BankNews.ro - The Business Republic

Romania ar trebui sa promoveze unitar si coerent potentialul balneoclimateric, welness si de spa (consultant)
Economie | Data Publicarii: 07-11-2018

Romania ar putea concura fara probleme cu alte destinatii de turism balnear si de sanatate, daca ar promova unitar si coerent potentialul balneoclimateric, welness si de spa, sustine Traian Badulescu, consultant in turism. "Turismul balnear are, in Romania, sanse foarte mari de dezvoltare. Pe de o parte, Romania detine o treime din potentialul balnear al Europei, iar, pe de alta parte, multe hoteluri, structuri de cazare si baze de tratament care au fost modernizate. Fireste, este nevoie de mai multe investitii, precum si de o promovare unitara si coerenta a acestui sector turistic. Turismul balnear este singura forma de turism de masa, cu capacitate mare de cazare, cu sanse reale pe partea de incoming. Spun asta pentru ca, din pacate, statiunile montane si litoralul romanesc nu sunt competitive inca la nivel international, majoritatea absoluta a turistilor fiind romani. Ma gandesc la tara vecina, Ungaria, care, de cel putin 7 ani, isi centreaza campania nationala de promovare, cu succes, pe turismul balnear, de welness si spa. Iar potentialul Romaniei este mult mai mare", a declarat pentru AGERPRES Traian Badulescu. In opinia acestuia, Romania ar putea concura fara probleme cu alte destinatii de turism balneoclimateric si de sanatate, "doar ca ar trebui sa promovam coerent potentialul balneoclimateric, de welness si de spa al Romaniei". "Cred ca cele mai mari sanse le au statiunile din vestul Romaniei, datorita proximitatii fata de Europa de Vest. Dar si alte zone au sanse mari, aici incluzand Bucurestiul, care, in urma unor investitii, ar putea deveni destinatie balneara in sine. Mai multe hoteluri au centre spa, exista si centre spa independente, iar Therme Bucuresti reprezinta cel mai mare complex de profil din Europa", spune Badulescu. Romania detine izvoare de ape minerale, sulfuroase si termale - o treime din resursele de ape minerale ale Europei, iar majoritatea statiunilor balneare se afla intr-un cadru natural deosebit - munte, deal sau mare si beneficiaza de un climat bland, cu aer ozonificat. Nu in ultimul rand, in preajma unor statiuni balneare se afla multe obiective istorice, culturale si naturale. Toate acestea reprezinta atuuri pentru atragerea turistilor in aceste zone. Pana in prezent, cele mai multe infuzii de capital in statiunile balneare din Romania s-au inregistrat la Baile Felix, Baile Govora, Baile Herculane, Sovata, Baile Olanesti, Tusnad, Buzias, Calimanesti, Moneasa, Vatra Dornei, Slanic Moldova, Pucioasa, Eforie Nord, Saturn si Mangalia, potrivit lui Traian Badulescu. O initiativa care isi propune sa situeze Romania pe harta turismului wellness international, proiectul "Romania - destinatie wellness", a fost lansata pe 1 noiembrie de catre platforma despreSpa.ro alaturi de Travelle - wellness escapes, agentie de turism din Romania specializata exclusiv in turism wellness si de Asociatia SPA Romania. In contextul in care turismul wellness international inregistreaza cresteri enorme de la un an la altul, Romania are perspectiva de a atrage multi clienti straini pentru vacante wellness. Pe langa initiativele internationale care ofera suport in acest sens si in care despreSpa.ro este deja partener, cum ar fi Eastern European Initiative, Wellness Tourism Initiative - de la Global Wellness Institute, "Romania - destinatie wellness" este primul proiect local pentru promovarea Romaniei din aceasta perspectiva. "Prima etapa a proiectului "Romania - destinatie wellness" a presupus conceperea de catre centrele spa a unor ritualuri specific romanesti. Ne-am dorit ca toti clientii spa, romani sau straini, sa fie intampinati, pe parcursul intregului circuit prin Romania, de experiente spa unice in lume. Experiente pe care sa nu le mai poata trai in niciun alt centru spa din alta tara, deoarece pornesc de la istoria locului si de la ingrediente locale: plante, sare, argila, namol, dar au fost incluse in ritualuri si imbaieri cu ape termale etc. Turistii spa straini vor avea ocazia, in cadrul circuitelor pe care le pregatim, sa simta Romania din aceasta perspectiva: a bogatiilor cu care tara noastra a fost binecuvantata", a declarat Ioana Marian, presedintele Asociatiei SPA Romania si fondator despreSpa.ro. Potrivit lui Daniel Ciuca, fondator Travelle - wellness escapes, urmatoarea etapa importanta a proiectului consta in invitarea unor jurnalisti si social media influenceri specializati in spa & wellness din tarile in care Travelle - wellness escapes a incheiat contracte de colaborare cu tour operatori care activeaza in turismul wellness. "Invitarea jurnalistilor si a influencerilor va fi parte a proiectului #ExperienceRomania din luna mai 2019, dar acest grup va urma un circuit intre centrele spa din cadrul proiectului Romania - destinatie wellness, va testa ritualurile specific romanesti", a spus fondatorul Travelle - wellness escapes. Pe de alta parte, Traian Badulescu afirma ca ministerul de resort incurajeaza dezvoltarea turismului balnear, "cu anumite limite", desi acesta este recunoscut oficial drept forma prioritara de turism, inclusa in orice masterplan al turismului romanesc. "Pe langa participarea la targurile internationale de turism, Ministerul Turismului ar fi bine sa porneasca o campanie de promovare dedicata turismului balnear, cat mai multe materiale de promovare, dar si caravane si workshop-uri pe care sa le organizeze in tarile ce reprezinta piete-tinta. De asemenea, ar fi utile cat mai multe infotripuri unde sa fie invitati jurnalisti, bloggeri si agenti de turism din toata lumea", spune consultantul in turism. Noua masura intrata in vigoare pe 1 noiembrie - cota TVA redusa la 5% - este o decizie foarte buna, inclusiv pentru structurile de cazare din statiunile balneare, potrivit lui Badulescu. "Chiar daca tarifele nu vor scadea neaparat, aceasta masura reprezinta o gura de oxigen pentru afacerile din domeniul hotelier si de cazare. Consider ca si agentiile de turism care fac incoming si turism intern ar trebui sa beneficieze de aceeasi cota de 5% TVA. Redeventele zero pentru utilizarea apelor geotermale si minerale reprezinta, de asemenea, o masura buna pentru sectorul balneoclimateric. Orice reducere sau eliminare de taxe poate, logic, ajuta un sector economic", concluzioneaza consultantul in turism. Datele statistice arata ca piata spa de relaxare din Romania este inca la un nivel scazut, fiind doar cateva zeci de centre spa, in special in cadrul hotelurilor si cateva centre tip Day Spa. In anul 2017, cifra pietei spa din Romania a fost de aproximativ 24,4 milioane de euro, dintre care 15,6 milioane de euro din accese spa (la zonele de piscine, saune si alte facilitati spa) si 8,8 milioane sunt echivalentul celor 262.856 de tratamente efectuate de 187.754 de clienti (unici) din centrele spa. Anul trecut a fost inregistrata o crestere cu o medie de 16,1% a cifrei de afaceri, din care 5,4% din terapii spa. Aceste cifre sunt aferente serviciilor de relaxare, nefiind incluse in statistica alte tipuri de servicii care pot fi oferite adiacent in centrele spa, respectiv tratamente de slabire, fitness, dar nici terapiile realizate in bazele de tratament balnear. Noua tendinta, pe plan mondial, este de orientare catre prevenire si nu catre tratament, precum si catre servicii de wellness si spa. In ultimii 20 de ani, media de varsta a clientilor a scazut mult pe plan international. Turismul wellness international a crescut exponential incepand cu anul 2012. In 2013, turismul wellness international era de 439 miliarde dolari, in 2015 crescuse deja la 583 de miliarde dolari, in 2017 a fost de 639 miliarde de dolari si se estimeaza ca in 2020 va ajunge la 808 miliarde dolari. Pentru o comparatie, turismul cultural era de aproximativ de 800 de miliarde de dolari in 2013, dar ritmul de crestere este mult mai lent in ultimii ani fata de ritmul inregistrat de turismul wellness, potrivit datelor Global Wellness Institute. La nivel international, aproximativ 41% din turismul wellness este reprezentat de turismul spa de relaxare. Evenimentul de lansare a proiectului "Romania - destinatie wellness" a fost sustinut de Therme Bucuresti, cel mai mare centru de recreere si wellness din Europa. El a fost construit greenfield, pe un areal de 250.000 de mp, avand o suprafata totala de 34.000 mp indoor, o plaja urbana de 30.000 mp si o capacitate de 4.000 de persoane simultan indoor. Centrul gazduieste cea mai mare gradina botanica din Romania, cu peste 800.000 de plante din care peste 1.500 de palmieri. Travelle - wellness escapes este un Tour Operator ''Hub'' al ofertelor de turism wellness din Romania. Prin circuitele, wellness retreat-urile si evenimentele marca Travelle, ofera un charge-up all-inclusive: pentru minte, trup, suflet. despreSpa.ro  se adreseaza segmentului de persoane fizice, dar si celui corporate (prin gama variata de  programe Corporate Well-being). Totodata, despreSpa.ro are o sectiune SPA Business - cu materiale si studii de piata pentru profesionistii din domeniul spa.

Sursa: Agerpress

http://www.banknews.ro/stire/86108_romania_ar_trebui_sa_promoveze_unitar_si_coerent_potentialul_balneoclimateric,_welness_si_de_spa_consultant.html