Top 6 companii, afaceri de 13 miliarde euro

Data publicarii: 18-04-2008 | Afaceri

Afacerile cumulate ale primelor sase companii din Romania in ceea ce priveste businessul in 2007 depasesc 12,8 miliarde euro. Valoarea reprezinta aproape 5% din incasarile Exxon Mobil, cea mai mare companie din lume in 2007, care a avut anul trecut vanzari de peste 261 miliarde euro. Topul celor mai mari jucatori din Romania este dominat de companii din energie - Petrom, Electrica si Rompetrol Rafinare - domeniile auto, siderurgie si retail, avand fiecare cate un reprezentant, respectiv Automobile Dacia, ArcelorMittal Galati si Metro. Profitul cumulat al celor sase jucatori a fost de circa 720 milioane de euro. "Nu este deloc iesit din comun ca un astfel de top sa fie dominat de companii din domeniul energetic.

Daca te uiti la Rusia sau la SUA, se va vedea acelasi pattern. Cu pretul petrolului in crestere foarte mare, este normal ca toate businessurile care au legatura cu el sa creasca semnificativ. Oricum, prin natura lor, aceste afaceri sunt unele foarte mari", a declarat pentru Business Standard Codrut Pascu, managing director al companiei de consultanta in management Roland Berger.

Cele mai mari cresteri ale cifrelor de afaceri in 2007 versus 2006 au fost inregistrate de Automobile Dacia si ArcelorMittal Galati, ambele companii fiind favorizate de cresterea semnificativa pe piete internationale ale petrolului, respectiv otelului.

"Pe piata otelului, conjunctura internationala este foarte favorabila. Nu numai ca a crescut pretul otelului, dar si cererea pentru astfel de produse este foarte mare in China. Se investeste foarte mult in fabrici de otel", a explicat pentru Business Standard Daniel Enescu, partener in cadrul firmei de cercetare de piata Daedalus, unul dintre cei mai mari jucatori de profil din Romania.

Potrivit acestuia, explicatia pentru cresterea inregistrata de Automobile Dacia consta intr-o strategie de business foarte eficienta in ceea ce priveste plasarea Logan pe pietele externe.

"Daca la otel este vorba despre marfa nediferentiabila, in sensul ca toti producatorii au cam acelasi produs, la Renault, respectiv Dacia, a fost vorba de o viziune, un pariu castigator cu cea mai ieftina masina", a mai spus Enescu. 

Reprezentantul Roland Berger este de parere ca pietele externe au fost motorul cresterii la Automobile Dacia. "Factorul principal al cresterii Dacia este reprezentat de succesul inregistrat de Logan in strainatate, pe piete mature precum cele din Europa de Vest, pe care nici nu le vizasera initial", a spus Pascu.

In ceea ce priveste retailul, acesta spune ca aria s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani, in special prin inlocuirea segmentului traditional cu cel modern.

"Majorarea puterii de cumparare a determinat cresterea consumului, mai ales ca segmentul in care activeaza Metro creste nu numai odata cu piata, ci inlocuind si alte segmente de activitate", explica Pascu. Pe de alta parte, reprezentantul Daedalus este de parere ca segmentul de consum a fost impulsionat in special de vanzarea prin credite, obicei de consum despre care estimeaza ca nu va dura mai mult de doi-trei ani.

In primele companii la nivel local, cu afaceri de peste un miliard de euro, se numara si operatorii IT & C Orange, Vodafone, compania de distributie Interbrands si compania energetica Lukoil. De pragul de un miliard de euro se apropie si firme precum Romtelecom sau Carrefour.

Business Standard

Tag-uri: