Bancherii au starnit furtuna reclamelor

Data publicarii: 17-10-2007 | Media

Volumul brut de publicitate la banci a crescut in primele opt luni ale anului cu 119% fata de anul trecut, noteaza Adevarul. Bancile au devenit in ultimul an clienti favoriti ai pietei de publicitate. Consumul de spatii publicitare pe tv, presa si radio (calculat la tarifele- lista) pentru serviciile bancare a atins in primele opt luni ale acestui an suma-record de 123,8 milioane de euro.

In perioada ianuarie - august 2007, bancile noastre au bombardat publicul cu 73.775 insertii publicitare (spoturi tv, clipuri radio si machete de presa), cu 38% mai mult decat in 2006.

De asemenea, volumul brut de publicitate, conform monitorizarilor Alfa Cont, a atins 123,8 milioane de euro, cu 119% mai mare decat in urma cu un an. Este cea mai spectaculoasa crestere a volumului brut dintre toate categoriile de produse si servicii care "joaca" pe piata publicitatii.


Reclama la o banca din Turcia

Bancile au fost zgarcite cu radiourile

Televiziunile au difuzat 47.901 clipuri tv, in valoare bruta de 108,6 milioane de euro. Cifra reprezinta o crestere cu 145% fata de valoarea inregistrata in primele opt luni ale anului trecut. Radioul, ca suport de promovare a bancilor, a cunoscut un recul, atat ca numar de clipuri difuzate (mai putine cu 3.917), cat si ca volum brut (mai mic cu 66.000 de euro). Volumul brut de reclame atras de presa (ziare si reviste) a atins 12,1 milioane de euro, cu 11% mai mare decat intervalul analizat din 2006.

Carmen Lixandru, General Manager al agentiei Mediacom Romania, puncteaza motivele cresterii investitiilor publicitare ale bancilor, in acest an: "Bancile deja existente si-au intensificat activitatea si noi jucatori au intrat pe aceasta piata." Lixandru semnaleaza bugetul foarte mare de comunicare alocat de Banca Comerciala Romana (BCR) in 2007 fata de anul precedent si pozitia bancii Unicredit care, dupa ce a preluat HVB si Tiriac, a devenit foarte activa in domeniul comunicarii.

Monitorizarile Alfa Cont arata ca BCR este liderul detasat al promovarii pe televiziune, presa si radio, cu un volum brut total de 28,8 milioane de euro (calculat la rate card) si 16.096 insertii publicitare. La mare distanta se afla Raiffeisen Bank (9,8 milioane de euro) si ING (9,6 milioane de euro). Luat la "bani marunti", BCR "a tras o salva" de 10.744 de spoturi tv, in primele opt luni ale anului, reprezentand 21% din totalul clipurilor difuzate de intreaga piata bancara pe televiziune. Mai mult, cele 1.147 de machete publicitare aparute in presa reprezinta 8% din totalul insertiilor bancare aparute in paginile ziarelor si revistelor.

Piata bancara este foarte competitiva

Carmen Chipuc, Managing Director al agentiei de ­media Starcom Romania, spune ca piata bancara se afla in prezent "intr-un moment de hipercompetitie". Bancile se extind, incercand sa acumuleze cote dintr-o piata in plina dezvoltare. "Unul din indicatorii relevanti este gradul scazut de bancarizare al Romaniei - de aproximativ 40%, fata de o medie europeana de 200%. Conform modelelor din tarile emergente, gradul de bancarizare se va dubla in urmatorii ani.

Faptul ca Romania este o tara sub-bancarizata se vede si in cea mai mica cifra a creditelor - doar 11% din PIB in 2006, cifra care se va dubla insa, conform estimarilor, in 2008", afirma Carmen Chipuc. Ea observa ca investitiile bancilor sunt concentrate in retail, "persoanele fizice" fiind tintele lor principale. "tinand cont si de gradul scazut de «cultura bancara» al romanilor, comunicarea cu acest client potential este vitala", precizeaza Carmen Chipuc.

Se va domoli "bombardamentul publicitar" al bancilor in 2008? Carmen Lixandru crede ca "vom avea o crestere, insa nu la acelasi nivel cu cea din 2007 fata de 2006. Si asta pentru ca BCR va incheia ciclul de rebranding, intrand intr-o perioada de mentinere a pozitiei pe care o are." Lixandru semnaleaza un posibil jucator pe piata publicitatii pentru anul viitor: Millennium Bank, companie portugheza care "a inceput deja sa investeasca un buget important in publicitate inca din acest an".

La randul sau, Carmen Chipuc crede ca "tendinta de crestere va continua cu siguranta, pentru ca sectorul bancar va ramane in topul celor mai dinamice domenii economice din Romania". Partea de retail va reprezenta in continuare segmentul cu cel mai mare potential, iar clientului fizic i se vor adauga micile afaceri, a caror finantare este vizata tot mai mult de banci.

Carmen Lixandru estimeaza ca totalul cheltuielilor nete pentru promovarea bancilor, in acest an, va fi de aproximativ 25 milioane de euro, din care televiziunile vor detine 55%. Restul "tortului bancar" va fi impartit de presa cotidiana (15%), reviste (10%), radio (10%) si outdoor (10%). Estimarile lui Carmen Chipuc se apropie de un volum net total de 35 de milioane de euro, din care televiziunile vor atrage 60%.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: