Crizele de plans de la birou
Data publicarii: 19-11-2007 | HR/CariereSpecialistii in inteligenta emotionala spun ca lacrimile varsate la serviciu constituie rezultatul acumularii jignirilor si nerecunoasterii meritelor proprii. Alexandra Andrei are 24 de ani si este secretara. Unii ar spune ca nu are o munca foarte solicitanta si ca nu ar avea motive sa se enerveze. Cu toate acestea, tinerei i s-a intamplat de cateva ori sa planga la serviciu.
"Am fost certata de sef, de fata cu altii, fiindca nu am pregatit un dosar pentru o sedinta, desi nu stiam ca va avea loc", povesteste Alexandra.
Plang cei care "tac si inghit"
Situatii in care a fost tanara secretara se regasesc zilnic in toate mediile. Subalternii, in special femeile, varsa lacrimi pentru ca superiorul le-a mustrat in mod public, le-a jignit sau, pur si simplu, le-a scos din sarite.
Daniel Bichis, specialist in inteligenta emotionala, spune ca sunt doua explicatii ale plansului la serviciu: fie persoana in cauza are o sensibilitate emotionala accentuata (caz in care trebuie sa solicite ajutor specializat), fie relatia cu seful sau colegii nu este buna. "Plansul este rezultatul acumularii unor jigniri, atacuri, a nerecunoasterii meritelor proprii", spune Daniel Bichis.
Plangaciosii se regasesc in special in persoanele cu un comportament pasiv agresiv (adica cei care "tac si inghit"). Ei tolereaza jignirile, nemultumirile, incercand sa nu supere pe nimeni. Insa cand paharul se umple fac adevarate crize de plans. Daniel Bichis spune ca un astfel de salariat ajunge sa aiba o parere proasta despre el, ceea ce, categoric, nu va folosi angajatorului.
Ce e de facut?
Specialistii recomanda tuturor celor care se stiu prea emotivi si care au fost in situatia de a plange la job (chiar si la baie ori acasa, dupa slujba) sa ia parte la cursuri de comportament asertiv, in care vor fi invatati sa-si prezinte si, foarte important, sa-si apere punctul de vedere fara a se mai lasa jigniti.
"De mici am fost invatati ca nu avem voie sa ne infuriem, dar ca a fi trist sau suparat este permis. Oamenii plang la locul de munca nu din cauza tristetii, ci pentru ca se simt frustrati, nervosi, gelosi, invidiosi", explica si George Avram, trainer al firmei de consultanta TMI, care tine cursuri de inteligenta emotionala.
El considera ca emotivii care plang la slujba ar trebui sa trateze cauza plansului, nu efectele. Evident, in cazuri grave, se impune terapie de specialitate. "Recomand sase-opt sedinte de terapie pentru imbunatatirea parerii despre propria persoana si incredere in sine", spune psihologul Violeta Popa.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare