Avansul reduce chiria cu pana la 15%
Data publicarii: 07-05-2008 | ImobiliareAbilitatile de negociator ale celui care vrea sa inchirieze o locuinta poate aduce un discount consistent, noteaza Cotidianul.
Astfel, viitorul chirias poate obtine o reducere achitand proprietarului suma in avans pe o perioada cat mai mare de timp. Agentii imobiliari spun ca perioada pentru care se poate plati in avans poate fi de minimum 3 luni, dar si de un an. "Pentru o reducere de pana la 10% din pretul de lista se va achita un avans mai mare, de obicei plata pe sase luni", spune Oana Faca, partener in cadrul agentiei imobiliare Esop Consulting.
Reduceri se pot obtine nu doar in functie de perioada pe care se incheie contractul de inchiriere, ci si in functie de pozitia imobilului. "Daca imobilul este situat intr-o zona buna, cu foarte mare cautare, chiriasul are interesul sa plateasca avans pe mai multe luni pentru a-si asigura folosinta pe o perioada mai lunga", apreciaza Roxana Savaliuc, expert evaluator in cadrul agentiei imobiliare MediaCity. Potrivit acesteia, prin oferirea avansului pe mai multe luni, chiriasul poate solicita proprietarului o negociere a chiriei, insa reducerea nu poate fi mai mare de 10-15%. In general, penalitatile de intarziere sunt agreate de comun acord de cele doua parti, procentul cel mai des intalnit fiind de 0,1%.
In multe cazuri, proprietarul nu cere doar chiria in avans. Prima plata consta in achitarea unei sume ce reprezinta garantia, dar si un avans. Garantia poate fi cel putin cat chiria pe o luna si maxim cuantumul chiriei pe 4 luni. In ceea ce priveste avansul, acesta poate insemna echivalentul a doua-trei luni de chirie. "Aceasta garantie se retine pentru eventualitatea facturilor neachitate la timp de catre chirias si pentru daune ce ar putea fi aduse imobilului si bunurilor", afirma expertul de la MediaCity. La sfarsitul contractului de inchiriere, dupa inventarul final, se verifica situatia imobilului si a platilor, iar restul de bani se inapoiaza chiriasului.
"Garantia se va accesa de catre proprietar doar in anumite cazuri specificate in contract, precum intarzierile la plata, acoperirea unor daune aduse apartamentului sau facturi care vin cu intarziere de 30 de zile fata de momentul predarii apartamentului. Aceasta garantie nu va compensa in nici un caz plata chiriei pe ultima luna", precizeaza expertul Esop.
Potrivit specialistilor imobiliari, data de incepere a contractului trebuie sa fie cat mai apropiata de momentul negocierii, motivul fiind ca decalajul dintre cele doua momente este perceput de catre proprietar ca o pierdere de chirie. In cazul in care chiriasul doreste rezilierea contractului de inchiriere, acesta trebuie sa anunte proprietarul cu cel putin 30 de zile inainte, pentru ca acesta sa isi poata gasi un alt chirias. In cazul in care chiriasul doreste incetarea contractului de inchiriere intocmit pe o perioada mai mare de un an, este pasibil de penalizari. "In acest caz, se poate aplica o penalitate care consta in pierderea integrala a depozitului de garantie constituit in favoarea proprietarului", afirma specialistul Esop Consulting.
Chiriile au crescut in ultima perioada. Astfel, o garsoniera in zone precum Victoriei, Unirii, 1 Mai, Tineretului se inchiriaza cu sume cuprinse intre 450 si 600 de euro/luna. Preturile scad in cartiere, iar o garsoniera intr-o zona precum Colentina sau Militari se inchiriaza pentru 300-350 de euro. La mare cautare sunt si apartamentele cu doua camere. O astfel de locuinta situata in zone bine cotate, cum ar fi Victoriei, Unirii, 1 Mai sau Tineretului, se inchiriaza cu 840-1.200 de euro/luna, in vreme ce in Colentina sau Militari se ajunge la 430-450 de euro. Pentru un apartament cu trei camere situat central se cer 880-1.900 de euro/luna, in vreme ce pentru un astfel de apartament in cartierele Bucurestiului, pretentiile proprietarului ajung la 550-650 de euro/luna.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut