Prețurile de transfer și implicațiile fiscale
Data publicarii: 03-07-2014 | Finante-Banciîn contextul mediului economic actual, caracterizat printr-o puternică globalizare, în care marile grupuri își desfășoară activitatea în diverse țări prin intermediul sucursalelor și filialelor, problematica prețurilor de transfer devine din ce în ce mai stringentă și în România, nu numai prin prisma implicațiilor fiscale, dar și prin impactul pe care acestea îl au asupra fluxurilor de trezorerie, deciziilor investiționale sau asupra indicatorilor de performanță ai societăților.
1. Prețurile de transfer și principalele implicații fiscale generate de aplicarea principiului prețului de piață asupra contribuabililor
în conformitate cu prevederile Codului fiscal, două întreprinderi sunt părți afiliate dacă:
(i) Una dintre ele deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealaltă întreprindere; sau
(ii) O persoană terță deține, în mod direct sau indirect, inclusiv deținerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atât la prima întreprindere, cât și la a doua.
Ca regulă generală, potrivit legislației valabile în acest moment, tranzacțiile între părțile afiliate trebuie efectuate la prețul de piață. în caz contrar, autoritățile fiscale sunt îndreptățite să ajusteze suma veniturilor sau a cheltuielilor persoanelor juridice române, după cum este necesar, pentru a reflecta prețul de piață al bunurilor sau al serviciilor furnizate în cadrul tranzacțiilor. în plus, pot fi evaluate și obligații suplimentare privind impozitul pe profit, precum și penalități pentru plata cu întârziere.
Normele de aplicare a Codului fiscal menționează faptul că ajustările vor fi realizate atât în cazul tranzacțiilor cu parți afiliate străine, cât și cu părți afiliate române. De asemenea, tranzacțiile întreprinse între entități afiliate române fac și ele obiectul reglementărilor prețurilor de transfer.
Autoritățile fiscale române nu pot reclasifica o tranzacție și nu pot reconsidera veniturile și cheltuielile părților afiliate dacă tranzacțiile reflectă prețul de piață, i.e. dacă prețul este stabilit în aceleași condiții în care entitățile ar fi fost independente. în schimb, au dreptul să ajusteze veniturile sau cheltuielile părților afiliate, astfel încât tranzacțiile dintre părțile afiliate să reflecte valoarea de piață. Trebuie specificat faptul că astfel de ajustări pot fi făcute doar în scopuri fiscale (i.e. nu vor fi făcute și ajustări contabile).
în plus, Codul de procedură fiscală stipulează faptul că, în vederea stabilirii prețurilor de transfer, contribuabilii care desfășoară tranzacții cu părțile afiliate au obligația ca, în baza solicitării autorităților fiscale (de obicei în timpul unei inspecții fiscale), să pregătească și să prezinte, în anumite intervale de timp, un dosar al prețurilor de transfer. Conținutul acestui dosar a fost introdus prin Ordinul nr. 222/2008 cu privire la conținutul documentației prețurilor de transfer.
în cazul neprezentării dosarului prețurilor de transfer, contribuabilii trebuie să plătească amenzi (între RON 12.000 și RON 14.000). în plus, prețurile de piață vor fi estimate de către autoritățile fiscale pe baza informațiilor generale disponibile cu privire la tranzacții similare, ca medie aritmetică a prețurilor a trei tranzacții similare. Obligațiile de plată adiționale privind impozitul pe profit, rezultate din estimarea sau din ajustările prețurilor de transfer, fac obiectul cotei generale de 16% și a majorărilor de întârziere aferente.
Trebuie în plus precizat faptul că în acest moment există un proiect de lege ce vizează modificarea Ordinului 222 / 2008.
SURSA: Capital.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI