Taxa auto va fi din nou modificata

Data publicarii: 15-02-2008 | Economie

Premierul Tariceanu a declarat, joi, ca Ministerul Mediului a primit sarcina de a modifica noua forma a taxei auto, convenita cu reprezentantii UE, astfel incat sa fie luate in calcul propunerile ONG-urilor din domeniul protectiei mediului, care doresc o taxa corelata cu nivelul emisiilor de CO2.

"Din discutiile pe care le-am avut azi (joi n.r.), propunerea care s-a degajat a fost sa facem o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul , adica cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult. Este foarte probabil sa facem aceste modificari", a declarat premierul intr-un interviu acordat, joi, postului public de televiziune.

El a precizat ca modelul luat in calcul este aplicat in Franta si in Austria. Premierul a mai spus ca, in urma discutiilor pe care Guvernul le-au avut, joi, cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale din domeniul protectiei mediului, Ministerul Mediului a fost insarcinat sa vina cu o noua propunere, care va fi discutata cu reprezentantii CE si care va fi supusa dezbaterii publice. Potrivit unor reprezentanti ai Guvernului, Ministerul Mediului trebuie sa prezinte propunerile de modificare a taxei intr-o saptamana si jumatate, iar documentul va fi elaborat in colaborare cu Minsterul de Finante.  

"Va trebui sa ne consultam, desigur, si cu Comisia Europeana, sa vedem daca nu mai apare nu stiu ce conflict cu legislatia europeana", a precizat premierul. El nu a oferit amanunte despre forma pe care o va lua taxa in urma modificarilor, precizand, insa, ca principiul care va sta la baza este "taxa in functie de emisia de CO2".

Premierul a precizat ca CE are in plan sa scoata din circulatie vehiculele non-euro incepand cu anul 2011, ceea ce ridica din nou problema importului de masini vechi. "Atunci, cum pot eu privi cu detasare ca se importa vehicule non-euro, sau cu un nivel de poluare ridicat, pe care stiu ca va trebui sa le scoatem din circulatie?", a spus Tariceanu.

Desi proiectul de ordonanta privind modificarea taxei auto a fost facut public, el nu a fost inca adoptat de Guvern si nici nu a fost adus in discutie in sedinta de miercuri a Executivului. Guvernul a motivat ca doreste sa aiba consultari cu partidele parlamentare, astfel incat proiectul sa beneficieze de sustinere in Legislativ. Grupul parlamentar al PD-L a depus, miercuri, o motiune simpla in Camera Deputatilor prin care solicita anularea taxei de prima inmatriculare si returnarea banilor catre cetateni. Motiunea va fi dezbatuta, luni, in plen.

Taxa mai ajunge o data la Comisie

Ministrul Economiei si Finantelor a avut discutii, la sfarsitul lunii ianuarie, cu reprezentantii CE pe marginea taxei auto, la o saptamana dupa ce o delegatie romana a prezentat modificarile aduse taxei auto reprezentantilor Directiei Generale pentru Taxe si Uniune Vamala (DG TAXUD). "In timpul discutiilor avute la Bruxelles, comisarul european Laszlo Kovacs a felicitat guvernul pentru modul in care varianta de modificare a taxei de poluare auto corespunde cerintelor Comisiei Europene", a declarat, ulterior, Vosganian.

Un purtator de cuvant al Comisiei Europene a declarat, insa, joi, pentru NewsIn, ca Romania poate fi data in judecata la Curtea Europeana de Justitie pentru taxa auto, daca Parlamentul nu va adopta "cat de repede posibil" un proiect de lege in conformitate cu legislatia UE.

"Dupa cum a mai subliniat anterior, pana cand Romania nu adopta o noua legislatie in conformitate cu legile UE, Comisia nu este in masura sa comenteze, iar procedura de incalcare a Tratatului (infringement) continua. Decizia de a trece la al treilea stadiu al procedurii de infringement - trimiterea cazului la Curtea Europeana de Justitie - va fi luata de catre Comisie daca Parlamentul Romaniei nu modifica legea taxei auto cat de repede posibil", a declarat purtatorul de cuvant, care a solicitat pastrarea anonimatului.

Romania a depasit, deja, cu doua saptamani ultimul termen pe care-l avea pentru a modifica taxa si a evita procesul la Curtea Europeana de Justitie. Procedura Comisiei Europene a fost declansata in martie 2007, dupa ce taxa a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Cea de-a doua etapa a constat intr-un aviz motivat trimis la sfarsitul lunii noiembrie 2007, prin care Comisia cerea modificarea taxei pana la sfarsitul lunii ianuarie, in caz contrar urmand sa trimita cazul la CEJ.

Surse europene au confirmat ca reprezentantii Guvernului roman au redactat impreuna cu Comisia Europeana noul proiect de lege privind taxa auto. "Cu toate aceastea, dupa ce acest proiect de lege a fost finalizat, autoritatile romane au informat Comisia ca doresc sa-l revizuiasca din nou", au spus sursele citate.

Taxa auto se calculeaza in functie de gradul de poluare a masinii (normele Euro), de capacitatea cilindrica si de vechimea autovehiculului. Potrivit noii grile de taxare, valoarea taxei se va tripla la masinile noi Euro 4, dar va fi de zece ori mai mica pentru masinile Euro1 cu o vechime de 14 -15 ani.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: