Presa scrisa ataca nisa de business
Data publicarii: 30-05-2008 | MediaPublicatiile cu profil economic au atras in primele patru luni ale anului un volum net de publicitate de 6 milioane de euro, noteaza Adevarul. Segmentul de presa economica a cunoscut in ultimii trei ani o dezvoltare agresiva. Publicitatea atrasa in primele patru luni a fost cu 35% mai mare fata de anul trecut.
In deceniul trecut, ziarul "Bursa" (1991) si revista "Capital" (lansata in 1992 de Ringier) au trait in liniste pe aceasta piata. Cand Publimedia International (divizia de print a Media Pro) a lansat, in anul 1999, "Ziarul Financiar", pozitionandu-l ca pe un cotidian de stiri si informatii, concurenta s-a dezmortit.
Odata cu dezvoltarea mediului economic din tara, cererea de informatii a crescut simtitor, noi generatii de manageri si angajati din acest domeniu complex fiind principalii consumatori. Pe de alta parte, editorii au intuit faptul ca un produs bine asezat pe acest segment poate sa atraga importante bugete de publicitate. Incet-incet, lumea presei de business a inceput sa se aglomereze. Publimedia a lansat revista "Business Magazin". Grupul Intact a descoperit tarziu oportunitatea si a lansat in 2005 revista "Saptamana Financiara", pozitionand-o ca fiind principalul concurent al liderului "Capital".
Cu o politica de marketing foarte agresiva (sustinuta si prin campanii pe televiziunile trustului), "Saptamana" a reusit sa se apropie de "Capital" in sondajele de audienta.
Nici grupul Realitatea-Catavencu nu a ramas spectator la lupta care s-a deschis in arena de business, lansand in mai 2007 ziarul "Business Standard", cu intentia clara de a ataca suprematia "Ziarului Financiar". Cu cateva luni mai devreme, trustul lui Sorin Ovidiu Vantu intrase pe piata cu "Money Express", saptamanal care viza duelul "Capital" - "Saptamana Financiara" - "Business Magazin". Sa mai amintim si saptamanalul "BusinessWeek", editia pentru Romania a celebrei publicatii internationale, editat de Business Media Group (BMG).
Presa economica, in vizorul "mogulilor"
La inceputul acestui an, Intact revine in forta, lansand ziarul "Financiarul" care, fireste, incearca "sa le faca probleme" cotidienelor deja amintite. Interesant de observat este faptul ca trei dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri - Adrian Sarbu, Dan Voiculescu si Sorin Ovidiu Vantu - si-au dezvoltat produse media puternice in domeniul economic.
Ultimul a riscat, intrand curajos pe piata tv cu postul de nisa The Money Channel (1 mai 2007). In afara produselor media specializate, ziarele de calitate si-au dezvoltat sectiuni si caiete pe teme economice, Adevarul Financiar si Romania libera. Acestea concureaza publicatiile deja consacrate de pe aceasta piata.
In aceste conditii, presa economica a devenit una dintre cele mai disputate categorii din businessul autohton de media. Acest lucru se reflecta si in volumul de publicitate atras de aceste titluri. Conform monitorizarilor Alfa Cont, in primele patru luni ale acestui an, volumul brut de publicitate atras de toate publicatiile amintite s-a ridicat la 13,2 milioane de euro (calcul realizat pe baza tarifelor lista de publicitate). Bugetul brut este cu 35% mai mare decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului trecut. Volumul net estimat (aplicand un discount mediu) este de 6 milioane de euro.
Sponsorii nu trebuie deranjati
De asemenea, numarul de machete publicitare (excluzand barterele) aparut in presa economica s-a ridicat la 7.164, cu 18% mai mare decat cel din primele patru luni ale anului 2007. Principalii clienti publicitari sunt producatorii si dealerii de automobile, bancile si telecomunicatiile. Oferta de publicatii de business este departe de a fi suprasaturata. Exista destule nise si pozitii inca neocupate pe piata, in ciuda numarului mare de tilturi existente.
Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicata si analist economic, considera ca presa economica este, in general, corecta, oferind multe informatii ultile si interesante. "Uneori insa, interpretarea acestor informatii este facuta si in functie de interesele de publicitate, legate de principalii sponsori", declara Voinea. El ofera un exemplu legat de pensiile private: "Este greu sa critici pilonul II, cand ai multa publicitate de la principalii actori din sistem". In ceea ce priveste profesionalismul jurnalistilor din domeniul economic, Voinea este de parere ca acestia sunt, de multe ori, mai pregatiti decat cei care iau deciziile de politica macroeconomica.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private