BankNews.ro - The Business Republic

XTB: UiPath are sansa de a oferi satisfactii investitorilor dispusi sa astepte 2-3 ani
Bursa | Data Publicarii: 23-11-2021

Înaintea listării UIPath, speranțele uriașe adunate în rândul celor interesați au generat un preț pe măsură. Doar dacă ne gândim la multiplii de evaluare, compania fondată în România a fost mai scumpă la listare decât alți giganți din domeniul tehnologiei. Astfel, în raport cu veniturile UIPath, prețurile acțiunilor erau la acel moment de 58,3 mai mari, în comparație cu Amazon (de 4,1 ori mai mare) sau Google (de 7,9 ori mai mare). Sunt date valabile pentru toate aceste companii în prima zi de tranzacționare a acțiunilor UIPath.

De aceea, este și de înțeles faptul că prețul a intrat încă de a doua zi pe o pantă descendentă, acțiunile având un cost în prezent cu 16,7% mai puțin decât în prima zi. Interesul foarte mare de la început, și entuziasmul cu care investitorii au privit această lansare, s-a transformat treptat într-un realism care pentru mulți, a căpătat aspecte de dezamăgire.

În ultimii ani, veniturile companiei au crescut. Acest lucru nu se reflectă însă și în profitabilitate care, rămâne deocamdată la un nivel scăzut în raport cu evaluarea totală dată pe piață. Mai mult, potrivit standardului GAAP de contabilitate, UIPath a înregistrat de fapt pierderi de 100 de milioane de dolari în trimestrul care s-a încheiat în luna septembrie.

„Presiunea de a menține profitabilitatea în timpul unei inflații ridicate, și cu dificultăți în găsirea forței de muncă ar împinge firmele să utilizeze tot mai mult automatizări de tipul celor oferite de UiPath. Un profit de 4 sau 5 cenți pe acțiune nu pare de neatins. Mai departe, însă, drumul poate să fie cu oscilații ample, și trimestre de pierdere pot reapărea. Pe termen mediu, nevoia de a investi constant pentru dezvoltarea businessului și captarea de cotă de piață suplimentară poate eroda profitabilitatea”, scrie Claudiu Cazacu, XTB.

Mai mult, sunt șanse ca concurența să se intensifice în perioada imediat următoare și nu doar dinspre firme din același domeniu ci și din alte divizii ale unor firme de talia Mic sau SAP care investesc deja în linii de business din această categorie care aparent pot aduce profituri mari.

„Cu toate acestea, perspectiva noastră pentru următorii 3 ani este optimistă. Compania are o foarte bună vizibilitate, clienți mulțumiți oferind în procent înalt venituri recurente, un culoar de finanțare larg și produse atractive. Concurența este densă, dar poziționarea UiPath, inclusiv forța de brand, protejează într-o bună măsură” adaugă Cazacu.

„Potrivit Gartner, firma fondată în București depășește toți competitorii la capitolul abilitate de a livra, cel mai aproape aflându-se Automation Anywhere (AA), cu care e aproape la egalitate în privința "viziunii". Potrivit Forrester, atât oferta de produse cât și strategia o transformă în lider, la distanță mică totuși de AA și Microsoft. Urmând culoarul actual, UiPath are șansa să ofere satisfacții celor dispuși să aștepte 2-3 ani, încât dinamica reală a business-ului mai întâi să „prindă din urmă” și apoi să depășească, cu valori care să compenseze riscul, nivelul actual al acțiunilor pe bursa de la New York”, conchide el.

http://www.banknews.ro/stire/89043_xtb_uipath_are_sansa_de_a_oferi_satisfactii_investitorilor_dispusi_sa_astepte_2-3_ani.html