Capcanele decontului cu fondurile europene

Data publicarii: 08-04-2008 | Finante-Banci

In ciuda efortului depus de autoritati pentru a intocmi si distribui materiale informative privitoare la procesul de accesare a fondurilor europene, in metodologia elaborarii proiectelor se regasesc numeroase capcane, noteaza Curierul National. Daca acestea nu sunt evitate, ele pot conduce inclusiv la respingerea intregului proiect. Cei mai vulnerabili la erori de interpretare a normelor de aplicare sunt reprezentantii firmelor incadrate in categoria microintreprinderilor. Evaluatorii vor penaliza pana si greselile care aparent sunt minore.

De pilda, un proiect de dezvoltare a unei microintreprinderi, intocmit corect, poate fi compromis din cauza unei simple etichete aplicate pe coletul cu documente, eticheta care a fost completata gresit. O alta confuzie consta in asimilarea dezvoltarii  si modernizarii activitatii unei firme cu  amenajarea unui spatiu de productie. Conform surselor oficiale, in acest caz, activitatile eligibile sunt limitate strict la lucrari de constructii care implica obtinerea unei autorizatii.

Totodata, reprezentantii microintreprinderilor trebuie sa faca dovada proprietatii asupra spatiului de productie sau macar sa ateste, cu documente legale, ca sunt chiriasii spatiului. Contractele de subinchiriere sau cele de comodat nu sunt luate in calcul, deci, implicit, proiectul de finantare este respins. Conform precizarilor oficiale, potentialii beneficiari de fonduri europene sunt informati ca achizitia mijloacelor de transport nu este eligibila, indiferent de domeniul de activitate in care se doreste investitia. Pentru delimitarea mai clara a categoriei mijloacelor de transport, este utila folosirea catalogului mijloacelor fixe din HG nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Un alt aspect important il reprezinta incadrarea societatii cand exista situatii de parteneriat cu o alta firma pentru a ramane in schema de finantare a microintreprinderilor. In acest caz, incadrarea in categoria microintreprinderilor se va face abia dupa calcularea numarului mediu de salariati si a cifrei de afaceri/activelor totale nete la care s-au adaugat, proportional, datele firmelor legate/partenere. Pot exista situatii in care o firma mica este respinsa de la finantare pentru neincadrarea in durata minima de existenta a acesteia. O microintreprindere solicitanta de fonduri europene trebuie sa faca dovada infiintarii cel mai tarziu pe 1 ianuarie 2007.

Daca firma a fost inregistrata pe 3 ianuarie, prima zi lucratoare din an, aceasta nu se mai incadreaza in criteriile de eligibilitate. O mare atentie trebuie acordata incadrarii cheltuielilor care pot fi finantate cu fonduri europene. Se pot intalni confuzii privitoare la elaborarea studiilor. Oficialii Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor sustin ca acoperirea cheltuielilor cu elaborarea studiilor de piata se refera doar la elaborarea planului de afaceri. Totodata, cheltuielile cu taxe pentru eliberarea unor documente nu sunt finantate, acestea urmand a fi suportate de solicitantul fondurilor.

Model plan de afaceri

1. Introducere

  • Scurta descriere a firmei, viziune, misiune, obiective
  • Scurta descriere a produsului (produselor), serviciului (serviciilor)
  • Scurta descriere a echipei de coordonare, management, resurse umane implicate

2. Descrierea microintreprinderii

In acest capitol descrieti, in detaliu, firma, mentionand urmatoarele:

  • Denumirea firmei
  • Forma de organizare
  • Numele complete ale administratorilor si actionarilor
  • Localizare, adresa sediului social principal, sucursale, filiale
  • Definirea afacerii/activitatii. Descrieti, pe scurt, produsele si/sau serviciile oferite (acestea vor fi detaliate mai jos)
  • Istoria firmei. Descrieti dezvoltarea si evolutia produselor/ serviciilor, precum si evolutia vanzarilor, profiturilor. Descrieti pozitia curenta a firmei
  • Obiectivele firmei - planul de dezvoltare pentru urmatorii ani (pana la 5 ani), evidentiind modul cum acesta se coreleaza cu investitia propusa prin proiect. Descrieti obiective realiste si credibile.

3. Prezentarea produsului/ serviciului

  • In acest capitol, descrieti si explicati, in detaliu, produsul/serviciul ce face obiectul investitiei.
  • Descrierea produsului: caracteristici fizice (marime, forma, culoare, design, capacitati), tehnologia utilizata in producerea/dezvoltarea lui (materii prime, echipamente, forta de munca, patente etc. - localizati, la nivel de regiune de dezvoltare/judet, sursa acestor elemente). Descrierea serviciului: ce reprezinta, ce nevoi satisface, care sunt materialele si echipamentele necesare prestarii serviciului, etape in procesul de prestare a serviciului, beneficii pentru clienti.
    Prezentati modul in care tehnologiile noi, moderne, vor fi utilizate in producerea/mentinerea/dezvoltarea produsului/serviciului.
  • Evidentiati calitati/avantaje ale produsului/serviciului dvs. fata de cel al competitorilor.
  • Puteti, de asemenea, sa enumerati/ descrieti produse/servicii viitoare si planificarea dezvoltarii acestora, evidentiind, astfel, evolutia strategiei de dezvoltare a produsului/serviciului in functie de evolutia pietei.

4. Analiza pietei

Descrieti piata pe care activati sau pe care intentionati sa intrati:

  • aria geografica de acoperire a produsului/serviciului
  • clienti existenti si potentiali
  • analiza stadiului actual al pietei - nevoi si tendinte
  • previzionarea cresterii pietei
  • definirea potentialelor segmente ale pietei produsului/serviciului dvs.
  • analiza principalilor participanti pe piata produsului/serviciului; punctele tari si punctele slabe ale competitorilor (directi si indirecti); elemente care influenteaza comportamentul cumparatorilor
  • analiza principalelor modalitati de distributie a produselor/serviciilor pe piata.

5. Strategia de marketing

Descrieti strategia de abordare/introducere a produselor si serviciilor pe piata (sau de mentinere/imbunatatire a cotei de piata in cazul unor servicii existente). Tot aici se va evidentia strategia de marketing pentru promovarea produselor si serviciilor respective si modalitatile de punere in practica a acesteia, inclusiv:

  • Punctele tari ale afacerii (produsului/serviciului), avantaje oferite fata de competitori
  • Pozitionarea pe piata a produsului/ serviciului, caracteristici care il diferentiaza de competitori
  • Politica de pret, legatura dintre politica de pret, caracteristicile produsului/serviciului si tendintele pietei
  • Promovarea produsului/serviciului
  • Distributia produsului/serviciului
  • Strategia de vanzari: descrieti modalitatea in care firma va aborda clientii (e.g. modalitati de comunicare)
  • Previzionarea vanzarilor, in baza analizei pietei.

6. Analiza financiara

  • Calculatiile de costuri si venituri care fundamenteaza proiectiile de cheltuieli si venituri.
  • Proiectia bilantului (lunar in primul an de analiza si anual pentru ceilalti ani de analiza)
  • Proiectia contului de profit si pierdere
  • Proiectia fluxului de lichiditati (cash-flow)
  • Planul si sursele de finantare a investitiei (pe durata implementarii proiectului si dupa incetarea finantarii nerambursabile).
  • Orizontul de timp pentru analiza financiara - 10 ani.
  • Rata de actualizare financiara - 8%.

In cadrul evaluarii tehnice si financiare a proiectului, se vor avea in vedere:

  • Necesitatea finantarii nerambursabile: pentru ca un proiect sa necesite interventie financiara din partea fondurilor structurale, rata interna de rentabilitate financiara calculata la costul investitiei (RIRF/c) trebuie sa fie mai mica decat rata de actualizare (RIRF/c < 8%)
  • Durabilitatea financiara a proiectului este evaluata prin verificarea fluxului de numerar net cumulat (neactualizat). Acesta trebuie sa fie pozitiv in fiecare an al perioadei de analiza.
  • La determinarea fluxului de numerar net cumulat se vor lua in considerare toate costurile (eligibile si neeligibile) si toate sursele de finantare (atat pentru investitie, cat si pentru operare si functionare, inclusiv veniturile nete).
  • In contabilitatea fondurilor europene se va folosi un sistem contabil cu inregistrare in partida dubla si vor trebui furnizate urmatoarele:
  • O inregistrare completa, precisa si care poate fi verificata pentru toate tranzactiile contabile;
  • O viziune exacta si corecta a operatiunilor financiare in ceea ce priveste folosirea fondurilor primite din contributia financiara a Uniunii Europene si din cofinantarea de la bugetul statului;
  • Pastrarea contabilitatii in lei si/sau euro, dupa caz ;

Contabilitatea aferenta angajamentelor.

Documentele contabile trebuie:

  • Sa fie intocmite pe baza documentelor sursa (facturi, extrase bancare etc.);
  • Sa specifice tipul documentelor contabile;
  • Sa fie numerotate;
  • Sa detalieze continutul tranzactiilor contabile;
  • Sa specifice valoarea sumelor in lei si/sau euro;
  • Sa fie datate;
  • Sa specifice contul bancar folosit pentru tranzactie;
  • Sa fie in original.

Toate documentele folosite in timpul tranzactiilor contabile vor fi parte integranta a documentelor contabile.

Aceste documente vor fi inregistrate, completate si arhivate astfel incat sa se pastreze legatura dintre anumite documente.

Curierul National