BankNews.ro - The Business Republic

Opinie Deloitte: Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
Economie | Data Publicarii: 13-10-2021

Privind lucrurile dintr-o perspectivă operațională, managementul stocurilor reprezintă o activitate extrem de complexă, una care depinde în mare măsură de specificul activității, gradul de perisabilitate al produselor ori reglementările legale aplicabile modului de comercializare a acestora. Mai mult, agenții economici trebuie să știe care sunt aspectele fiscale pe care trebuie să le ia în calcul atunci când gestionează stocuri dar și care sunt regulile și restricțiile aplicabile din perspectiva deductibilității cheltuielilor. În același timp, ei trebuie de acum să țină cont și de noutățile pe care raportarea SAF-T le aduce în această zonă de interes.

Începând cu data de 1 ianuarie 2022, autoritățile vor putea solicita informații cu privire la mișcările stocurilor. Acest lucru se va putea face prin intermediul modulului dedicat stocurilor din cadrul raportării SAF-T (Standard Audit for Tax Purposes). Raportarea modulului de stocuri nu se va face periodic însă ci doar la cererea autorităților fiscale. Volumul de informații solicitate pe de altă parte este destul de mare, motiv pentru care aceste raportări vor reprezenta adevărate provocări pentru contribuabili.

„Astfel, la cererea ANAF, companiile vor fi obligate să transmită un raport cu privire la stocuri (în format electronic), care va conține informații precum: depozitul unde sunt păstrate mărfurile, codul și tipul produselor, proprietarul lor (relevant mai ales pentru produsele aflate în custodie), prețul, cantitatea și valoarea. De asemenea, autoritățile solicită și raportarea unor informații detaliate privind mișcările de stocuri (nu doar intrări/ieșiri, dar și ce fel de ieșiri - de exemplu: consum, plus/minus la inventar, bunuri acordate gratuit, bunuri degradate, bunuri expirate)”, scriu Camelia Malahov, director și Andreea Geacu, senior manager taxe directe în cadrul Deloitte România.

O parte din aceste informații vor putea fi raportate în aceeași formă în care ele există în cadrul companiei. Sunt însă date pentru care autoritățile au dezvoltat nomenclatoare și codificări standard pe care contribuabilii vor fi obligați să le folosească în raportările pe care le transmit autorității fiscale. Este o procedură care reprezintă o noutate absolută, astfel de cerințe neexistând în trecut. Până nu demult, informațiile despre stocuri au fost verificate de către inspectorii fiscali în cadrul controalelor derulate la sediul contribuabililor.

„Astfel, prin intermediul raportării SAF-T, autoritățile vor putea corela mai rapid informațiile primite și vor putea realiza o primă verificare a riscului în ceea ce privește deductibilitatea diverselor tipuri de pierderi, prezentate mai sus. Din aceste considerente, gestionarea adecvată a stocurilor, documentarea corespunzătoare și transmiterea informațiilor către autorități în formatul solicitat devin acțiuni tot mai importante și mai relevante pentru companii”, conchid cele două experte Deloitte.

http://www.banknews.ro/stire/88996_opinie_deloitte_managementul_stocurilor_e��_implicatii_fiscale_si_raportarea_in_saf-t.html