Presa scrisa ataca nisa de business
Data publicarii: Astazi, 30-05-2008 | MediaPublicatiile cu profil economic au atras in primele patru luni ale anului un volum net de publicitate de 6 milioane de euro, noteaza Adevarul. Segmentul de presa economica a cunoscut in ultimii trei ani o dezvoltare agresiva. Publicitatea atrasa in primele patru luni a fost cu 35% mai mare fata de anul trecut.
In deceniul trecut, ziarul "Bursa" (1991) si revista "Capital" (lansata in 1992 de Ringier) au trait in liniste pe aceasta piata. Cand Publimedia International (divizia de print a Media Pro) a lansat, in anul 1999, "Ziarul Financiar", pozitionandu-l ca pe un cotidian de stiri si informatii, concurenta s-a dezmortit.
Odata cu dezvoltarea mediului economic din tara, cererea de informatii a crescut simtitor, noi generatii de manageri si angajati din acest domeniu complex fiind principalii consumatori. Pe de alta parte, editorii au intuit faptul ca un produs bine asezat pe acest segment poate sa atraga importante bugete de publicitate. Incet-incet, lumea presei de business a inceput sa se aglomereze. Publimedia a lansat revista "Business Magazin". Grupul Intact a descoperit tarziu oportunitatea si a lansat in 2005 revista "Saptamana Financiara", pozitionand-o ca fiind principalul concurent al liderului "Capital".
Cu o politica de marketing foarte agresiva (sustinuta si prin campanii pe televiziunile trustului), "Saptamana" a reusit sa se apropie de "Capital" in sondajele de audienta.
Nici grupul Realitatea-Catavencu nu a ramas spectator la lupta care s-a deschis in arena de business, lansand in mai 2007 ziarul "Business Standard", cu intentia clara de a ataca suprematia "Ziarului Financiar". Cu cateva luni mai devreme, trustul lui Sorin Ovidiu Vantu intrase pe piata cu "Money Express", saptamanal care viza duelul "Capital" - "Saptamana Financiara" - "Business Magazin". Sa mai amintim si saptamanalul "BusinessWeek", editia pentru Romania a celebrei publicatii internationale, editat de Business Media Group (BMG).
Presa economica, in vizorul "mogulilor"
La inceputul acestui an, Intact revine in forta, lansand ziarul "Financiarul" care, fireste, incearca "sa le faca probleme" cotidienelor deja amintite. Interesant de observat este faptul ca trei dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri - Adrian Sarbu, Dan Voiculescu si Sorin Ovidiu Vantu - si-au dezvoltat produse media puternice in domeniul economic.
Ultimul a riscat, intrand curajos pe piata tv cu postul de nisa The Money Channel (1 mai 2007). In afara produselor media specializate, ziarele de calitate si-au dezvoltat sectiuni si caiete pe teme economice, Adevarul Financiar si Romania libera. Acestea concureaza publicatiile deja consacrate de pe aceasta piata.
In aceste conditii, presa economica a devenit una dintre cele mai disputate categorii din businessul autohton de media. Acest lucru se reflecta si in volumul de publicitate atras de aceste titluri. Conform monitorizarilor Alfa Cont, in primele patru luni ale acestui an, volumul brut de publicitate atras de toate publicatiile amintite s-a ridicat la 13,2 milioane de euro (calcul realizat pe baza tarifelor lista de publicitate). Bugetul brut este cu 35% mai mare decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. Volumul net estimat (aplicand un discount mediu) este de 6 milioane de euro.
Sponsorii nu trebuie deranjati
De asemenea, numarul de machete publicitare (excluzand barterele) aparut in presa economica s-a ridicat la 7.164, cu 18% mai mare decat cel din primele patru luni ale anului 2007. Principalii clienti publicitari sunt producatorii si dealerii de automobile, bancile si telecomunicatiile. Oferta de publicatii de business este departe de a fi suprasaturata. Exista destule nise si pozitii inca neocupate pe piata, in ciuda numarului mare de tilturi existente.
Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata si analist economic, considera ca presa economica este, in general, corecta, oferind multe informatii ultile si interesante. "Uneori insa, interpretarea acestor informatii este facuta si in functie de interesele de publicitate, legate de principalii sponsori", declara Voinea. El ofera un exemplu legat de pensiile private: "Este greu sa critici pilonul II, cand ai multa publicitate de la principalii actori din sistem". In ceea ce priveste profesionalismul jurnalistilor din domeniul economic, Voinea este de parere ca acestia sunt, de multe ori, mai pregatiti decat cei care iau deciziile de politica macroeconomica.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri