Bancile mari isi intorc fata spre profit
Data publicarii: 01-04-2008 | Finante-BanciDaca in ultimii ani institutiile de credit se luptau pentru a obtine o "felie" cat mai mare din piata autohtona, in prezent, competitia s-a mutat in alt ring, noteaza Adevarul. Acum, bancile mari nu mai sunt dispuse sa renunte la o rata inalta de profitabilitate in schimbul unei parti insemnate din piata.
Bazandu-se pe pozitii bine consolidate in piata, institutiile de credit din top spun ca, in momentul de fata, rentabilitatea si profitul net sunt mult mai importante comparativ cu nivelul activelor. "Este normal sa se intample asta.
In ultimii ani, bancile au pus accent cu precadere pe cota de piata dupa active, iar acum au inceput sa-si dea seama ca le scade profitabilitatea", ne-a explicat Dragos Cabat, presedintele Chartered Financial Analyst (CFA). Iar reprezentantii institutiilor de credit au inceput sa anunte, explicit, noua orientare.
"BRD este mai putin interesata de cota de piata dupa active, deoarece acestea sunt mai putin relevante pentru o banca decat profitul net sau rentabilitatea", a mentionat directorul general adjunct al BRD, Sorin Mihai Popa, cu ocazia anuntarii rezultatelor bancii care ocupa locul secund in piata.
De aceeasi parere este si Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank (locul al treilea in sistem, dupa active). "Se tot vorbeste de cota de piata dupa active in Romania. Este importanta insa constituie doar un mijloc prin care atingi un obiectiv, cum ar fi profitul", a spus van Groningen. In plus, marii bancheri nu se tem de o coborare in ierarhia sistemului bancar.
"In principal, ne propunem ca activele bancii sa creasca in acelasi ritm cu piata, insa fara sa afectam profilul de risc sau profitabilitatea. In acest an, cred ca ne vom pastra locul pe care il ocupam acum pentru ca detinem o pozitie solida", a mai spus van Groningen.
2008 nu anunta miscari in piata
In timp ce institutiile de credit din top se bucura de pozitiile privilegiate pe care le ocupa, bancile mici si mijlocii continua sa lupte pentru a castiga vizibilitate. In plus, concurenta este alimentata si de intrarea in piata a noi actori (Millennium Bank, Fortis, La Caixa si Doha Bank). "Bancile medii si mici se zbat pentru cote de piata, insa au inceput sa-si dea seama ca este o treaba destul de riscanta. Si aceasta lupta are limitele ei", apreciaza consultantul de investitii Bogdan Baltazar.
De exemplu, Volksbank a trecut in 2007 de la stadiul de banca de marime medie la cel de banca de top, ajungand la sfarsitul anului pe pozitia a opta in clasamentul bancar. Tot anul trecut, cota de piata a ING Bank a scazut la 3,25%, banca ajungand pe locul 10 in sistemul bancar romanesc, de pe locul 7 pe care il ocupa in 2006.
Exportul creditelor altereaza clasamentul bancilor dupa active
Baltazar este de parere ca la nivelul anului 2008 nu se anunta schimbari majore in ierarhia bancilor. "E posibil sa fie miscari in cadrul institutiilor mici. Pentru ele, un avans de 0,1 puncte procentuale reprezinta o urcare cu aproximativ trei pozitii in clasament", explica Baltazar. De aceeasi parere este si Dragos Cabat. "In mare parte, cotele de piata sunt si se vor mentine si in acest an stabile", a estimat analistul.
Activele sectorului bancar au avansat cu 48,1% anul trecut, de la 175,19 miliarde lei la finalul lui 2006 pana la 259,47 miliarde lei in decembrie 2007, potrivit unui raport al Erste Bank.
Consultantul de investitii Bogdan Baltazar spune ca valoarea activelor este, in unele cazuri, relativa, intrucat in calculul ei pot intra variabile nepunctuale, cum ar fi cladiri supraevaluate. In plus, volumul creditelor externalizate catre bancile-mama nu este cuprins in exercitiul contabil al bancii de pe piata romaneasca.
In aceste conditii, bancherii sunt de parere ca nivelul activelor devine un indicator tot mai putin relevant in realizarea unui clasament al bancilor. Mult mai relevanta este cota de piata in functie de volumul imprumuturilor acordate sau de profit.
Castig pentru banci, costuri mai mari pentru clienti
Noua orientare a bancilor spre profit in detrimentul cotei de piata dupa active ar putea fi tradusa printr-un cost mai mare pentru clienti. Astfel, este posibil ca dobanzile sa creasca in cazul creditelor si sa scada in cazul depozitelor.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză