CNA va obliga posturile de radio si televiziune sa-si publice situatia financiar-contabila

Data publicarii: 22-02-2008 | Media

Membrii Consiliului National al Audiovizualului (CNA) au votat joi mai multe propuneri de articole din proiectul de modificare a Legii Audiovizualului, in vederea corelarii ei cu noua Directiva europeana a audiovizualului, urmand ca luni sa se voteze intregul proiect legislativ.

Astfel, prin una dintre modificarile aduse legii, companiile radio-TV vor trebui sa-si publice bilantul financiar-contabil pe site-urile lor sau sa posteze link-uri pe pagina lor de web catre o sursa unde se gaseste situatia financiara, informeaza NewsIn. Propunerea a fost facuta de Ioana Avadani, director al Centrului pentru Jurnalism Independent, si votata joi de membrii CNA.

La sedinta CNA au participat si George Chirita, director executiv al Asociatiei Romane de Comunicatii Audiovizuale (ARCA), Liana Ganea, de la Agentia de Monitorizare a Presei, Cristian Jurji, presedintele Asociatiei Radiourilor Locale din Romania, si reprezentanti ai televiziunilor si radiourilor. 

Ioana Avadani a propus introducerea, in proiect, a doua aspecte: "transparenta surselor de finantare" si "detalierea actionariatului pana la nivel de persoana". Ea a cerut ca firmele de media sa fie transparente si sa puna si pe site-urile proprii situatia financiar-contabila, exact asa cum se procedeaza pe site-ul Ministerului de Finante.

O alta modificare importanta pe care CNA doreste sa o aduca la actuala Lege a audiovizualului este "reglementarea modului de reflectare in audiovizual a campaniilor electorale si a celor pentru referendum" de catre CNA, si nu de Parlament, asa cum prevede Legea 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului.

Un alt amendament votat in proiectul de modificare a Legii reglementeaza si faptul ca "raspunderea pentru continutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv pentru comunicare comerciala, revine, in conditiile legii, radiodifuzorului".

CNA intentioneaza sa relaxeze, in proiectul de modificare a Legii audiovizualului, si prevederile privind publicitatea. Publicitatea va putea fi inserata in timpul programelor, cu conditia sa nu fie afectata "integritatea programelor, durata si natura acestora si daca nu sunt afectate drepturile titularilor de drepturi". SRTv poate insera spoturi publicitare sau de teleshopping numai intre programe. Transmisia programelor pentru copii poate fi intrerupta de publicitate televizata si/sau de teleshopping o singura data in timpul unei durate programate 30 de minute.
           
In plus, televiziunile vor rezerva operelor europene create de producatori independenti cel putin 10% din timpul lor de difuzare, cu exceptia timpului consacrat informatiilor, manifestarilor sportive, jocurilor, publicitatii, precum si serviciilor de teletext si teleshopping. Proportia de spoturi publicitare televizate si spoturi de teleshopping dintr-un interval de 1 ora nu poate depasi 20%.

Totodata, CNA a votat, joi, si anumite articole care coreleaza Legea audiovizualului cu una dintre cele mai importante noutati ale noii directive, respectiv product placement-ul, care implica prezenta anumitor produse in programe TV, in scopuri comerciale.

Astfel, pozitionarea de produse este permisa: in operele cinematografice, filmele si serialele realizate pentru prezentarea lor in cadrul unor servicii media audiovizuale, programele de sport si de divertisment. Acest lucru nu se aplica in cazul programelor pentru copii.

Programele in care este cuprinsa o pozitionare de produs trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: continutul si, in cazul transmisiilor de televiziune, intervalul orar afectat acestora, nu sunt, in nicio situatie, influentate intr-un mod care sa afecteze responsabilitatea si independenta editoriala a furnizorului de servicii media audiovizuale; nu incurajeaza, in mod direct, cumpararea sau inchirierea de produse sau servicii, mai ales prin mentiuni exprese cu caracter promotional la produsele sau serviciile respective; nu scot in evidenta, in mod exagerat, produsul in cauza; telespectatorii sunt informati clar asupra existentei unei pozitionari de produs.

CNA prevede, in noul proiect, si faptul ca nu pot fi sponsorizate programele de stiri si programele de analize si dezbatere pe teme politice si/sau economice de actualitate.

"Azi am ramas la stadiul de discutii privind modificarea Legii audiovizualului, urmand ca luni sa se voteze intregul proiect legislativ si speram sa fim gata cu el intr-un timp cat mai scurt", a declarat membru CNA, Radu Teodorel. 

Legea audiovizualului nr.504 din 2002 a fost modificata ultima data in 28 decembrie 2007, cand toti operatorii de cablu din Romania au fost obligata sa retransmita, incepand din acest an, postul TV5, in caz contrar, Consiliul National al Audiovizualului putand sa le retraga licenta de difuzare. Potrivit Legii 364 din 28 decembrie 2007, care modifica Legea audiovizualului, TV5 a intrat in "must carry", alaturi de posturi finantate de stat, precum TVR.
          
Parlamentul European a adoptat, la sfarsitul lui 2007, Audiovisual Media Services Directive - Directiva privind serviciile media audiovizuale. Noile prevederi legislative, reunite in cadrul Directivei, le actualizeaza pe cele incluse in cadrul Directivei Televiziunea Fara Frontiere, adoptata in 1997, pentru a lua in calcul dezvoltarea tehnologiilor audiovizuale si de publicitate. Ele se vor aplica si "serviciilor de tip TV", cum ar fi programele TV transmise prin streamuri online, dar nu si site-urilor private.