Se strange surubul pe piata de leasing

Data publicarii: 12-05-2008 | Finante-Banci

Leasingul nu mai este ieftin. Cauza majora o reprezinta scumpirea refinantarii pe piata internationala pe fondul crizei de lichiditati. Si presiunile specifice pietei locale au contribuit intr-o oarecare masura, fluctuatiile cursului de schimb si majorarea inflatiei au condus la majorari succesive ale dobanzii de politica monetara.

Bancile si companiile de leasing au reactionat imediat, ridicand dobanzile creditelor oferite in moneda nationala. Nici finantarea oferita in moneda unica euro nu a fost ocolita de majorari. "Modificarile intervenite in politica de dobanzi practicata de societatile de leasing sunt rezultatul unor constrangeri existente pe piata financiar-bancara din Europa (si nu numai), cu influente directe asupra mediului intern de afaceri", au comentat oficiali ai BCR Leasing.

Criza de lichiditati existenta la nivel european a condus, in mod direct, la o scumpire a creditelor externe accesate de societatile romanesti, direct sau prin intermediul unor banci locale. Concomitent, companiile de leasing au avut grija sa introduca servicii noi, facilitati suplimentare produselor de finantare, pentru a compensa cresterile de dobanda. Astfel, dincolo de conditiile de finantare standard, facilitati suplimentare, referitoare la perioade de gratie, negocierea comisionului, extinderea duratei contractului, valoarea reziduala, scheme individuale de plata, fac parte din practica de afaceri curenta si se acorda punctual in urma unui atent proces de analiza si negociere.

"Costurile de refinantare au crescut destul de mult inca din septembrie 2007, iar noi am incercat sa temperam aceasta crestere pe care am suportat-o partial din profit, dar am ajuns la momentul in care trebuie sa o reflectam catre piata", preciza Septimiu Postelnicu, director general al UniCredit Leasing, intr-un raport al companiei, care anticipa ca in urmatoarele sase sau sapte luni va urma o crestere "in bloc" a dobanzilor, la mai multe companii de leasing, in special la cele mari.

"Dobanzile nu urca din cauza cresterii componentelor de profit, ci datorita scumpirii refinantarilor la nivel european", a explicat Postelnicu, care a adaugat ca acest fenomen se regaseste si pe piata bancara romaneasca. "Cel putin in zona leasingului auto vom vedea dobanzi de peste 8- 8,5%, ca dobanzi standard in prima jumatate a lui 2008, iar in cazul in care refinantarile internationale vor reveni la un nivel similar din anii trecuti, vom ajusta si noi nivelul dobanzilor pe piata romaneasca de leasing", a mai spus directorul general al UniCredit Leasing.

Pentru persoanele fizice, dobanzile se ridica, in prezent, la 8 - 9,5%

In cazul persoanelor fizice, acestea isi pot alege schema de finantare cea mai potrivita, in functie de durata contractului de leasing. Dobanda practicata in prezent pentru aceasta categorie de clienti variaza intre 8% p.a., pana la 9.5% p.a. la BCR Leasing IFN. Compania a ales varianta unei revizuiri sensibile ale nivelurilor dobanzilor practicate pentru persoanele juridice, majorand, de la jumatatea lunii aprilie a.c., dobanda la produsele sale de leasing cu 0,5 %. Astfel, persoanele fizice autorizate si persoanele juridice beneficiaza de o dobanda de finantare de 8% p.a., variabila, revizuibila trimestrial, in functie de cotatia indicelui EURIBOR.

In ceea ce priveste gradul de indatorare, companiile de leasing trebuie sa practice o politica echilibrata in privinta riscului de credit, vizand asigurarea unui raport optim intre profit, risc si cota de piata. De aceea, gradul de indatorare acceptat pentru persoane fizice pe piata leasingului este de 40%, conform cu reglementarile impuse de BNR prin Regulamentul 3/2007. In contextul economic actual, si Raiffeisen Leasing a majorat dobanzile, in urma cresterii costurilor de refinantare, cu un unul pana la doua puncte procentuale.

In continuare, pentru segmentul corporativ ofertele sunt personalizate in functie de activele si volumele finantate. "Dupa ce timp de multi ani la rand dobanzile s-au aflat constant in scadere, iata ca piata romaneasca de leasing se confrunta cu situatia in care dobanzile au crescut. Este important sa nu pierdem din vedere ca evolutia fireasca intr-o economie presupune, pe orizonturi mai largi de timp, atat suisuri, cat si coborasuri. Asadar, putem spune ca piata noastra inca tanara se confrunta acum pentru prima data cu aspecte cu care pietele traditionale se intalnesc tot timpul", apreciaza Mihaela Mateescu, director general Raiffeisen Leasing IFN SA.

Si Unicredit Leasing anuntase la inceputul acestui an, prin NewsIn, ca urmeaza sa majoreze dobanzile "deoarece presiunea este foarte mare" din cauza cresterii costurilor de refinantare.

Persoanele juridice pot negocia contractul, diminuand costurile cu finantarea

O intrebare pe care si-o pune majoritatea consumatorilor produselor de leasing este daca modificarile in sens ascendent ale dobanzilor practicate s-au extins si spre comisioane. "Cresterea eficientei activitatii companiei, prin monitorizarea permanenta a costurilor si aplicarea masurilor de corijare, au permis BCR Leasing mentinerea sau chiar diminuarea costurilor adiacente operatiunii de leasing. In acest sens, nu au fost operate modificari, nici ale cuantumului comisionului de management si nici ale taxei de inmatriculare, de altfel singurele costuri implicate de tranzactia de leasing", au anuntat cei de la BCR Leasing. Mai mult, clientii persoane juridice ce achizitioneaza in sistem leasing vehicule comerciale beneficiaza de reduceri ale acestor costuri.

Integral in Curierul National

Tag-uri:
Ultimele stiri pe BankNews.ro: