Petrolul scump ar putea impinge la fuziuni intre companiile low-cost europene
Data publicarii: 06-02-2008 | AfaceriScumpirea petrolului si temperarea cresterii economice ar trebui sa se resimta in acest an in rezultatele companiilor low-cost europene, ceea ce va duce la o concentrare in sector si chiar la disparitia unor companii, estimeaza expertii, citati de AFP.
Cea mai mare companie low-cost, transportatorul irlandez Ryanair, a anuntat luni o scadere a profitului net de 27% in al treilea trimestru fiscal (septembrie-decembrie 2007) si perspective pesimiste pentru exercitiul viitor, imagine ce risca sa se repete in randul companiilor de profil.
"Sectorul aeronautic european se confrunta cu o rasturnare de situatie si ar putea suferi o adevarata furtuna, intre cresterea pretului petrolului si cererea slaba a consumatorilor", a estimat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary.
Numarul doi din sector va prezenta joi rezultatele trimestriale.
Kerosenul costa in prezent aproximativ 110 dolari/baril, fata de mai putin de 40 de dolari acum patru ani.
"Costul carburantului reprezinta 30% din cifra de afaceri a companiilor low-cost", a spus marti Yan Derocles, analist la Oddo Securities.
Contrar marilor companii traditionale de transport aerian precum Air France - KLM, putine dintre firmele low-cost dispun de posibilitatea aprovizionarii din timp cu petrolul - ceea ce reprezinta o asigurare in caz de scumpire a titeiului. Sigura companie low-cost care face exceptie este Easyjet, ale cararei nevoi in combustibil sunt deja asigurate in proportie de 40% pentru anul 2008.
Companiile low-cost se adreseaza unor clienti care acorda mare atentie pretului si dispun, astfel, de o marja de manevra ingusta pentru a transfera costurile mai mari cu combustibilul in pretul biletelor. In plus, temperarea cresterii economice ar putea in egala masura sa se resimta in bugetele de calatorie ale clientilor.
"Exista riscul de a avea o consolidare a sectorului prin disparitia unor companii", estimeaza directorul general al Easyjet, Andy Harrison, intr-un interviu acordat cotidianului La Tribune.
Din 2002, companiile europene low-cost s-au dezvoltat fara a fuziona, cu exceptia Air Berlin, care a inglobat in perioada 2006-2007 doi concurenti de pe piata germana, dba si LTU.
"Cum avem 50 de companii low-cost in Europa, vom vedea daca aceasta va insemna o curatare a pietei", a estimat Derocles.
"In Spania, Clickair, Vueling si Spanair vor avea probleme", considera Harrison. Cel mai important actionar al Vueling, grupul editorial Planeta, a recunoscut pe 29 ianuarie ca a avut discutii cu alte companii, in special cu Clickair.
In Germania, in aceeasi zi, compania aeriana traditionala Lufthansa si grupul de turism TUI au semnat o "scrisoare de intentie", ceea ce reprezinta deschiderea oficiala a negocierilor pentru unirea companiilor aeriene low-cost pe care le detin.
In urmatorii 15 ani "nu vor exista decat doua companii europene low-cost puternice, Ryanair si Easyjet, si cateva companii low-cost locale precum Wizz Air in Europa de Est. Va exista si un al treilea tip? Putin probabil", a anticipat Harrison.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an