Afacerile anului 2007

Data publicarii: 17-12-2007 | Afaceri

Piata de energie, IT & C-ul si serviciile financiare au adus cele mai mari afaceri ale anului 2007, tranzactiile private dominand atat ca numar, cat si ca valoare in mediul de business din Romania.

Vanzarea grupului petrolier Rompetrol de catre omul de afaceri Dinu Patriciu, estimata la 2,7 miliarde dolari, listarea transportatorului de gaze detinut de catre statul roman, Transgaz Medias, aparitia pietei pensiilor private obligatorii si decizia RCS & RDS de a renunta la listarea pe bursa londoneza pentru a contracta un credit record de 500 milioane de dolari de pe piata financiara internationala au fost evenimentele cu cel mai mare impact in lumea afacerilor, producand efecte asupra pietei petroliere, BVB, pietei fortei de munca sau chiar asupra pietei financiare internationale.

O alta tendinta care s-a manifestat puternic in 2007 este aceea ca antreprenorii fanion ai unor sectoare strategice au decis sa atraga capital strain in businessurile pe care le-au fondat in anii '90 si pe care nu le mai pot dezvolta prin forte proprii. Dinu Patriciu a cedat controlul Rompetrol (petrol), afacere a carei talie a evoluat de la cateva milioane de dolari in 1998 pana la 7,5 miliarde dolari in acest an. Pe lista se regasesc Horia Ciorcila, presedintele si unul dintre actionarii Bancii Transilvania, vanzatorul BT Asigurari (asigurari), Lorand Szarvadi, fondatorul Domo (retail), Florin Talpes, parintele BitDefender (IT), Zoltan Teszsari (RCS&RDS-IT/C), Nicolae Demetriade, patronul Happy Tour (turism).

"Primul an de dupa integrarea in UE a adus afaceri mult mai interesante - valoarea de tranzactionare a Rompetrol a fost de trei ori mai mare decat a Petrom, cu toate ca businessurile nu au fost atat de mult diferite, dar suntem intr-un alt moment istoric, in alte conditii macroeconomice si exista o alta perceptie a riscului", spune Codrut Pascu, managing director la Roland Berger. "Cred ca vom vedea si mai multe cazuri de exit in 2008, in conditiile in care o parte dintre acesti "serial antreprenors" (cei care au crescut o afacere, au vandut-o si au inceput o alta) si-au dus cel mai recent business la potentialul maxim", estimeaza Pascu.

Integral in Business Standard

Ultimele stiri pe BankNews.ro: