Mai multe optiuni si costuri mai scazute pentru clientii bancilor
Data publicarii: 06-06-2008 | Finante-BanciParlamentul European a adoptat, la 5 iunie 2008, doua rapoarte cu privire la servicii bancare si financiare, elaborate de Gianni Pittela (PSE, Italia) si Otmar Karas (PPE-DE, Austria). Accesul la servicii financiare de baza, cum ar fi deschiderea unui cont bancar, "reprezinta un drept" al fiecarui cetatean.
Raportul Pitella solicita Comisiei facilitarea mobilitatii consumatorilor si monitorizarea progreselor inregistrate de statele membre in ceea ce priveste usurinta consumatorilor de a schimba operatorul, consolidand astfel concurenta sanatoasa dintre operatori. In plus, raportul recomanda autorizarea taxelor de inchidere a unui cont, doar daca acestea sunt "deplin justificate". Deputatii se opun tuturor legaturilor contractuale care nu sunt necesare si care impiedica mobilitatea consumatorilor.
Informarea consumatorilor reprezinta o premisa fundamentala pentru a "asigura concurenta dintre banci", deputatii solicitand oferirea consumatorilor de informatii de o calitate si lizibilitate mai buna care "favorizeaza calitatea in defavoarea cantitatii".
Comisiei Europene i se solicita sa garanteze faptul ca sectorul bancar furnizeaza consumatorilor, inainte de a-si deschide un cont, un document sintetic care enumara toate costurile aferente, intr-un mod comparabil in intreaga Uniune.
Deputatii europeni recomanda, de asemenea, "crearea unui standard european unic" prin care furnizorul de servicii bancare sa ofere consumatorului informatii privind produsele de baza, costurile si conditiile aferente acestora, in scopul permiterii unei comparatii usoare si transparente. Acestia mai sugereaza sectorului bancar sa studieze fezabilitatea crearii unui motor european de cautare care sa permita o comparatie transfrontaliera usoara si gratuita.
Firmele mici apeleaza rar la serviciile financiare transfrontaliere
Serviciile financiare pentru persoanele fizice sunt din punct de vedere macroeconomic foarte importante, tinand cont ca cifra de afaceri a bancilor cu servicii financiare cu amanuntul reprezinta 2% din PIB-ul UE anual. In plus, fenomenul imbatranirii populatiei duce la o crestere a cererii pentru produse bancare, de asigurari de sanatate si pensii facultative.
In raportul redactat de Othmar KARAS (PPE-DE, Austria) se constata ca nu doar persoanele fizice, ci si intreprinderile mici apeleaza intr-o masura mai mica la serviciile financiare transfrontaliere. De aceea, este important ca si aceste intreprinderi sa beneficieze de avantajele pietei unice, ceea ce presupune includerea IMM-urilor in sfera de aplicare a legislatiei de protectie a consumatorilor.
O piata unica in domeniul serviciilor financiare pentru consumatori poate fi realizata numai prin masuri care ofera un mediu sigur, atat in ceea ce priveste cererea, cat si oferta. Astfel de masuri trebuie elaborate astfel incat sa permita aparitia unor noi produse, servicii si actori pe piata. Raportul releva faptul ca diferentele din dreptul fiscal reprezinta unul dintre cele mai importante impedimente in calea realizarii pietei unice si se reaminteste statelor membre responsabilitatea majora care le revine in acest domeniu.
Luand in considerare concluziile care se impun in urma recentelor cazuri de turbulente din sectorul serviciilor bancare cu amanuntul, precum Northern Rock, IKB, Sachsen LB, Societe Generale, ca sistemele de remunerare din sectorul bancar trebuie reorganizate pe baza obiectivelor pe termen lung si a orientarilor emise de autoritatile de supraveghere pentru a combate intr-un mod mai eficient fenomenul riscului moral si pentru a consolida rolul sistemelor de gestiune prudenta a riscului.
Potrivit raportului Parlamentului European, consumatorii ar trebui sa aiba acces la mecanisme extrajudiciare de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) legate de serviciile financiare.
In acest sens, se solicita statelor membre sa promoveze cunoasterea sistemului FIN-NET de catre consumatori. FIN-NET ar trebui sa aiba un rol-cheie in coordonarea informatiilor destinate publicului privind accesul la mecanisme de recurs si de solutionare alternativa a litigiilor, in special in ceea ce priveste serviciile financiare transfrontaliere.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii