Presa scrisa ataca nisa de business
Data publicarii: 30-05-2008 | MediaPublicatiile cu profil economic au atras in primele patru luni ale anului un volum net de publicitate de 6 milioane de euro, noteaza Adevarul. Segmentul de presa economica a cunoscut in ultimii trei ani o dezvoltare agresiva. Publicitatea atrasa in primele patru luni a fost cu 35% mai mare fata de anul trecut.
In deceniul trecut, ziarul "Bursa" (1991) si revista "Capital" (lansata in 1992 de Ringier) au trait in liniste pe aceasta piata. Cand Publimedia International (divizia de print a Media Pro) a lansat, in anul 1999, "Ziarul Financiar", pozitionandu-l ca pe un cotidian de stiri si informatii, concurenta s-a dezmortit.
Odata cu dezvoltarea mediului economic din tara, cererea de informatii a crescut simtitor, noi generatii de manageri si angajati din acest domeniu complex fiind principalii consumatori. Pe de alta parte, editorii au intuit faptul ca un produs bine asezat pe acest segment poate sa atraga importante bugete de publicitate. Incet-incet, lumea presei de business a inceput sa se aglomereze. Publimedia a lansat revista "Business Magazin". Grupul Intact a descoperit tarziu oportunitatea si a lansat in 2005 revista "Saptamana Financiara", pozitionand-o ca fiind principalul concurent al liderului "Capital".
Cu o politica de marketing foarte agresiva (sustinuta si prin campanii pe televiziunile trustului), "Saptamana" a reusit sa se apropie de "Capital" in sondajele de audienta.
Nici grupul Realitatea-Catavencu nu a ramas spectator la lupta care s-a deschis in arena de business, lansand in mai 2007 ziarul "Business Standard", cu intentia clara de a ataca suprematia "Ziarului Financiar". Cu cateva luni mai devreme, trustul lui Sorin Ovidiu Vantu intrase pe piata cu "Money Express", saptamanal care viza duelul "Capital" - "Saptamana Financiara" - "Business Magazin". Sa mai amintim si saptamanalul "BusinessWeek", editia pentru Romania a celebrei publicatii internationale, editat de Business Media Group (BMG).
Presa economica, in vizorul "mogulilor"
La inceputul acestui an, Intact revine in forta, lansand ziarul "Financiarul" care, fireste, incearca "sa le faca probleme" cotidienelor deja amintite. Interesant de observat este faptul ca trei dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri - Adrian Sarbu, Dan Voiculescu si Sorin Ovidiu Vantu - si-au dezvoltat produse media puternice in domeniul economic.
Ultimul a riscat, intrand curajos pe piata tv cu postul de nisa The Money Channel (1 mai 2007). In afara produselor media specializate, ziarele de calitate si-au dezvoltat sectiuni si caiete pe teme economice, Adevarul Financiar si Romania libera. Acestea concureaza publicatiile deja consacrate de pe aceasta piata.
In aceste conditii, presa economica a devenit una dintre cele mai disputate categorii din businessul autohton de media. Acest lucru se reflecta si in volumul de publicitate atras de aceste titluri. Conform monitorizarilor Alfa Cont, in primele patru luni ale acestui an, volumul brut de publicitate atras de toate publicatiile amintite s-a ridicat la 13,2 milioane de euro (calcul realizat pe baza tarifelor lista de publicitate). Bugetul brut este cu 35% mai mare decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. Volumul net estimat (aplicand un discount mediu) este de 6 milioane de euro.
Sponsorii nu trebuie deranjati
De asemenea, numarul de machete publicitare (excluzand barterele) aparut in presa economica s-a ridicat la 7.164, cu 18% mai mare decat cel din primele patru luni ale anului 2007. Principalii clienti publicitari sunt producatorii si dealerii de automobile, bancile si telecomunicatiile. Oferta de publicatii de business este departe de a fi suprasaturata. Exista destule nise si pozitii inca neocupate pe piata, in ciuda numarului mare de tilturi existente.
Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata si analist economic, considera ca presa economica este, in general, corecta, oferind multe informatii ultile si interesante. "Uneori insa, interpretarea acestor informatii este facuta si in functie de interesele de publicitate, legate de principalii sponsori", declara Voinea. El ofera un exemplu legat de pensiile private: "Este greu sa critici pilonul II, cand ai multa publicitate de la principalii actori din sistem". In ceea ce priveste profesionalismul jurnalistilor din domeniul economic, Voinea este de parere ca acestia sunt, de multe ori, mai pregatiti decat cei care iau deciziile de politica macroeconomica.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză