încă un proces dintre cele intentate de Autoritatea
Naţională pentru Protecţia consumatorilor primeşte termen la Tribunalul
Bucureşti. ANPC a solicitat instanţei să constate că sunt abuzive clauzele de
dobândă şi un comision din mai multe tipuri de contracte.
ANPC a cerut Tribunalului Bucureşti să constate că Banca
Românească utilizează mai multe clauze abuzive în contractele de credit.
Clauzele vizate se referă la modul de calcul al dobânzilor şi la comisionul de
monitorizare, pe care Autoritatea în consideră identic cu comisionul de
administrare, care ar fi astfel perceput de două ori. ANPC a verificat
contractele de credit ipotecar, credit cu garanţie imobiliară şi credit de
nevoi personale.
Dosarul 36772/3/2013, întregistrat la Secţia de Contencios
şi Administrativ, a primit termen în data de 19 iunie 2014. Procesul a fost
intentat de ANPC în baza articolelor 12-13 din legea 193/2000 privind clauzele
abuzive dintre contractele încheiate între profesionişti şi consumatori,
intrate în vigoare de la 1 octombrie 2013. Acestea dau dreptul ANPC sau
asociaţiilor de profil, să ceară în instanţă modificarea tuturor contractelor
în derulare care conţin clauze abuzive, prin eliminarea acestora.
Grecii de la Banca Românească au utilizat, înainte de 2010,
când au fost acordate cele mai multe credite către populaţie, dobânzi interne
pentru calculul dobânzilor variabile, fără să includă în contract şi modul de
calcul al acestora. Modul în care a acţionat Banca Românească nu este unic în
sistemul bancar din România. Mai multe bănci au inserat în contracte clauze
care le permiteau să deţină controlul total al dobânzilor aplicate creditelor
în derulare, fără să ofere formule de calcul care să poată fi verificate de
către clienţi şi fără să lege direct evoluţia dobânzii curente de piaţă.
Mai mult, cei de la Banca Românească, atunci când utilizează
referinţe din piaţă pentru calculul dobânzilor (Euribor/Libor/Euribor + marjă),
îşi arogă dreptul de a alege dacă modifică sau nu dobânda curentă a creditului,
deşi variaţia indicatorilor la fiecare trei luni ar trebui să oblige la
modificarea costurilor creditului, în avantajul sau dezavantajul clienţilor.
Continuarea, pe Economica.
http://www.banknews.ro/stire/71906_s-a_dat_termen_în_procesul_anpc_vs_banca_românească_pentru_eliminarea_unor_comisioane_şi_dobânzi.html