oferite clientelei din categoria consumatorilor este semnificativ mai scazuta raportat la piata financiara existenta in alte state membre, iar interventia pe acest palier ar trebui sa tina cont inclusiv de acest aspect", a declarat Georgescu. Prim-viceguvernatorul BNR sustine ca este absolut necesar ca orice masuri de reglementare sa se realizeze cat mai echilibrat, in raport de necesitatile pietei, si sa fie indreptate strict catre produsele care ar putea induce riscuri ce nu ar fi usor intelese de consumatori. O masura cu caracter general, nejustificata de obiectivul final urmarit si care nu ia in seama impactul pe care il poate produce asupra pietei, ar crea efecte adverse dificil de gestionat. "In prezent, este evident faptul ca, in Romania, traversam o perioada efervescenta la nivel legislativ. Sunt promovate, intr-un ritm relativ alert, reglementari care isi propun cresterea gradului de protectie a consumatorului de servicii financiare. Obiectivul declarat al acestor initiative este eliminarea acelor practici nedorite ale unor actori ai pietei financiare care vulnerabilizeaza clientela deservita. Provocarea majora in demersurile legislative care se circumscriu acestui obiectiv este mentinerea unui echilibru intre drepturile si obligatiile partilor contractuale. Pornind de la acest deziderat, este de inteles multitudinea de dezbateri si pareri exprimate in spatiul public pe acest subiect atunci cand impactul unor initiative legislative este evaluat ca generand riscuri majore la adresa stabilitatii sistemului bancar", a explicat Florin Georgescu. Potrivit acestuia, Bancii Nationale a Romaniei ii este adresata destul de des intrebarea: de ce, desi are atributii de supraveghere si, respectiv, de monitorizare a institutiilor de credit si a institutiilor financiare nebancare, nu se implica in modul in care entitatile in cauza relationeaza cu clientii lor? "Pentru a raspunde la aceasta intrebare, este necesar sa ne raportam la modalitatea in care, conform legislatiei in vigoare, sunt definite si repartizate competentele de supraveghere fata de cele privind protectia consumatorului. Astfel, in baza atributiilor de supraveghere, Banca Nationala a Romaniei urmareste, in esenta, capacitatea institutiilor financiare ce fac obiectul supravegherii de a administra corespunzator sumele atrase cu titlu de depozite sau alte fonduri rambursabile care reprezinta sursele de finantare a creditelor acordate populatiei si companiilor, astfel incat aceste institutii sa poata onora la termen si integral obligatiile de plata ce le revin in legatura cu sursele atrase. Aceste competente sunt strans legate de obiectivele stabilite de legiuitor bancii centrale, de a asigura mentinerea stabilitatii financiare si protectia deponentilor, in conditiile in care si acestia reprezinta o categorie a consumatorilor de servicii financiare, desi mult mai putin mediatizata", a subliniat Georgescu. Reprezentantul BNR a mentionat, referitor la competentele pe palierul protectiei clientilor de servicii financiare, ca acestea sunt clar stabilite la nivel de lege in sarcina unei autoritati distincte, respectiv Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Exercitarea acestor competente presupune interventia, atunci cand legea o impune, in relatiile contractuale incheiate de consumatori cu creditorii profesionisti. Ca urmare, implicarea bancii centrale in relatia consumator-creditor, in conditiile mentionate, ar fi lipsita de autoritate legala, a aratat el. In plus, el a adaugat ca in ultimul timp se poate constata, inclusiv la nivelul Uniunii Europene, o anumita preocupare sporita a legiuitorului in ceea ce priveste emiterea de reglementari in domeniul creditarii, urmarind asigurarea unei mai adecvate informari si a unei protectii crescute a consumatorului.

Sursa: Agerpress

http://www.banknews.ro/stire/82960_georgescu_bnr_accesul_la_credite_nu_poate_fi_un_drept_al_consumatorului_si_o_obligatie_pentru_creditor,_ci_un_serviciu_comercial.html