Chiar sunt creditele in valuta atat de daunatoare precum par?
Data publicarii: 15-02-2008 | Finante-BanciBanca Nationala ne-a atras atentia in repetate randuri ca dinamica creditelor de retail a devenit ingrijoratoare, scrie Paul Angelescu in Curierul National. In ultima sa prezentare guvernatorul Mugur Isarescu arata ca gospodariile s-au imprumutat in 2007 la fel de mult ca si companiile. In aceeasi prezentare, guvernatorul a transmis un avertisment bancilor care acorda credite preponderent in valuta, cu precadere celor care dau imprumuturi in monede exotice cum ar fi francul elvetian.
Intr-adevar, cei care au venituri in lei si se imprumuta in valuta sunt supusi riscului valutar. Daca nu tinem cont de cresterea dobanzilor, o rata in euro este cu 17% mai scumpa acum decat era in vara. Atunci te-ai astepta ca o rata in franci elvetieni sa se fi scumpit mult mai drastic tinand cont ca monedele exotice sunt mai sensibile la fluctuatiile de curs. Insa francul elvetian s-a depreciat din vara si pana acum cu 19,6%. Adica deprecierea leului a scumpit rata la creditul in franci elvetieni cu 2,6% mai mult decat a scumpit-o pe cea in euro. Diferenta dintre creditele in euro si cele in franci apare la calcularea dobanzii.
Aparent, dobanda pentru creditele in franci este mai mica decat cea pentru creditele in euro. Insa dupa calcularea DAE reiese ca dobanda finala care trebuia sa fie platita de client este mai mare cu 2%-3% pentru franci decat pentru euro. In concluzie, clientul pierde atat din evolutia cursului cat si din evolutia dobanzilor cand se imprumuta in franci. Din vara si pana acum rata dobanzii a crescut in medie cu 2% pentru creditele in euro si cu 1% pentru cele in franci elvetieni, potrivit estimarilor facute de reprezentantii Volksbank.
Insa, chiar si asa reiese ca un credit in franci elvetieni este in general mai scump decat unul in euro. Deci, cei care se imprumuta direct in lei vor avea cu o durere de cap mai putin pentru ca nu trebuie sa ia in calcul toate variabilele mentionate mai sus. Insa peste jumatate din creditele in valuta luate de populatie sunt credite imobiliare. De ce? Pentru ca toata piata imobiliara lucreaza in euro. Deci consumatorul este un client captiv din acest punct de vedere.
Totusi, nu inteleg care este problema bancii centrale cu creditele in valuta. In ceea ce priveste inflatia, problema Bancii Nationale este consumul. Daca va creste consumul, creste si cererea, iar daca va creste cererea, atunci vor creste si preturile. Daca ne uitam pe structura creditelor la sfarsitul lui decembrie, observam ca bancile comerciale au acordat credite in valuta in valoare de 81,4 miliarde lei si in lei in valoare de 67,8 miliarde lei. Insa procentul creditelor care se duc spre companii este mai mare pentru creditele in valuta decat pentru cele in lei. 47% pentru lei, spre deosebire de 50% pentru valuta.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut