Cauzele cele mai frecvente ale esecurilor in afacerile in franciza
Data publicarii: 10-07-2007 | AfaceriMulti investitori pleaca din start gresit la drum, considerand ca orice afacere ce merge bine poate fi si francizata, noteaza Adevarul. Franciza a reusit si in Romania sa creeze o moda in afaceri, gratie catorva exemple de succes. Insa acest fapt a indus multora si iluzia ca, prin definitie, francizarea unei afaceri poate fi un business profitabil. Practica demonstreaza ca franciza poate avea un esec la fel de rasunator, ca si succesul, daca proprietarul se pripeste sa-si dea afacerea inca "necoapta" pe mainile oricui.
Chiar daca nu exista estimari oficiale privind gradul de esec in franciza, una din patru afaceri "la cheie" nu inregistreaza succesul dorit. Motivul? Cel mai des intalnit este acela ca francizorul pleaca din start gresit la drum.
Cauze ale esecurilor
- Testarea neadecvata a unitatii-pilot
Fiind vorba despre un nou concept, exista riscul ca francizorul sa nu fi testat sistemul sau suficient de bine ca acesta sa-si fi demonstrat viabilitatea pe piata. Desi este dificil de determinat ce reprezinta o testare suficienta a afacerii-pilot, noul francizor poate avea nevoie si de doi ani pentru a dezvolta sistemul sau pana la stadiul in care este gata sa fie francizat.
- Selectarea defectuoasa a francizatilor
Multi francizori au tendinta de a accepta francizati care nu sunt potriviti. Aceasta se intampla deoarece francizorul fie este presat sa vanda rapid, fie nu este inca in masura sa identifice corect caracteristicile si calitatile pe care potentialul francizat trebuie sa le aiba pentru a putea opera franciza respectiva.
- Franciza poate fi prost structurata
Acesta poate fi rezultatul unei testari inadecvate a unitatii-pilot, a incapacitatii de a anticipa posibilele probleme ce pot aparea pe parcurs si/sau imposibilitatea de a trage concluziile potrivite din experienta acumulata in timpul testarii afacerii-pilot. Problemele de structura conduc la probleme de operare, iar acestea creeaza dificultati financiare si disfunctionalitati in controlarea unei retele de francizati.
- Capital insuficient
Multi francizori nu reusesc sa vada ca, pana la a obtine profit, pot trece chiar si intre trei si cinci ani de la demararea francizarii unei afaceri. Francizarea nu este o solutie pentru companiile cu dificultati financiare, iar colaborarea cu un francizor a carui afacere se confrunta cu astfel de probleme ar fi un dezastru.
- Management gresit
Chiar daca opereaza in acest sistem, franciza nu este scutita de greselile care se pot face in cadrul unei afaceri obisnuite. Acestea pot fi de orice natura, pornind de la strategii neinspirate de vanzari, de marketing sau chiar de investitii, pana la modul in care francizorul colaboreaza cu francizatii ori introducerea in cadrul sistemului a unor politici noi, care ii nemultumeste pe francizati.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut