Companiile din industria IT & C, la adapost de crizele financiare globale

Data publicarii: 20-05-2008 | International

Gigantii industriei tehnologice au inregistrat cresteri importante pe bursele internationale reusind sa se mentina in topul celor mai tranzactionate titluri, noteaza Adevarul. Analistii economici spun ca, in pofida instabilitatii economice, vanzarile de produse IT & C pe pietele emergente sustin activitatea companiilor de profil.

Companii precum Microsoft, Apple, Google, IBM, Intel sau Qualcomm desfasoara activitati comerciale la nivel global, dar in special in statele in curs de dezvoltare, unde cresterea economica se afla la cote importante. Si aici pot fi enumerate tari precum China sau India ori state din estul Europei. Conducerea executiva IBM anunta anul trecut intentia de a investi 1,6 miliarde de dolari in 50 de state cu economii in curs de dezvoltare, iar pe lista nu figurau tari precum Brazilia, Rusia, China sau India.

Vanzari enorme pe pietele emergente

"Parintele" motoarelor de cautare pe internet, Google, a inregistrat cresteri financiare nesemnificative pe piata din Statele Unite ale Americii, insa vanzarile internationale au acoperit acest minus pentru ca a contribuit la veniturile anuale ale companiei cu peste 40%.

EMC, unul dintre gigantii pietei de produse destinate stocarii de informatie, a inregistrat o crestere a vanzarilor la nivel international de peste 20%. Multi dintre managerii companiilor de top din industrie sunt cat se poate de increzatori in succesul produselor IT&C destinate uzului casnic. "Vanzarile de pe piata din Asia au explodat, in Estul Mijlociu stam bine, in Europa, cam la fel, in timp ce in Statele Unite vanzarile sunt destul de slabe", spune Michael Dell, presedintele companiei de calculatoare cu acelasi nume.

"Actionarii sunt panicati pentru ca in America vanzarile merg foarte prost, insa cresterea inregistrata in Europa de Est ne-a dat previziunile peste cap", spune Carol Bartz, presedintele Autodesk, unul dintre liderii in programe software de design.

Un al doilea motiv pentru care companiile IT&C inregistreaza succes dupa succes este reprezentat de atitudinea deschisa fata de absolut tot ce este nou. Analistii spun ca nu tot ce este nou se vinde extraordinar, insa clienti pentru produse IT de ultima generatie exista absolut peste tot, chiar si in state unde puterea de cumparare este cu mult sub cea din America sau Uniunea Europeana.

Internetul pe mobil, o banalitate

Poate ca nu ai neaparata nevoie de ultimul model de frigider construit din cine stie ce materiale folosite de NASA pentru rachete, insa nu poti pleca in concediu sau calatorie de afaceri fara conexiunea DSL pe telefonul mobil. Conform unor studii de specialitate, consumatorii vor cheltui mai putini bani pe mobilier, imbracaminte sau restaurante, insa vor renunta cu greu la achizitionarea unui joc video. Una dintre cele mai mari companii de telecomunicatii din SUA, AT&T, a inregistrat profituri mai mari cu 22% pe sectorul serviciilor de telefonie mobila, in timp ce un alt provider american de telefonie mobila, Verizon, si-a marit veniturile cu aproape 10%.

Tot mai multi manageri de top realizeaza ca, daca investesti intr-o companie IT&C, poate fi o modalitate de a-ti salva banii.

Totusi, majoritatea analistilor se tem ca actuala explozie a vanzarilor de produse IT sa nu fie un balon de sapun, confruntandu-se cu acelasi fenomen cu care au avut de-a face companiile de internet la inceputul anilor 2000, cand firmele din Sillicon Valley declarau pe banda falimentul, pentru ca nimeni nu mai era interesat sa cumpere tehnologie, fie ca era vorba de software sau hardware.

Criza dotcom se poate reintoarce

Trezorierul IBM, Jesse Green, nu este de acord cu cei care privesc dezvoltarea IT ca pe o noua Apocalipsa. "Din 2001 si pana in 2004, industria IT producea mai mult decat putea acapara piata, fenomenul fiind aproape identic cu criza dotcom", spune Green. "Toti am trecut prin clipele de cosmar de la inceputul anilor 2000, si cred ca de data aceasta managerii companiilor din industria de profil vor avea capacitatea de a trece peste un astfel de soc, pentru ca trebuie sa investesti in tehnologie pentru a oferi servicii de calitate", considera trezorierul IBM. Marea oportunitate pentru industria IT&C o reprezinta faptul ca populatia globului inca nu este conectata la o sursa de informatie.

Conform analistilor de la compania americana JP Morgan, 71% din americani au o conexiune la internet, insa cifra reprezinta numai 20% din total. Insa diferentele sunt pe cale sa se reduca, in mare parte datorita faptului ca in urmatorii ani acoperirea retelei de internet va creste cu aproximativ 20%.

Integral in Adevarul