Cine isi deschide o afacere in Romania?

Data publicarii: 10-08-2007 | Afaceri

Portretul-robot al antreprenorului autohton de succes: barbat de 35 de ani, cu studii economice si, eventual, fiul unui om de afaceri. In Romania, majoritatea proprietarilor de firme mici si mijlocii sunt barbati, noteaza Curierul National. Studiile arata insa ca in activitati premergatoare demararii unei afaceri (dezvoltarea unui plan de business, cautarea surselor de finantare), femeile sunt mai active decat barbatii. La nivel general, 10% dintre femei se implica in pornirea unui nou business, fata de doar 7% dintre barbati.

Conform primului studiu realizat de Centrul de Studii Antreprenoriale si de Afaceri, pentru Romania, cei care pornesc un nou business sunt in principal indivizi cu varste intre 26 si 40 de ani (18,14%). In plus, o mare influenta in demararea unei afaceri o are si existenta in familie a unui alt membru care detine deja o firma (cca. 40% dintre repondenti). Pentru 23% dintre subiectii studiului, acea persoana a fost tatal, in timp ce doar pentru 8% a fost mama.

Motivatia de a demara o afacere

Romanii isi deschid o afacere proprie in primul rand pentru a-si imbunatati modul de viata, dar si pentru a profita de o oportunitate. Pe o scala de la 1 la 5, cea mai mare pondere o au dorinta de imbunatatire a calitatii vietii (4,4) si planurile personale (4,2).

Din punct de vedere economic, repondentii au indicat clar ca pornesc o afacere pentru a profita de oportunitatea aparuta (4). De aici si concluzia ca antreprenoriatul este vazut mai degraba ca o optiune de a nu rata o ocazie decat ca o necesitate (conceptul de "a deveni angajat" a primit doar 1,4 puncte). Nici prestigiul social nu este de neglijat, fiind cotat cu 3, 45 din 5 puncte.

Preluarea unui model din familie

CEBR considera ca firmele mici si mijlocii, alaturi de afacerile de familie, sunt motorul dezvoltarii economice. Iar din cercetari academice se stie ca succesul acestor tipuri de afaceri este explicat in mare parte de profilul antreprenorului. CEBR are ca principal obiectiv sa furnizeze informatii calitative si cantitative despre indivizi si intreprinderi din Romania, cu scopul de a promova analize academice si de afaceri. Potrivit datelor postate pe site-ul oficial, organizatia are in prezent o baza de date cu peste 2000 de nume, din toate regiunile tarii. "Din dorinta de a avea o abordare metodologica riguroasa, facem o diferentiere clara intre indivizii care sunt implicati intr-o activitate de antreprenoriat ori au pornit recent un business, de cei care nu au activitati de acest tip", precizeaza organizatia.

Din studiu se constata, de asemenea, ca prezenta unui antreprenor in cercul social, in principal in randul familiei, actioneaza ca un stimul in pornirea unui business nou, pentru 25,33% dintre noii patroni. Iar modelul preluat cel mai des de catre indivizi, indiferent de gen, este in principal modelul tatalui, in 13.46% dintre situatii.

Integral in Curierul National