Petrolul scump ar putea impinge la fuziuni intre companiile low-cost europene
Data publicarii: 06-02-2008 | AfaceriScumpirea petrolului si temperarea cresterii economice ar trebui sa se resimta in acest an in rezultatele companiilor low-cost europene, ceea ce va duce la o concentrare in sector si chiar la disparitia unor companii, estimeaza expertii, citati de AFP.
Cea mai mare companie low-cost, transportatorul irlandez Ryanair, a anuntat luni o scadere a profitului net de 27% in al treilea trimestru fiscal (septembrie-decembrie 2007) si perspective pesimiste pentru exercitiul viitor, imagine ce risca sa se repete in randul companiilor de profil.
"Sectorul aeronautic european se confrunta cu o rasturnare de situatie si ar putea suferi o adevarata furtuna, intre cresterea pretului petrolului si cererea slaba a consumatorilor", a estimat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary.
Numarul doi din sector va prezenta joi rezultatele trimestriale.
Kerosenul costa in prezent aproximativ 110 dolari/baril, fata de mai putin de 40 de dolari acum patru ani.
"Costul carburantului reprezinta 30% din cifra de afaceri a companiilor low-cost", a spus marti Yan Derocles, analist la Oddo Securities.
Contrar marilor companii traditionale de transport aerian precum Air France - KLM, putine dintre firmele low-cost dispun de posibilitatea aprovizionarii din timp cu petrolul - ceea ce reprezinta o asigurare in caz de scumpire a titeiului. Sigura companie low-cost care face exceptie este Easyjet, ale cararei nevoi in combustibil sunt deja asigurate in proportie de 40% pentru anul 2008.
Companiile low-cost se adreseaza unor clienti care acorda mare atentie pretului si dispun, astfel, de o marja de manevra ingusta pentru a transfera costurile mai mari cu combustibilul in pretul biletelor. In plus, temperarea cresterii economice ar putea in egala masura sa se resimta in bugetele de calatorie ale clientilor.
"Exista riscul de a avea o consolidare a sectorului prin disparitia unor companii", estimeaza directorul general al Easyjet, Andy Harrison, intr-un interviu acordat cotidianului La Tribune.
Din 2002, companiile europene low-cost s-au dezvoltat fara a fuziona, cu exceptia Air Berlin, care a inglobat in perioada 2006-2007 doi concurenti de pe piata germana, dba si LTU.
"Cum avem 50 de companii low-cost in Europa, vom vedea daca aceasta va insemna o curatare a pietei", a estimat Derocles.
"In Spania, Clickair, Vueling si Spanair vor avea probleme", considera Harrison. Cel mai important actionar al Vueling, grupul editorial Planeta, a recunoscut pe 29 ianuarie ca a avut discutii cu alte companii, in special cu Clickair.
In Germania, in aceeasi zi, compania aeriana traditionala Lufthansa si grupul de turism TUI au semnat o "scrisoare de intentie", ceea ce reprezinta deschiderea oficiala a negocierilor pentru unirea companiilor aeriene low-cost pe care le detin.
In urmatorii 15 ani "nu vor exista decat doua companii europene low-cost puternice, Ryanair si Easyjet, si cateva companii low-cost locale precum Wizz Air in Europa de Est. Va exista si un al treilea tip? Putin probabil", a anticipat Harrison.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză