Metoda semaforului, pentru reducerea porcariilor alimentare
Data publicarii: 13-06-2008 | LifestyleIngredientele nesanatoase - scrise cu rosu, cele sanatoase - cu verde. Parlamentarii europeni, medicii si reprezentantii industriei alimentare vor un sistem comun, simplu si inteligibil pentru toti consumatorii, noteaza Gandul.
80 la suta dintre consumatorii europeni au declarat ca nu inteleg sistemul actual de etichetare a produselor alimentare si vor inlocuirea lui cu unul mai eficient, conform unui studiu al Biroului Organizatiilor de Consumatori Europeni (BEUC). Datele au fost prezentate in cadrul dezbaterii publice "Etichetarea eficienta in lupta cu obezitatea", organizat la Parlamentul European de catre europarlamentarul roman Magor Imre Csibi, vicepresedintele Comisiei pentru Mediu, Sanatate Publica si Siguranta Alimentara.
La eveniment au participat reprezentanti ai Comisiei Europene, organizatiilor de consumatori, producatori si medici. Acestia au incercat sa ajunga la o intelegere privind maniera cea mai eficienta de etichetare a produselor alimentare, astfel incat sa vina in ajutorul celor care vor sa aiba o dieta echilibrata si sanatoasa, si sa cunoasca aportul zilnic de diferiti nutrienti. Participantii au discutat despre o ierarhizare a acestora, precum si locul de prezentare al lor pe eticheta.
Succesul modelului englezesc
Foarte populara s-a dovedit metoda adoptata deja de Marea Britanie, care a elaborat o prezentare tip "semafor". Aceasta prevede ca ingredientele si produsele nesanatoase sa fie prezentate cu/pe fond rosu, cele normale cu galben si cele mai sanatoase cu verde. "Codul culorilor este foarte relevant si eficient. In doar 3 luni de la implementare s-a observat o crestere cu 10 procente la vanzarea produselor verzi si o scadere cu 12 procente la cele rosii. In plus, aceasta maniera de etichetare s-a dovedit a fi un stimulent si pentru producatori, de a face alimente mai sanatoase", a explicat Rosemary Hignett de la Agentia pentru Standarde Alimentare.
O problema destul de controversata a fost cea privind modul in care vor fi trecute ingredientele pe eticheta. Studiile arata ca majoritatea consumatorilor doresc ca acestea sa fie prezentate pe fata produsului. Cea mai eficienta metoda ar fi a tabelului, care sa prezinte informatiile despre calorii, grasimi, carbohidrati, ingrediente saturate, sare si zahar. Optionale sunt informatiile despre ingredientii alergeni, grasimile trans, fibre si proteine, desi se doreste includerea celor doua din urma pe lista obligatorie. Nu s-a stabilit inca daca pe etichete vor fi trecute atat tara de origine a produsului, cat si tara de origine a ingredientelor folosite.
Producatorii vor sa le invatam "hieroglifele" la scoala
Cei prezenti la dezbaterea publica au recunoscut unanim ca toate informatiile ar trebui notate cu caractere de minimum 3 milimetri, sa existe un contrast insemnat intre fond si caractere, iar informatiile facultative sa nu ocupe locul si spatiul celor optionale.
Partile nu au reusit sa se inteleaga deloc asupra unitatii de masura in care vor fi trecute informatiile, daca ar trebui prezentate pe suta de grame de produs, pe portie sau procent din doza zilnica recomandata. Se pare ca in toate aceste situatii exista probleme de intelegere a termenilor, deoarece fiecare consumator are un regim propriu si intelege diferit notiunea de portie. Reprezentantii industriei alimentare au sustinut ideea lizibilitatii textului, dar ca trebuie luat in calcul educarea consumatorilor din scoli, pentru ca ei sa stie rolul diferitelor substante trecute pe eticheta.
Integral in Gandul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private