Liderii romani conduc prin pedepse
Data publicarii: 13-06-2008 | HR/CariereLiderii din companiile romanesti sunt inclinati sa se impuna prin evidentierea elementelor care nu merg bine in organizatie si prin pedepsirea greselilor, mai mult decat prin exemplificarea modului in care lucrurile ar trebui facute, aceasta este una dintre concluziile consultantilor de la Human Synergistics, pe baza procesarii datelor provenite de la companiile de pe piata locala.
Din chestionarele completate de top managerii locali, stilul romanesc de leadership reiese ca fiind, in mare parte, "restrictiv", bazat pe accentuarea componentelor de putere, subordonare si respectare a conventiilor. In Europa de Vest, liderii sunt mai degraba "prescriptivi", accentuand obiectivele catre care echipa se indreapta si ceea ce trebuie facut pentru a le atinge.
"Managerii romani valorizeaza competitia interna. Problema este ca aceasta strategie de leadership nu da rezultatele pe care ei si le doresc", spune Adrian Stanciu, managing partner la Human Synegistics.
Impactul unui lider restrictiv in organizatie este generarea unei atitudini defensive din partea angajatilor, "oamenii se feresc, evita asumarea responsabilitatii, fac doar ceea ce li se cere pentru a nu intra in morisca luptei interne. Feedbackul negativ creeaza frica", spune Adrian Stanciu. Paradoxal este ca modul in care liderul roman percepe organizatia ideala este ca fiind condusa printr-o strategie de leadership de tip prescriptiv; in pratica insa, devin lideri autoritari, care conduc prin apel la forta. "Este specific pentru Romania faptul ca idealurile liderilor sunt mai agresive decat in Occident, se valorizeaza agresiunea, lupta, societatea hipercompetitiva. Pentru oameni, este mai important sa demonstreze ceva decat sa se arate asa cum sunt", explica Stanciu.
Diferenta fata de stilurile de management de la nivel Occidental este legata de faptul ca in Romania exista o centrare puternica pe individ, "o abordare egocentrica, oamenii cred ca ei se afla la un anumit nivel, iar cei din jur nu se ridica la nivelul respectiv", spune Stanciu.
In plus, romanii performeaza mai bine in legatura cu "tot ceea ce tine de sarcina si sunt mai slabi la capitolul relatie, angajament individual. Romanii nu valorizeaza inteligenta emotionala, motivarea; in schimb, credem in tarie, in forta datelor", mentioneaza consultantul.
Business Standard
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut