Top managerii romani merg la serviciu cu jeep-ul
Data publicarii: 12-06-2008 | HR/CariereAudi A 6 este masina preferata de catre directorii de companii din Romania, Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria si Bulgaria. In plus, top managerii companiilor romanesti folosesc ca masina de serviciu VW Touareg si Peugeot 607, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Mercer.
La nivel de senior management, romanii primesc de la companie VW Passat, Ford Mondeo si Audi A4, in timp ce directorii cehi si polonezi merg pe mana Skodei Octavia, cei din Ungaria folosesc preponderent Ford Mondeo, iar bulgarii vor Toyota Avensis, Audi A4 sau Citroen C5. "Nu intamplator, jeep-ul se afla printre preferintele top managerilor romani. La noi, si chiar in unele tari din regiune, masina este, in primul rand, un element de statut si de imagine publica, cu cat e mai somptuoasa, cu atat mai bine", a declarat Oana Botolan, country manager al firmei Consulteam, partenerul pe plan local al Mercer.
Doua dintre cele trei masini folosite de sefii companiilor romanesti - VW Touareg, cu un pret mediu de 43.000 euro, si Audi A6, care costa 69.000 euro - sunt distribuite pe piata locala de Porsche Romania, cel mai mare importator auto local, cu o cifra de afaceri de peste un mld. euro anul trecut. Printre top managerii locali care conduc Touareg se numara Mariana Gheorghe si ceilalti membri ai boardului Petrom, CEO-ul Cosmote, Stephanos Teocharopoulos, sau Paul Nuber, seful Nestle.
Si alti directori prefera masini de teren, de exemplu, directorul general al Distrigaz Sud, Bernard Arnaud, conduce o Honda CRV. Membrii boardului JTI Romania detin ca masina de serviciu modelul BMW X5, iar top managerii din board-urile Metro si Real se folosesc de masini Grand Cheroke.
Potrivit studiului Mercer, companiile din Romania ofera top managerilor posibilitatea de a-si schimba masina la 150.000 de kilometri, iar perioada de timp in care acestia isi iau alta masina de serviciu este de patru ani.
Anul acesta 86% dintre companiile de pe piata locala au oferit masina de serviciu angajatilor, fata de 91% anul trecut. Totusi, fata de anul precedent a crescut numarul companiilor care ofera masina de serviciu pentru pozitiile chestionate. Astfel, numarul companiilor care fac acest lucru a crescut cu 2% pentru pozitiile de top management, 3% pentru senior management, 4% junior management, 2% vanzari, in timp ce cresterea cea mai mare s‑a inregistrat in randul firmelor care ofera automobile pentru celelalte categorii de angajati 13%.
Un alt lucru interesant spre deosebire de anul precedent este scaderea procentajului firmelor care ofera angajatilor posibilitatea de a cumpara masina de serviciu, daca anul trecut 66% ofereau aceasta posibilitate, in 2008, doar 58% ii lasa pe angajati sa-si cumpere automobilele. In ceea ce priveste preferintele la nivel de top management, noutatea o reprezinta Peugeot 607, care nu se regasea pe lista acestora anul trecut.
La senior management preferintele au ramas aceleasi, in timp ce manageri juniori au inlocuit Volkswagwnul Golf cu Passat, Fordul Focus cu Renault Clio si Skoda Octavia.
Echipele de vanzari din Romania folosesc preponderent VW Polo si Skoda Octavia, in timp ce celelalte categorii de angajati au renuntat la Dacie pentru VW Polo. Agentii de vanzari din Cehia si Polonia folosesc Skoda Fabia in timp ce "vanzatorii" din Ungaria au ca masina de serviciu Ford Focus. Bulgarii au mai multe optiuni: Opel Astra, Toyota Corolla si Ford Focus.
Potrivit studiului, 84% dintre firme ofera posibilitatea top managerilor sa foloseasca masina in interes personal, 81% dau aceasta posibilitate middle managerilor, 76% juniorilor, 60% vanzarilor si 57% altor categorii de angajati.
Procentajul companiilor care dau masina doar in interes de serviciu este mult mai mic, 16% pentru top management, 19% pentru senior manageri, 24% juniori manageri, 40% vanzari, 43% alte categorii.
Companiile acopera si costurile de consum in interes personal, pentru top manageri 69% dintre firme fac acest lucru, pentru pozitiile de seniori 60% dintre firme suporta aceste cheltuieli, 46% platesc benzina juniorilor, 31% celor din vanzari si 44% acopera costurile pentru alte categorii de angajati.
Companiile din Slovacia si Polonia sunt pe primul loc in ceea ce priveste acoperirea costurilor de consum pentru uzul personal al top managerilor, 95% dintre ele suporta aceste cheltuieli, iar cel mai putin o fac firmele din Cehia 51%.
In regiune, Romania este pe ultimul loc, la egalitate cu Bulgaria, in ceea ce priveste numarul companiilor care ofera masina de serviciu, primul loc este detinut de Slovacia, unde 100% dintre companii fac acest lucru, urmeaza Polonia si Cehia cu un procentaj de 95% si Ungaria cu 90%.
De asemenea, Romania se afla pe ultimul loc in ceea ce priveste procentajul top managerilor care primesc automobil care poate fi folosit si pentru uz personal, la egalitate cu Ungaria, surprinzator este faptul ca Bulgaria detine primul loc, cu un procentaj de 97%.
Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor