Dobanda efectiva nu e chiar efectiva
Data publicarii: 07-05-2007 | Finante-BanciDiferentele dintre DAE afisata de banci si costurile fiecarui credit pot merge pina la cinci procente, in defavoarea clientului, noteaza Cotidianul. Pentru ca sint obligate prin lege, bancile afiseaza in materialele promotionale Dobinda Anuala Efectiva (DAE). De cele mai multe ori, potentialii clienti asimileaza DAE costurilor totale ale creditului dorit. In majoritatea cazurilor, comparatia ne induce insa in eroare pentru ca institutiile de credit afiseaza, in majoritatea cazurilor, un nivel minim posibil al Dobinzii Anuale Efective. Adica bancile prezinta pe post de cost total al imprumutului o dobinda calculata pentru cea mai mare suma ce poate fi imprumutata si pentru cea mai lunga perioada de rambursare. Costurile totale ale creditului accesat de dumneavoastra pot fi insa mai mari.
De exemplu, pentru un credit intre 5.000 si 10.000 de lei cu rata fixa de dobinda de 10%, taxa de analiza a dosarului de 100 de lei, comision de administrare de 0,25% platibil lunar si perioada de rambursare intre unu si trei ani, costurile totale anuale variaza intre 15,35 si 22,67% din valoarea imprumutului. Banca va afisa, cel mai probabil, valoarea DAE pentru un credit de 10.000 de lei, pe trei ani (adica situatia cea mai fericita) - 15,35%. Daca imprumutul dorit are insa o valoare de 5.000 de lei si este rambursat intr-un singur an costurile totale sint semnificativ mai mari, iar DAE va fi de 22,67%.
Banca nu este obligata si nici nu ar avea posibilitatea sa afiseze DAE personalizata, adica pentru fiecare credit in parte. Totusi, banca este obligata sa mentioneze dobinda personalizata in contractul de credit. Daca in acest act nu se precizeaza DAE, trebuie stiut ca institutia care poate sanctiona banca este Autoritatea pentru Protectia Consumatorului (ANPC). "Colegii de la ANPC sint cei care fac verificari frecvente in privinta legii DAE", ne-a spus Mugur Stet, purtatorul de cuvint al Bancii Nationale. Potrivit legii, ANPC are posibilitatea de a aplica amenzi de pina la 30.000 de lei si poate obliga bancile sa suporte pierderile clientului dezinformat.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte România a asistat Grupul PIB în preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig
- Studiu EY: Investițiile străine directe în Europa scad pentru prima dată de la pandemie
- Studiu: România se află pe locul 89 în clasamentul celor mai atrăgătoare țări pentru cei care vor să lucreze în străinătate
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare