Petrolul scump ar putea impinge la fuziuni intre companiile low-cost europene
Data publicarii: 06-02-2008 | AfaceriScumpirea petrolului si temperarea cresterii economice ar trebui sa se resimta in acest an in rezultatele companiilor low-cost europene, ceea ce va duce la o concentrare in sector si chiar la disparitia unor companii, estimeaza expertii, citati de AFP.
Cea mai mare companie low-cost, transportatorul irlandez Ryanair, a anuntat luni o scadere a profitului net de 27% in al treilea trimestru fiscal (septembrie-decembrie 2007) si perspective pesimiste pentru exercitiul viitor, imagine ce risca sa se repete in randul companiilor de profil.
"Sectorul aeronautic european se confrunta cu o rasturnare de situatie si ar putea suferi o adevarata furtuna, intre cresterea pretului petrolului si cererea slaba a consumatorilor", a estimat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary.
Numarul doi din sector va prezenta joi rezultatele trimestriale.
Kerosenul costa in prezent aproximativ 110 dolari/baril, fata de mai putin de 40 de dolari acum patru ani.
"Costul carburantului reprezinta 30% din cifra de afaceri a companiilor low-cost", a spus marti Yan Derocles, analist la Oddo Securities.
Contrar marilor companii traditionale de transport aerian precum Air France - KLM, putine dintre firmele low-cost dispun de posibilitatea aprovizionarii din timp cu petrolul - ceea ce reprezinta o asigurare in caz de scumpire a titeiului. Sigura companie low-cost care face exceptie este Easyjet, ale cararei nevoi in combustibil sunt deja asigurate in proportie de 40% pentru anul 2008.
Companiile low-cost se adreseaza unor clienti care acorda mare atentie pretului si dispun, astfel, de o marja de manevra ingusta pentru a transfera costurile mai mari cu combustibilul in pretul biletelor. In plus, temperarea cresterii economice ar putea in egala masura sa se resimta in bugetele de calatorie ale clientilor.
"Exista riscul de a avea o consolidare a sectorului prin disparitia unor companii", estimeaza directorul general al Easyjet, Andy Harrison, intr-un interviu acordat cotidianului La Tribune.
Din 2002, companiile europene low-cost s-au dezvoltat fara a fuziona, cu exceptia Air Berlin, care a inglobat in perioada 2006-2007 doi concurenti de pe piata germana, dba si LTU.
"Cum avem 50 de companii low-cost in Europa, vom vedea daca aceasta va insemna o curatare a pietei", a estimat Derocles.
"In Spania, Clickair, Vueling si Spanair vor avea probleme", considera Harrison. Cel mai important actionar al Vueling, grupul editorial Planeta, a recunoscut pe 29 ianuarie ca a avut discutii cu alte companii, in special cu Clickair.
In Germania, in aceeasi zi, compania aeriana traditionala Lufthansa si grupul de turism TUI au semnat o "scrisoare de intentie", ceea ce reprezinta deschiderea oficiala a negocierilor pentru unirea companiilor aeriene low-cost pe care le detin.
In urmatorii 15 ani "nu vor exista decat doua companii europene low-cost puternice, Ryanair si Easyjet, si cateva companii low-cost locale precum Wizz Air in Europa de Est. Va exista si un al treilea tip? Putin probabil", a anticipat Harrison.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București