Cum si-au impartit marile companii de media piata tv

Data publicarii: 06-02-2008 | Media

Piata tv din Romania este dominata de doua mari grupuri: Pro TV SA si Intact, noteaza Adevarul. Potrivit monitorizarilor, in anul 2007, cele doua trusturi au detinut aproape 60% din volumul de audienta furnizat de piata tv.

Astfel, Pro TV SA, companie ce detine licentele pentru Pro TV, Acasa TV, Pro Cinema si sport.ro, a livrat 38% din totalul punctelor de audienta in mediul urban (Gross Rating Point - GRP), in timp ce Intact, grup ce reuneste Antena 1, Antena 2, Antena 3 si Euforia Lifestyle, a detinut o cota de piata de 20%. Se observa si cota redusa a televiziunii publice (9%), cu precizarea ca spatiul de publicitate este mai mic fata de cel de la televiziunile comerciale.

Anul trecut, Pro TV SA si-a consolidat protofoliul prin rebranduirea canalului de sport, sport.ro, si prin preluarea, la sfarsitul anului, a francizei MTV Romania (canal care nu a fost inclus in Pro TV SA, in aceasta monitorizare). La randul sau, Intact, grup de televiziuni cu nume generic controlat de familia Voiculescu, a replicat prin lansarea canalului Antena 2, care cu greu incearca sa-si construiasca o identitate. In schimb, Euforia Lifestyle a devenit un canal cu personalitate puternica in oferta de programe tv ce vizeaza publicul feminin.

Dintre toate televiziunile, Pro TV a livrat cel mai mare numar de GRP-uri in mediul urban, 517.908. Este urmat de Antena 1 (372.562) si de Acasa (244.922). Grupul Intact pare decis sa atace in acest an cota de piata a Pro TV SA, prin lansarea a doua televiziuni de nisa, Arenna TV (sport) si Business TV (economic), iar anul viitor este preconizata lansarea unui post muzical, Top TV.

Romantica nu a conformat in sondajele de audienta. Oricum, grupul Realitatea Media, cu doua televiziuni de nisa, detine o cota de piata de 7% din volumul de GRP-uri livrate, situandu-se pe pozitia a cincea.

Cristi Parvan, Research Director & Online Media Manager la agentia Zenith Media, considera ca, in linii mari, 2007 a fost un an predictibil, pe trandurile deja clare inca din 2006. "A continuat fragmentarea si tendinta de migrare a audientei dinspre canalele mari spre canalele de nisa, s-a micsorat timpul de vizionare pentru tineri, ceea ce a generat reachuri mai mici pentru campanii specifice." Parvan aminteste slabele performante ale echipelor romanesti de club, in cupele europene, care au generat audiente mai mici, interesul pentru zona de stiri si pentru talk-show-urile serial de la OTV (vezi Elodia).

Cererea, mai mare decat oferta

Piata tv s-a concentrat in trusturi (care detin mai multe canale). Se constata ca doar 14% din numarul de GRP-uri livrate in mediul urban au apartinut posturilor independente (care nu fac parte din grupuri pe piata romaneasca).

Interesant de remarcat este faptul ca postul Kanal D (lansat in februarie 2007) si OTV au livrat fiecare mai multe GRP-uri in mediul urban decat TVR 2, al doilea canal al televiziunii publice. Kanal D a furnizat 60.223 GRP-uri, OTV, 51.152, in timp ce TVR 2, a livrat 49.516 puncte de audienta.

Centrul National Media, apartinand fratilor Micula, a avut performante modeste. Cele trei televiziuni, National TV, N24 si Favorit TV, au furnizat impreuna 94.296 GRP-uri in mediul urban, detinand o cota de piata de doar 4%.

O evaluare a bugetului de publicitate atras de piata tv este dificil de realizat, pentru ca vanzarea se face pe punctul de audienta, si fiecare televiziune are propriile tarife pentru Costul pe Punct (CPP). Analistii pietei de publicitate apreciaza ca volumul de publicitate atras in 2007 de piata tv a fost in jur de 300 milioane de euro.

Cristi Parvan spune ca, anul trecut, cererea aproape a depasit oferta, ceea ce a incurajat cresteri de preturi si cautarea de noi modalitati de expunere sau de valorificare a ofertei. Majorarea cererii s-a datorat cresterii consumului de bunuri si produse si cresterii economice.

O impartire a volumului de GRP-uri livrate in mediul urban, in functie de profilul televiziunilor, arata ca o cota de 66% a fost detinuta de posturile generaliste. Urmeaza televiziunile pentru femei (12%), cele de stiri (10%) si canalele de filme (4%).

Adevarul