Cateva banci mari ar putea ajunge sa domine piata romaneasca
Data publicarii: 15-05-2008 | Finante-BanciPiata romaneasca ar putea fi dominata de un numar mic de banci, ca urmare a tendintelor de concentrare a ofertei, care se manifesta in Europa Centrala si de Est, arata o cercetare de piata a GfK Romania, prezentata intr-o conferinta pentru clienti companiei.
"Cu exceptia Poloniei si a Bulgariei, unde lucrurile incep acum sa se schimbe, la nivelul Europei Centrale si de Est numarul de banci mari s-a diminuat ca urmare a fuziunilor si achizitiilor", a declarat Alexander Zeh, sef al echipei de cercetare a pietei financiare din Europa Centrala si de Est din cadrul GfK.
Studiul prezentat de GfK Romania are ca punct de referinta aspectele economice din Austria, unde incepand cu 1995 s-a observat un fenomen de concentrare a cotelor de piata, ca urmare a proceselor de fuziune ale bancilor mari.
In 1995, piata austriaca era impartita intre sapte banci mari, iar anul trecut clientii de produse bancare aveau doar patru oferte de institutii bancare mari. In prezent, piata din Austria este dominata de bancile Erste Bank Sparkassen (rezultata in urma fuziunii Erste cu Sparkassen), Bawag-Psk, BA-CA (din fuziunea Bank Austria cu Creditanstalt) si Raiffeisen.
In schimb, pe piata din Romania activeaza circa 29 de banci, 2 institutii de economisire si creditare pentru locuinte si 13 sucursale ale institutiilor de credit din alte state membre ale Uniunii Europene.
Potrivit cercetarii efectuate de Gfk Romania, la sfarsitul anului trecut, circa 45% din populatia tarii era bancarizata, adica avea o relatie cu cel putin o banca. Spre comparatie, in Germania si Austria peste 98% din populatie apeleaza la serviciile bancilor.
Totodata, piata austriaca este stabila si conservatoare, astfel incat probabilitatea ca un client sa isi schimbe banca principala in urmatoarele luni este de numai 1%, in timp ce 92% din austrieci nu iau in calcul migrarea catre serviciile altor banci.
"In viitor va fi foarte greu pentru o banca sa atraga noi clienti sau sa faca un client sa se mute de la o banca la alta", a mai spus Alexander Zeh.
Pentru o banca, costurile pentru a castiga un client nou sunt de aproximativ sase ori mai mari decat pentru a pastra un client curent.
Studiul GfK arata ca 89% dintre romani nu vor schimba banca principala in urmatorul an, in timp ce pentru doar 9% iau in calcul aceasta posibilitate, iar 2% considera foarte probabila o migrare.
GfK Romania a realizat circa 6.000 de interviuri anual pentru cercetarea pietei financiare si a gradului de penetrare a produselor bancare.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză