IKEA ruleaza mobila si salariati pe banda rulanta
Data publicarii: 15-02-2008 | AfaceriUnu din patru angajati ai magazinului IKEA si-a parasit postul. Compania spune ca e normal, insa unii salariati se pling de conditiile de munca, noteaza Cotidianul. Din totalul salariatilor care au fost angajati de IKEA anul trecut pentru activitatile din magazin (stafful operativ - casieri, lucratori comerciali, manipulanti etc.), retailerul "a pierdut" in jur de 25%.
Compania sustine ca acest procent este normal, avind in vedere caracteristicile pietei de retail din Romania. "Lucratorii din magazin sint in general tineri, care de multe ori sint studenti si pentru care am creat un sistem de part-time flexibil. Astfel ca fluctuatiile de personal au loc in special in perioada sesiunilor, insa acestea se pastreaza in limitele normale, specifice pietei de retail", a explicat Oliver Lorincz, HR manager IKEA Romania, care estimeaza pentru anul acesta o reducere a numarului de persoane care isi parasesc locul de munca. Potrivit datelor companiei, in momentul de fata IKEA are in total aproximativ 500 de angajati.
Dincolo de specificul acestei piete caracterizate prin fluctuatia fortei de munca, fosti angajati ai magazinului IKEA au povestit pentru Cotidianul despre conditiile de munca din magazin. "Nimeni nu are curajul sa vorbeasca din cei in functii, iar angajatii pleaca pe capete, in locul lor venind altii, care sint exploatati", a spus un fost angajat care a preferat sa-si pastreze anonimatul. Acesta ne-a povestit cum, din cauza fluctuatiei mari de personal, salariatii care ramin sint nevoiti sa lucreze de doua ori mai mult fara a fi platiti in plus. Fostul angajat IKEA ne-a mai spus ca, de multe ori, atit el, cit si colegii lui au trebuit sa lucreze in conditii improprii - in frig sau in apa - fara a avea echipamentele de protectie necesare.
Referitor la acest aspect, oficialii IKEA au declarat ca nu pot face publica politica lor de retentie, dar ca aceasta "include un program intern riguros si extensiv de pregatire, de care beneficiaza absolut toti angajatii inca de la inceput". "Din punctul de vedere al culturii organizationale, setul de valori individuale este de cele mai multe ori comun cu cel al companiei, generind un tip de sinergie care este urmarit inca din etapa de recrutare si selectie. Sint oameni care valorizeaza simplitatea si modestia, functionalitatea si eficienta, realismul si ambitia, originalitatea si cumpatarea", a declarat Lorincz.
Specialistii in resurse umane sustin ca in retail, comparativ cu alte domenii de activitate, procentul fluctuatiilor de personal este anormal de mare. "Proportia este de peste 25%. Este un procent mult peste limita normala daca facem o paralela cu alte domenii unde fluctuatia variaza intre 5 si 10%", a declarat Iuliana Badea, manager de vinzari in cadrul companiei de recrutare Lugera & Maker, care are clienti in rindul retailerilor din Romania.
"Retailul se dezvolta intr-un ritm foarte accelerat, astfel incit se creeaza noi locuri de munca mult mai repede decit in alte domenii. Cind un retailer mare intra pe piata, cei care lucreaza in lanturile de magazine mai mici migreaza catre acesta chiar daca cresterea salariala este uneori de numai 50 de lei. Si aceasta datorita planurilor de beneficii acordate (de lanturile de magazine mari - n.red.) printre care se pot numara bonuri de masa, ore suplimentare platite sau discounturi la produsele achizitionate de angajati din magazinul respectiv. La aceasta se adauga nevoia oamenilor de securitate - ei isi inchipuie ca daca lucreaza la o companie de renume pot obtine mai usor contracte de munca pe perioade nedeterminate si ca pot evolua profesional", a explicat Badea, potrivit careia sint si oameni care pleaca pentru ca nu au gasit la locul de munca ce li s-a promis la angajare, ca nu sint tratati corect de catre sefi sau ca nu au echipamentele de protectie de care au nevoie pentru a-si desfasura activitatea.
In ceea ce priveste profilul angajatilor din marile lanturi de magazine, Badea sustine ca retailerii recruteaza de obicei persoane de peste 30 de ani, cu studii medii, in primul rind datorita faptului ca acestia sint mult mai atasati de locul de munca decit tinerii.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare