Cauzele cele mai frecvente ale esecurilor in afacerile in franciza
Data publicarii: 10-07-2007 | AfaceriMulti investitori pleaca din start gresit la drum, considerand ca orice afacere ce merge bine poate fi si francizata, noteaza Adevarul. Franciza a reusit si in Romania sa creeze o moda in afaceri, gratie catorva exemple de succes. Insa acest fapt a indus multora si iluzia ca, prin definitie, francizarea unei afaceri poate fi un business profitabil. Practica demonstreaza ca franciza poate avea un esec la fel de rasunator, ca si succesul, daca proprietarul se pripeste sa-si dea afacerea inca "necoapta" pe mainile oricui.
Chiar daca nu exista estimari oficiale privind gradul de esec in franciza, una din patru afaceri "la cheie" nu inregistreaza succesul dorit. Motivul? Cel mai des intalnit este acela ca francizorul pleaca din start gresit la drum.
Cauze ale esecurilor
- Testarea neadecvata a unitatii-pilot
Fiind vorba despre un nou concept, exista riscul ca francizorul sa nu fi testat sistemul sau suficient de bine ca acesta sa-si fi demonstrat viabilitatea pe piata. Desi este dificil de determinat ce reprezinta o testare suficienta a afacerii-pilot, noul francizor poate avea nevoie si de doi ani pentru a dezvolta sistemul sau pana la stadiul in care este gata sa fie francizat.
- Selectarea defectuoasa a francizatilor
Multi francizori au tendinta de a accepta francizati care nu sunt potriviti. Aceasta se intampla deoarece francizorul fie este presat sa vanda rapid, fie nu este inca in masura sa identifice corect caracteristicile si calitatile pe care potentialul francizat trebuie sa le aiba pentru a putea opera franciza respectiva.
- Franciza poate fi prost structurata
Acesta poate fi rezultatul unei testari inadecvate a unitatii-pilot, a incapacitatii de a anticipa posibilele probleme ce pot aparea pe parcurs si/sau imposibilitatea de a trage concluziile potrivite din experienta acumulata in timpul testarii afacerii-pilot. Problemele de structura conduc la probleme de operare, iar acestea creeaza dificultati financiare si disfunctionalitati in controlarea unei retele de francizati.
- Capital insuficient
Multi francizori nu reusesc sa vada ca, pana la a obtine profit, pot trece chiar si intre trei si cinci ani de la demararea francizarii unei afaceri. Francizarea nu este o solutie pentru companiile cu dificultati financiare, iar colaborarea cu un francizor a carui afacere se confrunta cu astfel de probleme ar fi un dezastru.
- Management gresit
Chiar daca opereaza in acest sistem, franciza nu este scutita de greselile care se pot face in cadrul unei afaceri obisnuite. Acestea pot fi de orice natura, pornind de la strategii neinspirate de vanzari, de marketing sau chiar de investitii, pana la modul in care francizorul colaboreaza cu francizatii ori introducerea in cadrul sistemului a unor politici noi, care ii nemultumeste pe francizati.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private