De ce se scumpesc biletele de avion

Data publicarii: 01-05-2008 | Finante-Banci

Din ce in ce mai multe companii aeriene din intreaga lume nu mai fac fata costurilor tot mai mari ale carburantilor si risca sa dea faliment, noteaza Adevarul.

Costul alimentarii aeronavelor cu combustibili a devenit o povara pentru companiile aeriene, in conditiile in care, anul acesta, pretul petrolului a urcat de la 80 de dolari pe baril, pana aproape de 120 de dolari pe baril. Carburantii reprezinta undeva intre un sfert si jumatate din bugetul grupurilor aeriene, iar scumpirea combustibililor a falimentat deja cateva companii din industrie, iar celelalte sunt fortate sa creasca tarifele de zbor si chiar sa fuzioneze cu rivalii de altadata.

Presiunile financiare care planeaza asupra companiilor aeriene din cauza costurilor tot mai ridicate ale carburantilor au ajuns inevitabil sa se faca acum resimtite de pasageri care sunt nevoiti sa plateasca bilete mai scumpe si taxe suplimentare pentru bagaje mai mari. Semnalele de slabire a industriei de transport aerian vin in contextul in care multe companii din sector, atat din Europa, cat si din SUA, au dat faliment.

Costurile combustibilului pentru un zbor transatlantic a crescut de patru ori din anul 2000 pana in prezent pana la 44.000 de dolari. Problemele au devenit acute anul acesta cand pretul petrolului s-a apropiat de 120 de dolari pe baril.

Mai putine rute de zbor

Analistii se asteapta ca grupul britanic British Airways (BA) sa emita, luna aceasta, a doua avertizare legata de profitul pe anul 2008, care va fi cu mult sub asteptari. BA a declarat ca fiecare dolar in plus la pretul petrolului inseamna 18 milioane de lire sterline (35,6 milioane de dolari) in minus la profitul operational. Astfel ca grupul aerian a afirmat ca va creste si anul acesta taxele pentru combustibil aplicate biletelor.

Ultima majorare a fost facuta in luna noiembrie si variaza intre 120 de dolari si 230 de dolari pentru zborurile dus-intors, in functie de durata zborului. Compania a anuntat ca taxa de combustibil ar putea ajunge la 250 de dolari pentru zborurile dus-intors.

Dintre grupurile aeriene europene, BA este cel mai vulnerabil in fata scumpirii-record a carburantilor. Asta pentru ca doar 54% din livrarile de combustibil pentru acest an se bazeaza pe contracte fixe pe termen-lung, cu mult sub cele 75% obtinute de rivali ca BMI si Virgin Atlantic.

Astfel ca, grupurile aeriene fac tot ce le sta in putere sa evite un colaps financiar si sa contrabalanseze costurile in primul rand prin reducerea capacitatii aeronavelor, prin renuntarea la anumite rute de zbor si chiar disponibilizari masive de personal.

Grupul aerian scandinav SAS a raportat o pierdere de 181 milioane de dolari pentru primul trimestru al acestui an, acuzand preturile mari ale carburantilor si a declarat ca va disponibiliza 1.000 de angajati pentru a reduce costurile. Pierderile suferite de SAS vin in conditiile in care vanzarile pentru primele trei luni ale anului au crescut pana la 2,15 miliarde de dolari de la mai putin de doua miliarde de dolari, in aceeasi perioada a lui 2007.

Alitalia ar putea fi nationalizata

Compania aeriana bel­giana Brussels Airlines a anuntat, la sfarsitul lunii trecute, ca avioanele sale vor zbura cu o viteza mai mica pentru a reduce costurile pentru carburanti. Cei 10 kilometri in minus la viteza vor reduce cheltuielile cu 1,6 milioane de dolari pe an si vor creste durata zborului cu unul sau doua minute. Impovarat de cheltuielile mari, grupul aerian grecesc Eos Airlines se afla in pragul falimentului, iar acum isi cauta un cumparator. Tot aproape de faliment se afla si compania Alitalia.

Grupul italian are pierderi de 1,5 milioane de dolari pe zi de mai bine de un an. In lipsa de cumparatori, guvernul italian a acordat un imprumut de 469,2 milioane de dolari pentru a evita falimentul companiei. Insa, cum UE ameninta sa blocheze creditul pe motiv ca ar fi incalcat normele de concurenta, premierul italian Silvio Belusconi a avertizat ca, in acest caz, va nationaliza Alitalia.

Scumpirea combustibililor le da dureri de cap companiilor aeriene din intreaga lume. Cel mai mare grup aerian sud-coreean, Korean Air, a raportat pierderi de 324 milioane de dolari in primul trimestru al anului din acelasi motiv. Companiile aeriene americane au anuntat deja majorari substantiale ale preturilor biletelor. Delta Airlines va creste tarifele cu 10 pana la 40 de dolari, iar American Airlines a aplicat o taxa de 25 de dolari pentru al doilea bagaj.

Problemele financiare pe care le ridica scumpirea carburantilor forteaza un val de fuziuni si achizitii pentru consolidarea industrei. Insa aceasta miscare le-ar putea oferi companiilor aeriene mana libera pentru stabilirea tarifelor de zbor. Fuziunea dintre Delta si Northwest va oferi noului grup controlul asupra 25% din piata americana a transportului aerian.

"Vor avea o participatie suficienta din piata astfel incat, daca ei vor spune ca trebuie sa punem inca cinci dolari la pretul biletului, vor obtine asta", a afirmat fostul sef al companiei Continental, Gordon Bethune, citat de "Wall Street Journal".

Companiile aeriene low-cost impun taxe suplimentare de zbor

Pentru ca nu pot majora atat de usor preturile biletelor, companiile aeriene low-cost recurg la introducerea de taxe suplimentare ca sa contrabalanseze costurile ridicate ale combustibililor. Cel mai mare grup aerian low-cost din Europa a anuntat ca va impune o taxa de aproape 32 de dolari pe bagaj pentru check-in si inca 15,8 dolari pentru check-in la zborurile de intoarcere.

Reprezentantii Ryanair au avertizat ca profitul va fi in scadere cu 50% anul acesta din cauza preturilor ridicate ale combustibililor. EasyJet a introdus, de asemenea, taxe pentru check-in-ul bagajelor de aproape 20 dolari. Flybe are o taxa de 79 de dolari pentru echipamentul sportiv. "Ei nu-si permit sa creasca tarifele. Modelul lor nu le permite. Le va scadea numarul pasagerilor si nu vor mai avea bani suficienti pentru a-si acoperi costurile combustibililor", este de parere John Strickland, consultant in aviatie, citat de "The Guardian".

Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: