Economistii au gasit solutia anti-saracie
Data publicarii: 10-09-2007 | InternationalCercetatorii americani sustin ca au gasit solutia pentru a scoate din stagnare tarile sarace si in curs de dezvoltare, noteaza Cotidianul. O echipa de specialisti din Statele Unite a realizat recent o cercetare prin care propune o noua maniera de abordare a dezvoltarii economice, scrie "Science News". Fizicienii Cesar Hidalgo si Laszlo Barabasi, de la Universitatea Notre Dame, alaturi de economistii Bailey Klinger si Ricardo Hausmann, de la Universitatea Harvard, au construit o retea a relationarii intre produse care formeaza ceea ce ei numesc "spatiul produsului": ei au dorit sa afle care sint cauzele pentru care unele economii se bazeaza indeosebi pe produse manufacturiere, in timp ce altele produc lucruri extrem de sofisticate.
Economiile statelor sarace sau ale celor aflate in curs de dezvoltare depind adesea, aproape exclusiv, de un singur produs. Cafeaua si cheresteaua sint doar doua dintre exemple. Rezultatele studiului arata cum tipurile de produse pe care le fabrica si le exporta o tara determina probabilitatea ca acea tara sa dezvolte produse mult mai competitive.
In mod traditional, economistii incearca sa lege expansiunea economica a unei tari de "factorii de productie", cum sint infrastructura de transport si accesibilitatea la locurile calificate sau necalificate de munca, declara Hausmann pentru "Science News". De exemplu, il completeaza Bailey Klinger, teoriile economice conventionale prezic ca o tara care are capacitatea de a face cipuri ar trebui sa fie competitiva si in alte industrii care necesita personal calificat, cum e constructia de automobile. Dar, cind cei doi economisti s-au uitat la datele concrete, au observat ca o astfel de corelatie este foarte greu de demonstrat. Numeroase tari care exporta cipuri nu exporta si masini si viceversa. Constructia de masini presupune o infrastructura si abilitati foarte diferite de cele necesare pentru productia de cipuri, puncteaza cercetatorii citati de publicatia americana.
Cei doi spun ca nu pot fi emise predictii economice precum cele de mai sus. De exemplu, comerciantii de peste au adeseori succes si in exportul de alte produse proaspete. E logic, spun Hausmann si Klinger, atit timp cit ambele activitati presupun infrastructuri similare - drumuri bune, porturi cu congelatoare in care poate fi depozitata marfa si birocratii care sint capabile sa monitorizeze starea produselor.
"As putea spune ca asta se intimpla cind un venezuelan (Ricardo Hausmann), un canadian (Bailey Klinger), un maghiar din Romania (Laszlo Barabasi) si un chilian (eu) se intilnesc la Cambridge, Massachusetts", glumeste Hidalgo pentru PhysOrg.com vorbind despre factorii care i-au motivat pe cei patru cercetatori. Pentru a-si imbunatati perspectiva asupra legaturilor economice, Hausmann si Klinger au dezvoltat o noua notiune care defineste proximitatea produselor.
Analizind date globale despre un numar urias de categorii de bunuri, cei doi economisti au calculat, pentru fiecare pereche de categorii, masura in care, daca o tara are succes in exportarea unui produs, va avea succes si in exportul celuilalt produs. Cind probabilitatea este mare, toate aceste perechi de produse au o "distanta" mica intre ele. Cind probabilitatea este mica, produsele sint indepartate unele de altele.
Hausmann si Klinger au realizat un tabel cu distanta dintre fiecare pereche din 775 de tipuri de bunuri, apoi au apelat la Albert-Laszlo Barabasi, fizician de la Universitatea Notre Dame din Indiana, pentru a da o forma datelor. Reteaua astfel obtinuta constituie de fapt o harta a exporturilor mondiale: in mijlocul retelei se afla un "continent" urias de produse strins legate intre ele. Acestea includ majoritatea produselor industriale, de la utilaje si otel pina la chimicale. Articolele de imbracaminte, textilele si electronicele isi formeaza propriile manunchiuri mai mici. Mai departe, aproape izolate si aflate la periferia retelei, sint produse precum petrolul, mineralele, cerealele si cafeaua.
Rumegind informatii pentru doua decenii, echipa a aratat ca tarile care s-au extins in noi industrii au facut acest lucru pasind dintr-un nod intr-altul direct legat de el.
Integral in Cotidianul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private