Cumparaturile - medicament antistres
Data publicarii: 10-03-2008 | LifestyleViteza cu care clientii strabat centrele comerciale este, in general, de 1 metru pe secunda, arata studiile. In magazin, privirile cumparatorilor nu se rotesc la mai mult de 150 de grade. O buna parte dintre cei care intra in mall-uri nu au, de fapt, nici cea mai mica intentie de a cumpara ceva, spun statisticile si sociologii.
Unii ies la cumparaturi deoarece sunt tristi si subconstientul ii face sa cheltuiasca bani pentru ca starea de spirit sa li se imbunatateasca. Aceasta nu este deloc o fantezie, ci constatarea unor studii facute de-a lungul timpului - inclusiv al ultimului dintre ele, facut de americani.
Patru universitati - Harvard, Carnegie Mellon, Stanford si Pittsburgh - au alcatuit doua grupuri de "cobai" pentru a studia teoria conform careia oamenii cheltuiesc mai mult atunci cand sunt tristi. Astfel, primul grup a vizionat inainte de a iesi la cumparaturi un film despre moartea mentorului unui baietel, iar cel de al doilea s-a uitat la un documentar despre Marea Bariera de Corali. Ambele grupuri, formate fiecare din 33 de adulti, au fost lasate la cumparaturi intr-un magazin cu articole sportive.
Tristetea deschide portofelul
Membrii primului grup au cheltuit de patru ori mai mult pentru a-si asigura un look sport si au cumparat fiecare mai multe sticle speciale de apa si accesorii decat ar fi avut nevoie. Un astfel de studiu ar explica faptul ca unele magazine din mall-uri inregistreaza vanzari mai mari pe parcursul saptamanii decat in weekend. "Faptul ca in zilele saptamanii oameni sunt mai demoralizati si mai stresati din cauza serviciului si a problemelor de zi cu zi explica intr-o masura dorinta de a cheltui mai mult. In weekend, oamenii sunt mai relaxati, nepresati de termene-limita si sefi, astfel ca se orienteaza spre lucruri mai usoare", explica sociologul Vasile Dincu.
Rute facute inconstient
Conform studiului, cumparatorii isi alcatuiesc un anumit plan in minte, chiar daca nu isi dau seama. Sunt luati in calcul mai multi factori, precum numarul de magazine ce trebuie vizitate si orarul lor. Daca unul dintre magazine este inchis, atunci, fara sa realizeze, orice cumparator isi alege un nou punct pe traseu, acesta trebuind sa fie in aria sa vizuala directa. "Magazinul ales trebuie sa indeplineasca si el anumite criterii: sa fie pe placul cumparatorului la capitolul aspect interior si exterior si sa aiba clienti din aceeasi clasa sociala", este de parere Michal Baty, unul dintre autorii studiului.
Astfel, pentru a vedea traseul unui cumparator, au fost alese mai multe femei si un centru comercial deja cunoscut lor. Acestea si-au stabilit trasee diferite, ghidandu-se in primul rand dupa principiul "magazinele preferate intai de toate". Au vizitat apoi magazinele care ar fi putut avea exact lucrurile pe care le doreau si chiar un magazin decorat in alt mod decat celelalte.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză