Cunostintele si relatiile sunt esentiale pentru a deveni lider

Data publicarii: 03-04-2007 | HR/Cariere

Empatia, capacitatea de a mobiliza grupurile de oameni si de a le transmite acestora viziunea sunt cateva calitati pe care un manager trebuie sa le aiba pentru a deveni lider, noteaza Adevarul. Poate sa para surprinzator, dar cei ajunsi sus in ierarhia companiilor admit ca foarte important pentru ascensiune si mentinere este sistemul de relatii si cunostinte pe care ti-l faci.

Concluziile proprii impartasite de cei care experimenteaza lidership-ul in organizatiile pe care le conduc sunt poate de zeci de ori mai importante decat unele carti de teorie. Seminarul "Lidership, antreprenoriat si schimbare", organizat de catre compania de resurse umane Human Synergistics si revista "Cariere" a valorificat aceasta experienta a unor manageri de top.

Prima veste buna pe care o are Adrian Baicusi, director general al Siemens Romania, este ca o persoana devine lider in timp, nu se naste, chiar daca unii specialisti pun lidership-ul pe seama unor calitati innascute. Managerul crede ca pentru a ajunge lider trebuie sa fii in permanenta in contact cu oamenii, iar datorita educatiei si vointei poti sa devii lider. El acorda o mare importanta dezvoltarii personale. "Un lider se dezvolta in permanenta atat din punct de vedere profesional, cat si mai ales personal.

Acei lideri manageri care ajung la un anumit nivel si spun ca stiu totul si nu mai necesita sa se dezvolte sau se concentreaza doar pe partea profesionala, se insala", spune Baicusi. "Cu siguranta, fiecare dintre noi ne nastem cu un foarte bun potential de lidership. Daca acest potential nu este valorificat si hranit, nu se va intampla nimic", afirma si John Samihaian, managing partner al Atlas Consel Training Services.

Exerseaza mobilizarea in familie

Una dintre calitatile fara de care nu poti ajunge lider este empatia. "Daca nu ai capacitatea de a-i intelege pe ceilalti, de a te transpune in locul lor, nu poti ajunge un lider", spune Baicusi. Un alt lucru care diferentiaza un manager de un lider este abilitatea de a mobiliza oamenii si, mai ales, grupurile de oameni. Acest lucru se poate exersa. Mai in gluma, mai in serios, el spune ca exercitiul poate incepe chiar in familie. Pe aceeasi lista a elementelor care diferentiaza un manager de un lider este viziunea.

"Cred ca cea mai importanta calitate a unui lider este capacitatea de a crea noi lideri, capacitatea de a transmite viziunea", spune Cristina Simion, Managing Director al Edipresse AS Romania. Fara aceasta capabilitate, rezultatele sunt limitate la posibilitatea de pune in practica propria viziune. Un lider difera de manager prin faptul ca detine abilitatea de a mobiliza oamenii si mai ales de a mobiliza grupuri de oameni.

Relatiile si cunostintele, bunurile cele mai de pret

Talentul social, modul in care o persoana interactioneaza cu cei din jur este si el critic. Baicusi crede chiar ca, daca nu exista aceasta dorinta de a comunica cu oamenii, nu te poti impune ca un lider. Avand acest talent iti poti construi sistemul propriu de relatii si cunostinte, un element critic in impunerea pe piata. Managerul o spune direct: "Relatiile si cunostintele pe care le ai sunt bunurile cele mai de pret pe care le ai in competitia cu altii. Castiga cei care au relatii si cunostinte mai bune". Ai insa cunostinte si relatii doar cand le folosesti activ. "Un teanc de carti de vizita nu e de ajuns. Relatiile exista in momentul in care le folosesti, atunci cand interactionezi si schimbi informatii, cand ii ajuti pe ceilalti si te ajuta", spune Baucusi care recomanda folosirea oricarei oportunitati pentru a-ti crea o relatie, chiar daca respectiva actiune nu te avantajeaza imediat. El ii sfatuieste pe cei care vor sa devina lideri sa participe la cat mai multe conferinte de specialitate si sa se inscrie in cluburi si asociatii profesionale. El atrage atentia asupra faptului ca aceste activitati sunt mari consumatoare de timp.

Integral in Adevarul