Declaratiile de profit, la mana Fiscului
Data publicarii: 04-02-2008 | Finante-BanciPana cand va fi eliminata obligatia firmelor de a-si aviza rezultatele la consultantul fiscal, angajatii de la ghiseele Fiscului fac legea, noteaza Evenimentul Zilei. Firmele care-si depun in aceasta perioada declaratia pe profitul obtinut anul trecut sunt la mana functionarilor de la ghiseele administrat iilor financiare. Din cauza legislatiei confuze, functionarii decid daca declaratiile trebuie certificate prin semnatura unui consultant fiscal sau nu.
De exemplu, firmele care aduc Formularul 101, declaratia privind impozitul pe profit, la autoritatea fiscala din Sectorul 2 Bucuresti fara semnatura unui consultant fiscal sunt intoarse. Administratiile Financiare din sectoarele 1, 3 si 5 au primit atat declaratii certificate, cat si necertificate. Companiile din sectoarele 4 si 6 pot depune fara probleme Formularul 101 fara semnatura de la consultant. Situatia din Bucuresti poate fi considerata o ilustrare la scara mica a celei existente in intreaga tara.
"Deja incepe sa miroasa a scandal! Adica unii contribuabili sunt obligati sa plateasca un consultant fiscal, iar altii nu, in functie de toanele unui sef de Administratie Financiara", spune un contabil nemultumit.
Peste 552.300 de firme din tara trebuie sa depuna Formularul 101.
Intre lege si asteptarea modificarii
De incertitudinea care domneste atat in randul contribuabililor, cat si printre angajatii Fiscului este responsabila conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), care nu a gasit o solutie oficiala. Pe de o parte, Ordonant a nr. 47/2007 care obliga firmele sa-si certifice rezultatele la un consultant este in vigoare, iar pe de alta parte, Daniel Chitoiu, presedintele ANAF, a renuntat din toamna anului trecut la aceasta prevedere. In prezent, autoritatile si companiile asteapta ca legea sa treaca de Camera Deputatilor si sa fie publicata in Monitorul Oficial.
Pana atunci insa, fimele care obtin venituri din cultura cerealelor si plantelor tehnice, pomicultura si viticultura, precum si alte societati care au incheiat deja situatiile financiare pentru anul 2007 trebuie sa depuna, pana pe 15 februarie 2008, Declaratia privind impozitul pe profit. Celelalte companii vor depune Formularul 101 odata cu situatia financiara, adica pana pe 15 aprilie.
Solutia tacita
Totusi, ce trebuie sa faca firmele in aceasta situatie? "Organele fiscale trebuie sa primeasca orice act adus de agentii economici, fie ca e avizat sau nu de consultantii fiscali", sustin surse din Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti. Aceasta deoarece Codul de Procedura Fiscala nu prevede posibilitatea de respingere a actelor aduse de contribuabili. Solutia de compromis intre legea in vigoare si faptul ca semnatura obligatorie a consultantilor va fi, cel mai probabil, eliminata de parlament este ca firmele sa depuna Declaratia 101 fara sa fie certificata de consultantul fiscal.
Aplicand legea, Fiscul va trimite companiilor o notificare prin care le va cere, in termen de aproximativ 30 de zile, stampila si semnatura unui consultant fiscal. Toate partile implicate spera ca, intre timp, deputatii vor adopta ordonanta in forma in care a trecut de Senat.
Consultantii isi vad de treaba
Intre timp insa, tot mai multi consultanti fiscali si-au lansat pe piata ofertele. Iar aceasta "nelamurire legislativa" aduce din ce in ce mai multe firme in birourile lor. Bugetele firmelor mici si mijlocii sunt "usurate" de onorarii, care variaza intre 100 de lei si cateva mii de euro, in functie de numarul si complexitatea documentelor ce trebuie verificate. Consultantul fiscal din Bucuresti Adrian Benta, ne-a spus ca are, zilnic, cate patrucinci solicitari de certificare a documentelor din partea firmelor.
In opinia sa, problema numarului mic de consultanti fiscali pentru companiile romanesti este una falsa. Aceasta deoarece un numar destul de mare de societati nu au activitate, iar un bilant zero se certifica intr-un timp foarte scurt.
Ramane de vazut daca si in ce mod firmele care au fost nevoite sa plateasca pentru certificarea rezultatelor isi vor putea recupera banii dupa ce legea modificata va fi publicata in Monitorul Oficial.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București