Influenta supranationala in crestere in 2013
Ritmul rapid al globalizarii si cresterea conectivitatii generata de inovatiile din tehnologie si comunicatii demonstreaza ca modelele difera semnificativ de cele care au fost considerate, pe termen lung, ca norme internationale.
Raportul OCDE din februarie - Addressing Base Erosion and Profit Shifting - subliniaza faptul ca "principiile comune internationale desprinse din experientele nationale privind impartirea jurisdictiei fiscale nu au tinut pasul cu schimbarile din mediul de afaceri".
Drept urmare, in luna iulie 2013, OCDE va lansa un prim plan de actiune privind impozitarea transfrontaliera, care va acoperi trei domenii-cheie: preturile de transfer, jurisdictia fiscala si masurile de combatere a eroziunii bazei fiscale.
Fluxurile separate de lucru pentru fiecare dintre aceste domenii vor fi prezidate de delegati ai tarilor implicate. Astfel, Marea Britanie va coordona fluxul pentru preturile de transfer, Franta si Statele Unite ale Americii pentru jurisdictia fiscala iar Germania pentru masurile de combatere a eroziunii bazei fiscale.
Se asteapta ca rezultatele acestei activitati a OCDE sa se reflecte intr-o serie de schimbari aduse normelor privind preturile de transfer, in modificari ale conventiei model OCDE, precum si in recomandari privind schimbari ale legislatiei fiscale si administrative.
Sase actiuni pentru gestionarea schimbarii politicii fiscale
Prin identificarea tendintelor si anticiparea schimbarilor in politica fiscala, legislatie si norme de aplicare, mediul de afaceri poate anticipa efectele ce vor urma si poate lua masuri pro-active pentru a se adapta la schimbari si chiar pentru a colabora cu factorii de decizie pentru a contribui cu perspectiva mediului de business la procesul legislativ. In momentul de fata, tot mai multe companii incep sa valorifice din ce in ce mai frecvent aceasta oportunitate.
Sase actiuni care pot ajuta companiile sa gestioneze mai eficient schimbarile fiscale in 2013:
- Integrarea in planificarea de risc fiscal a modificarilor de politica si reglementare anticipate in jurisdictiile-cheie
- Intelegerea dinamicii locale a potentialelor modificari fiscale, a modelelor de politici alternative si a modalitatilor prin care schimbarile se conecteaza cu tendintele globale de politica fiscala
- Evaluarea implicatiilor potentialelor schimbari in operatiunile de business
- Dezvoltarea de linii clare de responsabilitate si comunicare, precum si identificarea unei formule care sa permita schimbul de cunostinte intre toti cei care sunt responsabili cu monitorizarea si anticiparea politicilor fiscale si a schimbarilor legislative
- Asigurarea unui flux al informatiilor fiscale care sa ia in considerare perspectivele oferite din exterior
- Colaborarea pro-activa cu factorii de decizie pentru a evita controversele in viitor.