Bancile mari isi intorc fata spre profit
Data publicarii: 01-04-2008 | Finante-BanciDaca in ultimii ani institutiile de credit se luptau pentru a obtine o "felie" cat mai mare din piata autohtona, in prezent, competitia s-a mutat in alt ring, noteaza Adevarul. Acum, bancile mari nu mai sunt dispuse sa renunte la o rata inalta de profitabilitate in schimbul unei parti insemnate din piata.
Bazandu-se pe pozitii bine consolidate in piata, institutiile de credit din top spun ca, in momentul de fata, rentabilitatea si profitul net sunt mult mai importante comparativ cu nivelul activelor. "Este normal sa se intample asta.
In ultimii ani, bancile au pus accent cu precadere pe cota de piata dupa active, iar acum au inceput sa-si dea seama ca le scade profitabilitatea", ne-a explicat Dragos Cabat, presedintele Chartered Financial Analyst (CFA). Iar reprezentantii institutiilor de credit au inceput sa anunte, explicit, noua orientare.
"BRD este mai putin interesata de cota de piata dupa active, deoarece acestea sunt mai putin relevante pentru o banca decat profitul net sau rentabilitatea", a mentionat directorul general adjunct al BRD, Sorin Mihai Popa, cu ocazia anuntarii rezultatelor bancii care ocupa locul secund in piata.
De aceeasi parere este si Steven van Groningen, presedintele Raiffeisen Bank (locul al treilea in sistem, dupa active). "Se tot vorbeste de cota de piata dupa active in Romania. Este importanta insa constituie doar un mijloc prin care atingi un obiectiv, cum ar fi profitul", a spus van Groningen. In plus, marii bancheri nu se tem de o coborare in ierarhia sistemului bancar.
"In principal, ne propunem ca activele bancii sa creasca in acelasi ritm cu piata, insa fara sa afectam profilul de risc sau profitabilitatea. In acest an, cred ca ne vom pastra locul pe care il ocupam acum pentru ca detinem o pozitie solida", a mai spus van Groningen.
2008 nu anunta miscari in piata
In timp ce institutiile de credit din top se bucura de pozitiile privilegiate pe care le ocupa, bancile mici si mijlocii continua sa lupte pentru a castiga vizibilitate. In plus, concurenta este alimentata si de intrarea in piata a noi actori (Millennium Bank, Fortis, La Caixa si Doha Bank). "Bancile medii si mici se zbat pentru cote de piata, insa au inceput sa-si dea seama ca este o treaba destul de riscanta. Si aceasta lupta are limitele ei", apreciaza consultantul de investitii Bogdan Baltazar.
De exemplu, Volksbank a trecut in 2007 de la stadiul de banca de marime medie la cel de banca de top, ajungand la sfarsitul anului pe pozitia a opta in clasamentul bancar. Tot anul trecut, cota de piata a ING Bank a scazut la 3,25%, banca ajungand pe locul 10 in sistemul bancar romanesc, de pe locul 7 pe care il ocupa in 2006.
Exportul creditelor altereaza clasamentul bancilor dupa active
Baltazar este de parere ca la nivelul anului 2008 nu se anunta schimbari majore in ierarhia bancilor. "E posibil sa fie miscari in cadrul institutiilor mici. Pentru ele, un avans de 0,1 puncte procentuale reprezinta o urcare cu aproximativ trei pozitii in clasament", explica Baltazar. De aceeasi parere este si Dragos Cabat. "In mare parte, cotele de piata sunt si se vor mentine si in acest an stabile", a estimat analistul.
Activele sectorului bancar au avansat cu 48,1% anul trecut, de la 175,19 miliarde lei la finalul lui 2006 pana la 259,47 miliarde lei in decembrie 2007, potrivit unui raport al Erste Bank.
Consultantul de investitii Bogdan Baltazar spune ca valoarea activelor este, in unele cazuri, relativa, intrucat in calculul ei pot intra variabile nepunctuale, cum ar fi cladiri supraevaluate. In plus, volumul creditelor externalizate catre bancile-mama nu este cuprins in exercitiul contabil al bancii de pe piata romaneasca.
In aceste conditii, bancherii sunt de parere ca nivelul activelor devine un indicator tot mai putin relevant in realizarea unui clasament al bancilor. Mult mai relevanta este cota de piata in functie de volumul imprumuturilor acordate sau de profit.
Castig pentru banci, costuri mai mari pentru clienti
Noua orientare a bancilor spre profit in detrimentul cotei de piata dupa active ar putea fi tradusa printr-un cost mai mare pentru clienti. Astfel, este posibil ca dobanzile sa creasca in cazul creditelor si sa scada in cazul depozitelor.
Integral in Adevarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare