BankNews.ro - The Business Republic

Prețurile de transfer și implicațiile fiscale
Finante-Banci | Data Publicarii: 03-07-2014

în contextul mediului economic actual, caracterizat printr-o puternică globalizare, în care marile grupuri își desfășoară activitatea în diverse țări prin intermediul sucursalelor și filialelor, problematica prețurilor de transfer devine din ce în ce mai stringentă și în România, nu numai prin prisma implicațiilor fiscale, dar și prin impactul pe care acestea îl au asupra fluxurilor de trezorerie, deciziilor investiționale sau asupra indicatorilor de performanță ai societăților.

1.    Prețurile de transfer și principalele implicații fiscale generate de aplicarea principiului prețului de piață asupra contribuabililor

în conformitate cu prevederile Codului fiscal, două întreprinderi sunt părți afiliate dacă:

(i)    Una dintre ele deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă întreprindere; sau

(ii)    O persoană terță deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot  atât la prima întreprindere, cât și la a doua.

Ca regulă generală, potrivit legislației valabile în acest moment, tranzacțiile între părțile afiliate trebuie efectuate la prețul de piață. în caz contrar, autoritățile fiscale sunt îndreptățite să ajusteze suma veniturilor sau a cheltuielilor persoanelor juridice române, după cum este necesar, pentru a reflecta prețul de piață al bunurilor sau al serviciilor furnizate în cadrul tranzacțiilor. în plus, pot fi evaluate și obligații suplimentare privind impozitul pe profit, precum și penalități pentru plata cu întârziere.

Normele de aplicare a Codului fiscal menționează faptul că ajustările vor fi realizate atât în cazul tranzacțiilor cu parți afiliate străine, cât și cu părți afiliate române. De asemenea, tranzacțiile întreprinse între entități afiliate române fac și ele obiectul reglementărilor prețurilor de transfer.

Autoritățile fiscale române nu pot reclasifica o tranzacție și nu pot reconsidera veniturile și cheltuielile părților afiliate dacă tranzacțiile reflectă prețul de piață, i.e. dacă prețul este stabilit în aceleași condiții în care entitățile ar fi fost independente. în schimb, au dreptul să ajusteze veniturile sau cheltuielile părților afiliate, astfel încât tranzacțiile dintre părțile afiliate să reflecte valoarea de piață. Trebuie specificat faptul că astfel de ajustări pot fi făcute doar în scopuri fiscale (i.e. nu vor fi făcute și ajustări contabile).

în plus, Codul de procedură fiscală stipulează faptul că, în vederea stabilirii prețurilor de transfer, contribuabilii care desfășoară tranzacții cu părțile afiliate au obligația ca, în baza solicitării autorităților fiscale (de obicei în timpul unei inspecții fiscale), să pregătească și să prezinte, în anumite intervale de timp, un dosar al prețurilor de transfer. Conținutul acestui dosar a fost introdus prin Ordinul nr. 222/2008 cu privire la conținutul documentației prețurilor de transfer.

în cazul neprezentării dosarului prețurilor de transfer, contribuabilii trebuie să plătească amenzi (între RON 12.000 și RON 14.000). în plus, prețurile de piață vor fi estimate de către autoritățile fiscale pe baza informațiilor generale disponibile cu privire la tranzacții similare, ca medie aritmetică a prețurilor a trei tranzacții similare. Obligațiile de plată adiționale privind impozitul pe profit, rezultate din estimarea sau din ajustările prețurilor de transfer, fac obiectul cotei generale de 16% și a majorărilor de întârziere aferente.

Trebuie în plus precizat faptul că în acest moment există un proiect de lege ce vizează modificarea Ordinului 222 / 2008.

SURSA: Capital.

http://www.banknews.ro/stire/72278_prețurile_de_transfer_și_implicațiile_fiscale.html