Cumparaturile - medicament antistres
Data publicarii: 10-03-2008 | LifestyleViteza cu care clientii strabat centrele comerciale este, in general, de 1 metru pe secunda, arata studiile. In magazin, privirile cumparatorilor nu se rotesc la mai mult de 150 de grade. O buna parte dintre cei care intra in mall-uri nu au, de fapt, nici cea mai mica intentie de a cumpara ceva, spun statisticile si sociologii.
Unii ies la cumparaturi deoarece sunt tristi si subconstientul ii face sa cheltuiasca bani pentru ca starea de spirit sa li se imbunatateasca. Aceasta nu este deloc o fantezie, ci constatarea unor studii facute de-a lungul timpului - inclusiv al ultimului dintre ele, facut de americani.
Patru universitati - Harvard, Carnegie Mellon, Stanford si Pittsburgh - au alcatuit doua grupuri de "cobai" pentru a studia teoria conform careia oamenii cheltuiesc mai mult atunci cand sunt tristi. Astfel, primul grup a vizionat inainte de a iesi la cumparaturi un film despre moartea mentorului unui baietel, iar cel de al doilea s-a uitat la un documentar despre Marea Bariera de Corali. Ambele grupuri, formate fiecare din 33 de adulti, au fost lasate la cumparaturi intr-un magazin cu articole sportive.
Tristetea deschide portofelul
Membrii primului grup au cheltuit de patru ori mai mult pentru a-si asigura un look sport si au cumparat fiecare mai multe sticle speciale de apa si accesorii decat ar fi avut nevoie. Un astfel de studiu ar explica faptul ca unele magazine din mall-uri inregistreaza vanzari mai mari pe parcursul saptamanii decat in weekend. "Faptul ca in zilele saptamanii oameni sunt mai demoralizati si mai stresati din cauza serviciului si a problemelor de zi cu zi explica intr-o masura dorinta de a cheltui mai mult. In weekend, oamenii sunt mai relaxati, nepresati de termene-limita si sefi, astfel ca se orienteaza spre lucruri mai usoare", explica sociologul Vasile Dincu.
Rute facute inconstient
Conform studiului, cumparatorii isi alcatuiesc un anumit plan in minte, chiar daca nu isi dau seama. Sunt luati in calcul mai multi factori, precum numarul de magazine ce trebuie vizitate si orarul lor. Daca unul dintre magazine este inchis, atunci, fara sa realizeze, orice cumparator isi alege un nou punct pe traseu, acesta trebuind sa fie in aria sa vizuala directa. "Magazinul ales trebuie sa indeplineasca si el anumite criterii: sa fie pe placul cumparatorului la capitolul aspect interior si exterior si sa aiba clienti din aceeasi clasa sociala", este de parere Michal Baty, unul dintre autorii studiului.
Astfel, pentru a vedea traseul unui cumparator, au fost alese mai multe femei si un centru comercial deja cunoscut lor. Acestea si-au stabilit trasee diferite, ghidandu-se in primul rand dupa principiul "magazinele preferate intai de toate". Au vizitat apoi magazinele care ar fi putut avea exact lucrurile pe care le doreau si chiar un magazin decorat in alt mod decat celelalte.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall