Economistii au gasit solutia anti-saracie
Data publicarii: 10-09-2007 | InternationalCercetatorii americani sustin ca au gasit solutia pentru a scoate din stagnare tarile sarace si in curs de dezvoltare, noteaza Cotidianul. O echipa de specialisti din Statele Unite a realizat recent o cercetare prin care propune o noua maniera de abordare a dezvoltarii economice, scrie "Science News". Fizicienii Cesar Hidalgo si Laszlo Barabasi, de la Universitatea Notre Dame, alaturi de economistii Bailey Klinger si Ricardo Hausmann, de la Universitatea Harvard, au construit o retea a relationarii intre produse care formeaza ceea ce ei numesc "spatiul produsului": ei au dorit sa afle care sint cauzele pentru care unele economii se bazeaza indeosebi pe produse manufacturiere, in timp ce altele produc lucruri extrem de sofisticate.
Economiile statelor sarace sau ale celor aflate in curs de dezvoltare depind adesea, aproape exclusiv, de un singur produs. Cafeaua si cheresteaua sint doar doua dintre exemple. Rezultatele studiului arata cum tipurile de produse pe care le fabrica si le exporta o tara determina probabilitatea ca acea tara sa dezvolte produse mult mai competitive.
In mod traditional, economistii incearca sa lege expansiunea economica a unei tari de "factorii de productie", cum sint infrastructura de transport si accesibilitatea la locurile calificate sau necalificate de munca, declara Hausmann pentru "Science News". De exemplu, il completeaza Bailey Klinger, teoriile economice conventionale prezic ca o tara care are capacitatea de a face cipuri ar trebui sa fie competitiva si in alte industrii care necesita personal calificat, cum e constructia de automobile. Dar, cind cei doi economisti s-au uitat la datele concrete, au observat ca o astfel de corelatie este foarte greu de demonstrat. Numeroase tari care exporta cipuri nu exporta si masini si viceversa. Constructia de masini presupune o infrastructura si abilitati foarte diferite de cele necesare pentru productia de cipuri, puncteaza cercetatorii citati de publicatia americana.
Cei doi spun ca nu pot fi emise predictii economice precum cele de mai sus. De exemplu, comerciantii de peste au adeseori succes si in exportul de alte produse proaspete. E logic, spun Hausmann si Klinger, atit timp cit ambele activitati presupun infrastructuri similare - drumuri bune, porturi cu congelatoare in care poate fi depozitata marfa si birocratii care sint capabile sa monitorizeze starea produselor.
"As putea spune ca asta se intimpla cind un venezuelan (Ricardo Hausmann), un canadian (Bailey Klinger), un maghiar din Romania (Laszlo Barabasi) si un chilian (eu) se intilnesc la Cambridge, Massachusetts", glumeste Hidalgo pentru PhysOrg.com vorbind despre factorii care i-au motivat pe cei patru cercetatori. Pentru a-si imbunatati perspectiva asupra legaturilor economice, Hausmann si Klinger au dezvoltat o noua notiune care defineste proximitatea produselor.
Analizind date globale despre un numar urias de categorii de bunuri, cei doi economisti au calculat, pentru fiecare pereche de categorii, masura in care, daca o tara are succes in exportarea unui produs, va avea succes si in exportul celuilalt produs. Cind probabilitatea este mare, toate aceste perechi de produse au o "distanta" mica intre ele. Cind probabilitatea este mica, produsele sint indepartate unele de altele.
Hausmann si Klinger au realizat un tabel cu distanta dintre fiecare pereche din 775 de tipuri de bunuri, apoi au apelat la Albert-Laszlo Barabasi, fizician de la Universitatea Notre Dame din Indiana, pentru a da o forma datelor. Reteaua astfel obtinuta constituie de fapt o harta a exporturilor mondiale: in mijlocul retelei se afla un "continent" urias de produse strins legate intre ele. Acestea includ majoritatea produselor industriale, de la utilaje si otel pina la chimicale. Articolele de imbracaminte, textilele si electronicele isi formeaza propriile manunchiuri mai mici. Mai departe, aproape izolate si aflate la periferia retelei, sint produse precum petrolul, mineralele, cerealele si cafeaua.
Rumegind informatii pentru doua decenii, echipa a aratat ca tarile care s-au extins in noi industrii au facut acest lucru pasind dintr-un nod intr-altul direct legat de el.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall