Hipermarketurile fac legea preturilor in Romania
Data publicarii: 05-03-2008 | AfaceriPlatim cat nu face pentru alimentele pe care le cumparam din hipermarketuri. Politica marilor magazine, de a-si muta costurile pe spinarea producatorilor, scumpeste produsele si le scade calitatea, sustin chiar producatorii. Iata cum au ajuns hipermarketurile sa faca legea preturilor in Romania si ce se gaseste in mancarea pe care o ducem acasa. Scandalul declansat de unii producatori nu este suta la suta romanesc. Autoritatile de la Bruxelles incearca sa puna capat politicii de forta a marilor magazine din toata Europa.
Laptele, ouale, carnea de pui, salamul de porc sau vinul sunt doar cateva dintre produsele aparent ieftine de pe piata romaneasca. Impresia este insa gresita, indusa de mesajele publicitare cu care hipermarketurile isi bombardeaza clientii. Doar un grup restrans stie ca, de fapt, asa-zisele "preturi mici" de pe rafturi sunt de cateva ori mai mari decat la producatori.
Unii producatori, satui de politica dura a hipermarketurilor, au decis sa rupa tacerea si spun ca romanii sunt obligati sa suporte taxele impuse de marile magazine furnizorilor. Altfel spus, producatorii se plang ca hipermarketurile le impun tot felul de conditii pentru a-i lasa sa-si vanda marfa. Una ar fi ca furnizorii sa nu vanda unor magazine de cartier mai ieftin decat pretul agreat de hipermarketuri.
Incalcarea intelegerii cu marile lanturi l-ar putea arunca pe producator de pe raft. Si pentru a nu pierde locul pe piata, producatorul este obligat sa includa in pret taxe si comisioane care nu reflecta calitatea, ci doar rotunjesc profiturile marilor magazine.
Cornelia Varban, responsabil la un magazin mic, spune ca "indiferent de cantitatea pe care o cumparam, pretul este acelasi. Noi nu putem negocia cu ei la pret". Producatorii se plang ca li se impun, prin contract, taxe care pot ajunge si la 40% din valoarea contractelor.
De fapt, spun producatorii, cand romanul plateste pentru un salam, un litru de lapte sau 10 oua, plateste si pentru locul pe care produsul il ocupa pe raft. Mai sus, mai jos, la nivelul ochiului, la capat de rand. Si, pe langa pretul unui salam, mai plateste si pentru aniversari. Mai clar, premiile pentru tombole sunt asigurate nu din banii hipermarketului, ci din ai producatorilor.
Cine nu are retea proprie de distributie si depinde aproape exclusiv de hipermarket este obligat sa introduca mare parte din costuri in pretul de pe raft. Sau iese din afacere. Cosmin Paulet, poducator de vin, povesteste ca a iesit "dintr-una dintre cele mai mari retele, pentru ca au conditii foarte mari. Colaborarea cu aceste retele ar insemna sa cresti pretul produsului sau sa faci rabat de la calitate".
Unii producatori mai sustin ca, prin politica de forta in achizitii, hipermarketurile nu doar scumpesc artificial marfurile, ci isi si priveaza cumparatorii de o parte dintre marfurile favorite.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private