Atentie la doza de tehnologie din cadouri
Data publicarii: 22-12-2007 | DiverseVrem, nu vrem, viitorul nostru e legat de computere. Care sunt jucariile cele mai potrivite pentru un copil? Jucarii traditionale, jocuri de societate, jocuri care stimuleaza creativitatea sau jucarii electronice? Acestea sunt intrebarile la care Mosul trebuie sa raspunda in fiecare an atunci cand alege un cadou pentru cei mici. Psihologii incearca, la randul lor, sa ofere un raspuns acestor dileme.
Goana dupa cadouri incepe in fiecare an inca de la sfarsitul lunii noiembrie. Parintii, bunicii, unchii, matusile incearca sa ghiceasca cat mai bine ce anume le-ar face mai mare placere copiilor. Indiferent de marimea bugetului, de cele mai multe ori, acesta se pliaza, in cele din urma, in functie de necesitatile celor mici. Cadourile pentru ei sunt comandamentul acestei perioade.
Nu intotdeauna insa adultii reusesc sa ghiceasca ce anume si-ar dori copiii lor sa primeasca din desaga Mosului si cumpara cadourile influentati de reclamele sau promotiile din magazine. Astfel, in marile aglomerari urbane apare o standardizare a asteptarilor din partea copiilor, uniformizare aparuta tocmai ca urmare a industrializarii productiei de jucarii.
Jucaria nu mai este un obiect unic, destinat unui copil unic, ci devine o serie, formata din milioane de obiecte identice, destinate milioanelor de copii din intreaga lume.
Armate de copii de pe glob devin dependenti de aceleasi dorinte. Toti sunt bombardati la unison de reclame care promoveaza o singura jucarie pe care o vor dori apoi cohorte de copii. Apare o uniformizare a asteptarilor si, ceea ce este mai grav, anularea inventivitatii si creativitatii celor mici.
Milioane de copii au aceeasi jucarie pe care o folosesc in acelasi mod, fara sa mai fie stimulati sa inventeze modalitati noi de joc sau sa fie nevoiti sa-si dezvolte imaginatia. Legendara papusa Barbie, testoasele Ninja, personajele seriei Razboiul Stelelor, Harry Potter, Stapanul Inelelor, Scooby Doo si multe altele asemenea sunt exemplele mondializarii uniforme a universului copilariei.
Cadouri in "cash"
Psihologii observa in ultimii ani o modificare a obiceiurilor in cadrul familiei. Copiii prefera din ce in ce mai des sa primeasca bani cash in locul banalelor cadouri, iar varsta la care aceasta dorinta apare este din ce in ce mai mica. Serile idilice de Craciun tind astfel sa se transforme in adevarate sedinte de tranzactii financiare, observa cu tristete si ingrijorare specialistii.
O alta tendinta observata este cea legata de obiectele preferate de catre copii. Este vorba de popularitatea gadgeturilor, MP3-urilor, iPod-urilor, telefoanelor mobile din ce in ce mai sofisticate, consolelor de jocuri etc. Valul "high-tech" ii atinge din ce in ce mai mult si pe pustii care au sub 12 ani, ajungand pana la bebelusii care sunt rasfatati de parinti cu tot felul de dispozitive electronice care canta sau reproduc diverse sunete.
Exista insa si voci specializate in cresterea si educarea copilului care sustin ca, in cele din urma, tot copilul este cel mai bun consilier pentru Mos Craciun. "Mesajul momentului este foarte clar: trebuie sa fim in pas cu vremea!", sustine Catherine Watine, specialista franceza in pedopsihologie.
"Este nevoie si de electronica in jucariile copiilor nostri, deoarece acestia traiesc si se vor forma intr-o lume dominata de tehnologii avansate si de electronica", afirma Watine. Ea atrage insa atentia asupra "dozei" de tehnologie, de care nu este bine sa se abuzeze in alcatuirea "retetei" universului ludic al unui copil.
Personalitatea celui mic se "construieste" ajutandu-l sa detina puterea asupra lucrurilor din jurul sau, si nu invers. Tocmai de aceea, micutii nu au nevoie de jucarii foarte sofisticate. Trebuie sa repunem pe piedestal si sa acordam importanta cuvenita jocurilor care stimuleaza apetitul copilului de a schimba lumea inconjuratoare, de a o reconfigura conform imaginatiei sale.
"Jucandu-se, copilul invata sa-si hraneasca imaginatia", explica Catherine Watine. "Nimic nu poate inlocui placerea si experienta unui joc de societate in care copiii se uita in ochii partenerului de joc si isi impartasesc emotiile intr-o lume reala, nu virtuala, asa cum se intampla spre exemplu in cazul jocurilor video", exemplifica specialista franceza.
Alegeti cadouri cu talc
Cand cumpara o jucarie pentru cei mici, parintii trebuie sa se gandeasca in primul rand la faptul ca jocurile si jucariile au un rol foarte important in dezvoltarea copiilor. Acela de a-i face pe cei mici sa descopere lumea inconjuratoare, sa-si dezvolte vocabularul, sa-si dezvolte abilitatile fizice si pe cele intelectuale (observatia, concentrarea, reflectia).
Oferiti-le celor mici jucarii mai putine pe care sa le schimbati mai des. Evitati sa cumparati jucarii "sexiste" care sa le ghideze prea mult gandirea in functie de apartenenta sexuala ("papusi pentru fetite si masinute pentru baietei")
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut