Cum se modifica taxa de prima inmatriculare?
Data publicarii: 27-04-2007 | AutoPresat de obiectiile Comisiei Europene, care a trimis scrisori de avertizare, Guvernul a decis sa trimita saptamana viitoare Parlamentului modificari ale taxei de prima inmatriculare pentru automobile, a anuntat ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian. El a subliniat ca taxa va fi calculata in functie de gradul de poluare a mediului si nu in functie de vechimea autovehiculului.
Astfel, Guvernul va solicita ca Ordonanta 110 privind taxa speciala, aflata in dezbatere la Camera Deputatilor, sa se intoarca la comisia de specialitate pentru a fi operate modificarile. Varujan Vosganian a precizat ca scala aferenta varstei vehiculului a fost crescuta de la 6 la 15 ani. Se are in vedere, totodata, ca autoritatile sa micsoreze cuantumul taxei, astfel incat aceasta sa scada pe masura ce varsta autovehiculului creste.
CE facuse observatia ca nivelul taxei pentru autovehiculele second-hand este extrem de ridicat in raport cu valoarea reziduala a masinii, romanii ajungand sa plateasca statului mai mult decat dadeau pe masina! De asemenea, se solicitase autoritatilor romane ca deprecierea autovehiculului sa fie reflectata cat mai fidel de coeficientul de reducere a taxei. Guvernul a mai promis ca, in cazul revanzarii sau al exportului unui autoturism intr-un alt stat membru al UE, vanzatorul isi va putea recupera o parte din banii platiti.
"Atunci cand o masina este exportata si are o vechime de, sa zicem, 5 ani si se socoteste ca durata ei de viata este de 15 ani, atunci taxa speciala va avea in vedere o perspectiva de poluare de 10 ani. Daca, dupa 5 ani, proprietarul autovehiculului vinde automobilul intr-o alta tara, atunci lui i se va restitui taxa speciala corespunzator perioadei din durata normata de viata a masinii in care masina nu va mai fi pe teritoriul Romaniei", a aratat ministrul Vosganian.
Executivul are de gand si introducerea unei proceduri speciale de contestare a taxei atunci cand platitorul nu este multumit de nivelul acesteia. Registrul Auto Roman va fi autoritatea tehnica in acest sens. In privinta observatiei CE privind tratamentul discriminatoriu intre masinile produse si inmatriculate in Romania si cele importate, solutia Executivului va tine cont de dreptul Romaniei de a-si stabili propriul sistem fiscal. "Atat autovehiculele noi, care circula si sunt produse in Romania, cat si cele noi importate si cele second hand, toate sufera aceasta procedura de inmatriculare. Pentru masinile noi din Romania exista o prima taxa de inmatriculare de circa 154 euro, iar pentru cele aduse din import exista taxe diferite, in functie de cilindrii si de vechime", a aratat ministrul Economiei, care a mai subliniat ca problema tratamentului discriminatoriu comporta insa discutii cu Comisia Europeana.
Desi nu au fost inca agreate de expertii UE, Varujan Vosganian a afirmat ca modificarile propuse sunt acoperitoare pentru observatiile CE. El a aratat ca, pentru autovehiculele cu nivel de poluare Euro 5, taxa este zero. Conform noilor modificari, pentru un autovehicul cu nivel de poluare Euro 4, cu o vechime mai mare de patru ani, taxa de prima inmatriculare se injumatateste, existand reduceri semnificative pentru toate nivelurile de poluare. Astfel, potrivit unor calcule preliminare, dupa amendarea Ordonantei, vom plati 140 euro pentru masini Euro 3 si Euro 4, noi, de productie romaneasca, 500 de euro pentru automobile Euro 4, noi, importate, 900 de euro pentru vehicule Euro 3, noi, importate, si 600 de euro pentru masini Euro 4 cu vechime de patru ani. Pentru Euro 5, taxa va fi in continuare, 0.
Ministrul Economiei a subliniat ca, in cazul in care nu se va reusi retrimiterea Ordonantei 110 la comisia parlamentara, Guvernul ar putea introduce modificarile in proiectul de OUG privind reducerea TVA la exporturi. Procedurile de modificare a taxei second-hand ar putea dura insa si cateva luni, pana cand Parlamentul va fi de acord cu noile reglementari, timp in care romanii vor scoate din buzunar sume corespunzatoare actualei grile de taxare, cea contestata de UE.
Taxa, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza actualmente in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare