Capcanele vacantelor ieftine in strainatate
Data publicarii: 07-06-2008 | TurismPeste 70% din plangerile turistilor romani se refera la excursiile ieftine in strainatate, noteaza Evenimentul Zilei. Acestia sunt nemultumiti, in special, de cazare si de transportul cu autocarul. O posibila epidemie de bruceloza, boala infectioasa grava, a produs panica printre turistii romani care intentioneaza sa-si petreaca vacanta in Grecia. Vestea a luat amploare dupa ce presa a informat, joi, ca autoritatile bulgare si-au avertizat cetatenii sa renunte temporar la calatoriile in tara vecina.
Agentiile de turism din Romania le transmit clientilor sa nu-si faca probleme si sa plece in concediu asa cum au stabilit, deoarece s-a semnalat doar un focar izolat de imbolnavire.
Potrivit Asociatiei Agentiilor de Turism, pe 22 mai, 40 de persoane au fost infectate cu bruceloza dupa ce au consumat alimente din gospodarii rurale, pe Insula Thassos.
De atunci, nu au mai fost inregistrate alte cazuri, dar exista ingrijorarea ca boala s-ar putea raspandi pe continent, in regiunea Kavala, aflata la granita cu Bulgaria. Informatia a fost confirmata si de Cristian Boiangiu, purtator de cuvant al Ministerului Afacerilor Externe, si de consulatul roman din Thessaloniki. Bruceloza e o boala infectioasa care se transmite la om prin consumul de carne si lactate neprelucrate corespunzator si provenite de la animale bolnave - vaci, oi sau capre. Boala are o perioada de incubatie de 12-14 zile (deci semnele pot aparea si dupa intoarcerea acasa) si debuteaza cu febra, dureri de cap si frisoane.
Grecii nu-si fac probleme
Mesajul bulgarilor, transmis de presa romana, i-a speriat pe turistii autohtoni, care au asaltat agentiile cu zeci de telefoane. Acestea au luat legatura cu partenerii lor din regiunea afectata, care s-au aratat uimiti de efectul intarziat al incidentului, aparut doar intr-un ziar local din Thassos. "Oficialii greci nu in- telegeau despre ce e vorba. Si autoritatile romane de acolo ne-au asigurat ca lucrurile se afla sub control", sustine Marius Usturoiu, de la agentia Mareea, care a trimis in Grecia 500 de romani.
"Ne-au sunat atat turistii care vor sa plece in Grecia, cat si rudele celor care se afla acum acolo. Le-am spus ca nici nu se pune problema de o epidemie", spune Cristian Pandel, directorul Christian Tour. Compania are circa 100 de turisti chiar pe Insula Thassos si alti 900 in alte regiuni din tara. Agentii le recomanda turistilor sa nu consume alimente de la producatori neautorizati.
Romanii vor lux afara, la preturi din tara
Peste 70% din plangerile scrise pe care le primesc agentiile se refera la excursiile ieftine in strainatate, spun operatorii de turism, confirmati de reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC).
Asta nu pentru ca hotelurile romanesti ar fi mai bune, ci pentru ca, de cele mai multe ori, problemele aparute aici se rezolva la fata locului. "Anul trecut am avut circa 50 de plangeri, care se refereau, in special, la excursiile in strainatate", spune Constantin Cerbulescu, director ANPC.
Vacantele cu autocarul ajung cel mai des pe masa autoritatilor. "In ultima perioada, am avut multe cazuri cu agentii acuzate ca au lasat turisti fara cazare, s-a defectat autocarul, au fost probleme cu soferii. Am si ridicat licenta uneia dintre ele", admite Lucia Morariu, secretar de stat in Ministerul pentru Turism. In privinta destinatiilor interne, cele mai multe probleme sunt pe litoral.
Prostia se plateste
Pe de alta parte, consumatorii sunt, de multe ori, neglijenti la achizitionarea pachetelor turistice si ajung in postura de a nu-si putea recupera pierderile. Un exemplu este cazul celor 100 de elevi plecati in Franta prin agentia Avangarde. Ajunsi in Paris, ei au constatat ca firma nu le achitase cazarea. Autoritatile au retras licenta agentiei, dar patitii nu pot cere despagubiri pentru ca cele doua profesoare care au achitat pachetul nu au niciun act care sa demonstreze asta. Ele au povestit autoritatilor ca au livrat banii intr-un cont al contabilei de la firma, lucru pe care il mai facusera si anii trecuti.
Stele multe pe bani putini
Operatorii spun ca multe probleme provin din deficientele de informare si asteptarile clientilor, care depasesc realitatea. "Unii turisti platesc servicii la un anumit nivel si se asteapta sa primeasca mult mai mult", exemplifica Ciprian Enea, consultant besttourism.ro.
"Stelele au un rol orientativ si sunt obtinute pe baza unui barem pe care trebuie sa-l atinga o structura de cazare, calculat dupa: spatiul camerei, al zonelor de masa si agrement, numarul pieselor de mobilier si pozitia fata de obiectivul turistic", lamureste Ciprian Enea.
De exemplu, la Londra, amplasarea hotelului atarna mai greu decat calitatea serviciilor. Un hotel de patru stele din centru poate oferi conditii de trei stele de la noi, dar la un pret mult mai mare.
Vorba dulce mult aduce
Agentia de turism e prima la care ajung plangerile. Daca problema nu se rezolva, intra in scena autoritatile din turism si Protectia Consumatorului. Operatorii incearca sa evite asta si spun ca turistul trebuie sa primeasca un raspuns politicos. "Ii spui ca regreti si ai sa verifici ce s-a intamplat. Daca nu are dreptate, ii aduci argumente, dar daca are dreptate, incerci sa-i restitui cat poti mai mult din suma achitata", spune Alin Burcea, director la Paralela 45.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial
- Schneider Electric furnizeaza solutii de smart metering, mentenanta si cloud hosting pentru CTP
- Leul se apreciază puternic după alegerile prezidențiale: Euro coboară la 5,03 lei, dolarul sub 4,47 lei
- eJobs: 63,6% dintre angajați traversează, în prezent, o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional
- Holcim România, investiție de peste 5 mil. euro într-o linie de producție nisip de calcar în Turda
- Novotel își consolidează prezența în România printr - un nou hotel la Timișoara
- Floreasca Park atrage un nou chiriaș: Leroy Merlin a contractat aproximativ 4.000 metri pătrați în clădire, una dintre cele mai mari tranzacții de închiriere din acest an