Politici fiscale mai bine orientate, mai selective si mai nuantate in 2013

Data publicarii: 26-06-2013 | Finante-Banci

Volumul mare de modificari fiscale ca raspuns la criza financiara globala continua sa genereze politici fiscale mai bine orientate, selective si mai nuantate in multe tari din intreaga lume in 2013, chiar daca majoritatea economiilor continua sa se lupte cu datorii mari si bugete austere.

In timp ce multe tari, inclusiv Statele Unite ale Americii, inca aspira la o reforma fiscala la scara larga, altele, cum ar fi Australia si Olanda, si-au extins deja baza de impozitare in masura posibila pentru a pastra prudenta, atat la nivel competitiv, cat si politic. 

Ritmul de schimbare al politicilor va ramane, totusi, neregulat in 2013, atata vreme cat tarile asteapta sa vada ce recomandari vin, in acest an, de la Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si de la alte organisme supra-nationale - se arata in studiul   Ernst & Young, The Outlook for Global Tax Policy in 2013.   

Aplicarea mai stricta a legislatiei fiscale creeaza controverse

Indiferent de cat de bine sunt pozitionate tarile pentru a realiza schimbari structurale, vom asista in viitor la o preocupare universala pentru o aplicare mai stricta a legislatiei fiscale in vigoare, dand nastere multor controverse si dispute in intreaga lume.

Schimbarile anticipate in legislatia fiscala in toate tarile incluse in acest raport: 


Tip de impozit

Cresterea sarcinii fiscale

Scaderea sarcinii fiscale

Sarcina fiscala constanta

Nr tarilor care colecteaza tipul de impozit

Impozit pe profit

13

18

28

59

Impozit pe venit

16

15

27

58

Taxa pe valoarea adăugata / Taxa pe vanzari

20

4

33

57


Influenta supranationala in crestere in 2013 
Ritmul rapid al globalizarii si cresterea conectivitatii generata de inovatiile din tehnologie si comunicatii demonstreaza ca modelele difera semnificativ de cele care au fost considerate, pe termen lung, ca norme internationale.

Raportul OCDE din februarie - Addressing Base Erosion and Profit Shifting - subliniaza faptul ca "principiile comune internationale desprinse din experientele nationale privind impartirea jurisdictiei fiscale nu au tinut pasul cu schimbarile din mediul de afaceri".

Drept urmare, in luna iulie 2013, OCDE va lansa un prim plan de actiune privind impozitarea transfrontaliera, care va acoperi trei domenii-cheie: preturile de transfer, jurisdictia fiscala si masurile de combatere a eroziunii bazei fiscale.

Fluxurile separate de lucru pentru fiecare dintre aceste domenii vor fi prezidate de delegati ai tarilor implicate. Astfel, Marea Britanie va coordona fluxul pentru preturile de transfer, Franta si Statele Unite ale Americii pentru jurisdictia fiscala iar Germania pentru masurile de combatere a eroziunii bazei fiscale.

Se asteapta ca rezultatele acestei activitati a OCDE sa se reflecte intr-o serie de schimbari aduse normelor privind preturile de transfer, in modificari ale conventiei model OCDE, precum si in recomandari privind schimbari ale legislatiei fiscale si administrative.

Sase actiuni pentru gestionarea schimbarii politicii fiscale
Prin identificarea tendintelor si anticiparea schimbarilor in politica fiscala, legislatie si norme de aplicare, mediul de afaceri poate anticipa efectele ce vor urma si poate lua masuri pro-active pentru a se adapta la schimbari si chiar pentru a colabora cu factorii de decizie pentru a contribui cu perspectiva mediului de business la procesul legislativ. In momentul de fata, tot mai multe companii incep sa valorifice din ce in ce mai frecvent aceasta oportunitate.

Sase actiuni care pot ajuta companiile sa gestioneze mai eficient schimbarile fiscale in 2013:
  1. Integrarea in planificarea de risc fiscal a modificarilor de politica si reglementare anticipate in jurisdictiile-cheie 
  2. Intelegerea dinamicii locale a potentialelor modificari fiscale, a modelelor de politici alternative si a modalitatilor prin care schimbarile se conecteaza cu tendintele globale de politica fiscala
  3. Evaluarea implicatiilor potentialelor schimbari in operatiunile de business
  4. Dezvoltarea de linii clare de responsabilitate si comunicare, precum si identificarea unei formule care sa permita schimbul de cunostinte intre toti cei care sunt responsabili cu monitorizarea si anticiparea politicilor fiscale si a schimbarilor legislative
  5. Asigurarea unui flux al informatiilor fiscale care sa ia in considerare perspectivele oferite din exterior
  6. Colaborarea pro-activa cu factorii de decizie pentru a evita controversele in viitor.

Ultimele stiri pe BankNews.ro: