Concurenta auto creste bugetele de publicitate

Data publicarii: 12-03-2008 | Media

Cursa automobilelor pe "autostrada publicitatii" continua si in acest an, mai ales pe micile ecrane, noteaza Adevarul. In primele doua luni ale anului 2008, au fost difuzate pe televiziunile noastre 21.941 de spoturi pentru marcile de automobile.

In fruntea "plutonului" se afla marcile Citroen (cu 3.851 de insertii tv), Toyota (3.414) si Renault (2.117). Campaniile de promovare ale celor trei marci au adunat si cele mai multe puncte de audienta in mediul urban (Gross Rating Point - GRP).

Nici piata de televiziune, principalul suport pe care se promoveaza marcile auto, nu a ramas spectatoare la aceasta cursa (infernala). Si intre posturile tv exista o competitie pentru atragerea de clienti din randul producatorilor si dealerilor de automobile.

In perioada analizata, Pro TV a difuzat 1.453 de reclame auto, livrand si cea mai mare audienta in mediul urban: 5.429 GRP-uri. Pe urmatoarele locuri in topul audientei se afla Antena 1 (2.425 GRP-uri) si Prima TV (1.927 GRP-uri).

De remarcat ca TVR 1 se afla departe de locurile fruntase ale acestui clasament, cu doar 158 de insertii auto (care au furnizat 153 de puncte de audienta in mediul urban). Se observa ca advertiserii pe acest segment prefera statiile comerciale, care le asigura audienta optima in mediul urban si a caror public-tinta corespund cu profilul telespectatorilor acestor posturi.

Canalele de nisa sport.ro si National Geographic au difuzat cele mai multe spoturi pentru automobile in primele doua luni ale acestui an, 2.291, respectiv 2.257. Explicatia consta in faptul ca, pentru a atinge puncte de audienta convenite cu clientii publicitari, astfel de statii trebuie sa difuzeze de mai multe ori clipurile fata de televiziunile (generaliste) ale caror programe obtin ratinguri mari.

Bugetele au crescut spectaculos pe tv

Cursa de pe "autostrada publicitatii" de la inceputul acestui an este, de fapt, o prelungire a competitiei dure care a avut loc anul trecut. Alaturi de banci si fondurile private de asigurari, automobilele au constituit categoria-vedeta care s-a bucurat de o promovare intensa si, implicit, de bugete de marketing insemnate.

Astfel, in 2007, volumul brut de publicitate consumat de automobile, pe tv, presa si radio s-a ridicat la 261,6 milioane de euro, conform monitorizarilor Alfa Cont. (Este un volum brut calculat pe tarifele-lista de publicitate.)

Acest volum este cu 54% mai mare decat cel inregistrat in anul 2006. Numarul de insertii publicitare (pe tv, presa si radio) a atins 193.419, cu 11% mai mult decat in anul precedent.

Este clar ca acesti clienti publicitari nu au fost descurajati de inflatia de media de anul trecut (cresterea preturilor la spatiile publicitare). Acest lucru se poate observa la investitiile publicitare pe televiziune. Volum brut cheltuit pe tv in 2007 s-a ridicat la 221,8 milioane de euro (calculat pe tarifele-lista), cu 61% mai mare decat in 2006.

Cresterea spectaculoasa s-a produs pe un numar de 109.254 de insertii difuzate, cu 36% mai mare decat cel inregistrat in anul precedent. In 2007, a scazut numarul de insertii publicitare in reviste si pe statiile de radio fata de 2006.

Integral in Adevarul