Funky Business: Fii unic si reusesti in cariera!

Data publicarii: 03-12-2007 | HR/Cariere

Suedezii Jonas Ridderstrale si Kjell Nordstrom, doi dintre cei mai apreciati ganditori de management, considera ca succesul in viata profesionala consta in unicitate, in atitudinea "pot s-o fac" si in combinarea talentelor tale. Inventatorii conceptului "funky business" au lansat recent, la Targul Gaudeaumus, volumul "Karaoke Capitalism", o carte care te invata ca atunci cand copiezi nu poti ajunge prea departe. Evenimentul Zilei a realizat un interviu despre ce inseamna reusita in cariera, originalitate si imitatie.


Funky business

Daca nu-ti place jobul, nu vei performa

EVZ: Ce inseamna sa fii "funky" la serviciu?

Jonas Ridderstrale: Sa fii tu, sa fii sincer cu tine. Din pacate, mult prea multi oameni fac lucruri doar pentru ca asa isi doresc parintii, partenerii de viata sau, pur si simplu, respecta normele impuse de societate."Funky" la serviciu inseamna sa faci ceva la care esti bun si care-ti si face placere. Este foarte important sa-ti placa. Daca nu-ti place, nu vei fi un performer.

Kjell Nordstrom: As adauga disponibilitatea de a experimenta, de a crea, de a-ti asuma riscuri, de a incerca mereu lucruri noi, de a te autodepasi. De exemplu, daca esti jurnalist, sa experimentezi alt gen de scriitura, daca esti fotograf - sa incerci noi tehnologii. Trebuie sa lasi curiozitatea la lumina, sa variezi mereu, cum a facut, de exemplu, Picasso, care isi schimba mereu stilul. Trebuie sa progresezi, altfel devii plictisitor sau chiar te plictisesti tu insuti.

"Pot s-o fac, o voi face"

Care este reteta unei cariere de succes?

J.R.: Sa fii unic. Poti face asta daca esti un specialist foarte bun si descoperi ceva deosebit, ceea ce inseamna ca vei lucra la nivel global - un proiect in Romania, unul in Bulgaria. Un alt mod de a fi unic este constituit de performanta de a combina. De exemplu, daca ai o diploma de jurnalist si una de medic, esti unic, pentru ca putini oameni stiu sa faca aceste doua lucruri. Trebuie sa investesti in tine, sa te vinzi, la fel ca orice alta companie.

K.N.: Mai este o componenta importanta: atitudinea "pot s-o fac". Sa spui "pot s-o fac, o voi face", desi ti se spune "da, dar nu", iar tu sa zici "voi invata, pentru ca prind repede".

In ce masura poti sa te evidentiezi, atunci cand colegii sunt la fel?

J.R.: Daca lucrezi intr-o organizatie deosebit de conservatoare, unde toti se imbraca in costume inchise la culoare, camasi albe si cravate, iar tu apari in pantaloni de piele sau imbracat ca un travestit, nu vei avea succes. Poate, in prima zi, ar fi bine sa apari fara cravata. In a doua, sa ai un inel sau altceva. Construieste-ti originalitatea cu pasi mici si asigura-te ca primii pasi vor avea succes. Asta iti va aduce incredere in fortele proprii. Daca la al zecelea pas vei auzi critici, cu siguranta le vei face fata, pentru ca ti-ai construit increderea.

K.N.: Iar daca nu te integrezi si locul nu este pentru tine, cauta-ti ceva mai bun!

Un manager nu poate face nimic singur

Ce fel de manageri ar trebui angajati pentru o firma de succes?
 
K.N.: Cei cu abilitatea de a intelege oamenii, de a rezolva conflicte, a identifica diferite caractere care s-ar putea potrivi, a forma o echipa, a motiva. Un lider ar putea avea, practic, orice fel de background: filosofie, jurnalism, medicina - nu conteaza atat de mult, atata timp cat stie ce are de facut si de ce are nevoie. Trebuie sa stie unde vrea sa mearga si sa aduca resursele umane sa lucreze impreuna in acea directie. Nu poate face nimic singur.

J.R.: Eu m-as orienta spre oamenii care inteleg continutul si-l pot spune celorlalti sub forma unei provocari. Si sa aiba curaj sa ia decizii, avand, in acelasi timp, capacitatea de a identifica potentialul echipei.

Integral in Evenimentul Zilei

Ultimele stiri pe BankNews.ro: