Salariile publicitarilor, luate la bani marunti
Data publicarii: 23-01-2008 | HR/CariereStudiul realizat de PricewaterhouseCoopers spulbera mitul potrivit caruia lefurile din advertising sunt fabuloase, noteaza Adevarul. O veste proasta pentru tinerii (si "batranii") care vor sa se angajeze in publicitate: salariile fabuloase care se ofera in agentii sunt... legende. Salariul minim net al unui junior dintr-o agentie de publicitate se situeaza intre 800 si 1.200 de lei.
Studiul salarial realizat de compania PricewaterhouseCoopers, la solicitarea Uniunii Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR), arata nivelul real (si crud) al lefurilor din publicitatea romaneasca, in cursul anului 2007. Cifrele la care au ajuns autorii cercetarii spulbera mitul ca industria de publicitate ar fi... raiul pe pamant si ca cine ar intra in aceasta breasla s-ar umple de bani, in scurt timp.
Altfel spus, cine doreste "sa imbratiseze" o cariera in advertising trebuie sa fie pregatit sa munceasca "pana ii sar capacele" pe o leafa decenta.
Este cel de-al doilea studiu pe aceasta tema realizat de PricewaterhouseCoopers pentru UAPR. In urma cu doi ani, la cercetare au participat 13 agentii. Anul trecut, "esantionul" a crescut, ajungand la 22 de agentii de creatie, media si PR, de la cele mai mici pana la "gigantii" de pe piata. Decizia industriei de publicitate de a vedea care este nivelul salarial a pornit de la ideea de transparenta: desi exista o concurenta puternica in "vanatoarea" de oameni bine pregatiti, antreprenorii din acest domeniu au dorit sa aiba cote la care sa se raporteze.
De asemenea, 2006 a fost anul cel mai framantat in privinta miscarilor de personal, multe din aceste migrari datorandu-se ofertelor salariale. In fond, premisa acestui studiu a fost: cum stam cu salariile din publicitate. Pe de alta parte, piata de publicitate a ajuns sa creasca cu 25% in fiecare an, iar estimarile sunt optimiste pentru urmatorii ani.
Asadar, aceasta dinamica determina o cerere de profesionisti ce va conduce la cresteri semnificative mai mari decat in alte domenii. Patronii agentiilor de publicitate nu sunt dispusi "sa arunce cu bani". Pe acestia ii intereseaza, ca pe orice patron!, productivitatea si calitatea muncii care pot fi recompensate numai daca agentiile vor fi platite mai bine de clientii publicitari.
Acestia din urma, e firesc, doresc un volum de munca mai mare din partea agentiilor, dar la aceleasi preturi. Se creeaza astfel un cerc vicios. Clientii publicitari, pe de o parte, solicita servicii de calitate la aceleasi preturi, iar pe de alta parte, creste presiunea salariala.
Un copywriter munceste pentru 2.800 de lei
Studiul arata ca in 2007 salariile nete la cele 22 de agentii analizate au crescut in medie cu 17%. Cele mai mari cresteri s-au inregistrat in agentiile si departamentele de PR (21%), iar cele mai mici au avut loc in firmele si compartimentele de media (9%). Salariul minim net de intrare in agentiile de publicitate (indiferent ca este copywriter sau account executiv) se situeaza intre 800 si 1.200 lei pe luna.
Oamenii cu experienta sunt "resurse" scumpe in aceasta industrie, salariile lor putand depasi 6.500 lei, pentru pozitiile de client service director sau strategic planning director. De asemenea, salariul mediu net pentru functia de managing director este de 10.500 lei. Cea mai familiara pozitie din publicitate, cea de copywriter, este platita la o medie de 2.800 lei.
Stefan Iordache, Chief Operating Officer Leo Burnett Romania, spune ca studiul ofera o imagine corecta asupra nivelului salarial de pe piata. "Declaratii de genul «agentia X ofera dublu pe aceeasi pozitie» nu au cum sa mai stea in picioare atata vreme cat si in industria noastra avem date relevante. Informatiile referitoare la cresterile salariale semnalate in studiu m-au ajutat sa sustin in fata clientilor nevoia de modificare substantiala a comisioanelor pe care le percepem", afirma Iordache.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii