Produsele traditionale romanesti nu sunt inca protejate pe piata europeana
Data publicarii: Astazi, 04-04-2008 | EconomieMinisterul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR) nu a primit nicio solicitare pentru protectia denumirii unui aliment, insa infiintarea unui Oficiu pentru produse traditionale va ajuta producatorii romani sa-si valorifice produsele pe piata UE, a declarat vineri Tudorel Balta.
"Pana in prezent, niciun producator nu a solicitat protectia denumirii unui produs alimentar. Nu este ceva nefiresc, sunt state care au aderat in 2004 si abia acum au inceput sa ceara protectia pentru anumite produse. Important este ca producatorii romani au inteles care sunt avantajele oferite de protectia denumirii. Sunt semnale ca produsele romanesti sunt asteptate pe piata comunitara, insa calitatea acestora este garantata de protectia denumirii", a spus directorul in cadrul MADR, Tudorel Balta.
Acesta a precizat ca, in cursul lunii aprilie, se va deschide la Brasov un Oficiu pentru produse traditionale.
"Oficiul are rolul de a oferi consultanta producatorilor traditionali si, implicit, celor care intentioneaza sa solicite protectia denumirii produselor realizate. Daca obtin protectie, producatorii romani vor putea sa-si valorifice mai usor produsele pe piata europeana", a mentionat Tudorel Balta.
Ministrul agriculturii, Dacian Ciolos, a declarat ca, cel mai probabil saptamana viitoare, Guvernul ar putea aproba infiintarea Oficiului National pentru Produse Traditionale si Ecologice. Potrivit lui Ciolos, "oficiul ar trebui sa se ocupe nu numai de aplicarea reglementarilor comunitare care sunt transpuse in legislatia nationala vizavi de produsele traditionale, dar sa aiba o atitudine administrativa proactiva pentru producatorii mici si asociatiile de crescatori de animale pentru a-si inregistra produsele".
Conform unui ordin emis de MADR, fiecare grup care doreste sa dobandeasca protectia produselor alimentare pe piata Uniunii Europene trebuie sa depuna o documentatie pentru inregistrarea unei indicatii geografice sau a unei denumiri de origine.
Dosarul trebuie sa cuprinda urmatoarele documente: actul de asociere, caietul de sarcini, precum si o declaratie pe propria raspundere ca grupul reprezinta producatori sau procesatori din zona geografica delimitata in caietul de sarcini. De asemenea, grupul trebuie sa prezinte date din care sa rezulte ca "produsul pentru care se solicita protectia prezinta caracteristici de calitate care il diferentiaza de produsele din aceeasi categorie obtinute in afara zonei de productie".
In egala masura, dosarul trebuie sa cuprinda informatii privind productia anuala, cantitatea estimata pe cinci ani, numarul clientilor actuali si potentiali, dar si destinatia produsului actuala si estimata pe cinci ani. Din documentatia grupului nu trebuie sa lipseasca o harta color "de dimensiune adecvata care sa permita delimitarea precisa a zonei de productie sau a granitelor stabilite".
Daca documentatia nu este completa, MADR va informa grupul, in termen de 30 de zile, pentru completarea dosarului. In situatia in care grupul nu transmite informatiile solicitate, documentatie depusa este anulata. "In cazul in care documentatie depusa este completa, aceasta se publica pe site-ul MADR, in vederea acordarii unei perioade de 60 de zile in care orice persoana fizica sau juridica legitim interesata, stabilita in tara, isi poate declara opozitia fata de cererea de inregistrare", se precizeaza in actul normativ emis de MADR. Potrivit ordinului, daca in termen de 30 de zile nu se ajunge la un acord intre partile interesate, MADR va respinge cererea de inregistrare.
Daca cererea de inregistrare a indicatiilor geografice sau denumirilor de origine ale produselor agricole sau alimentare in vederea dobandirii protectiei la nivelul Uniunii Europene este aprobata, urmeaza sa fie transmisa Comisiei Europene, in termen de 30 de zile de la data obtinerii protectiei nationale.
Protectia oferita de Uniunea Europeana are rolul de a asigura o concurenta loiala intre producatori si de a proteja impotriva utilizarii abuzive a unei denumiri inregistrate.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză